Koppla pelletsbrännare

Skriv svar
Bilbo
Ungskog

Koppla pelletsbrännare

Inlägg av Bilbo »

Hej. Har installerat en albin futura o undrar hur jag skall koppla in pelletsbrännaren.(KMP Px20)Kan jag använda strömmen till oljebrännaren,har läst på forumet att det kan skada kretskortet, dock gällde det en nibe city.Om inte, hur skall jag koppla så att strömmen går via överhettningsskyddet?
Albin Futura 1993, PX20 2001
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Generellt sett så kan du inte använda oljebrännarekablaget eftersom den bryter spänning till oljebrännaren när termostaten slår ifrån, pelletsbrännaren behöver spänning hela tiden, om du ska använda termostaten i pannan så kan du givetvis ansluta denna via oljebrännarkablaget.

Men brännare som inte har inbyggt överhettningsskydd ska kopplas in på detta, om nu pannan innehåller elektronik så kan det ju tänkas att man inte får belasta överhettningsskyddet hur mycket som helst (hur mycket bör man väl kunna hitta i instruktionsbok eller liknande), men i så fall så är det ju bara att smälla dit ett relä som redan nämts ang. Nibe City pannan.

Men exakt hur det funkar i din panna överlåter jag åt någon som kan den att tala om.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

På det flesta pelletsbrännare med extern termostat ska det kopplas annorlunda mot vad oljebrännaren hade.

Nollan & skyddsjord kopplas såklart direkt.

Fasen ska sedan komma in till överkokningsskyddet först. Därifrån ska den delas så att den går dels till fas på brännaren och dels till termostaten.

Från termostaten ska den sedan gå till termostatingången på brännaren.

På min panna fick jag koppla om lite, fasen kom nämligen direkt till termostaten, därifrån till överkokningsskydet och sedan till brännaren och det var ju fel.

Orsaken till att brännaren ska ha ström hela tiden är att den behöver efterblåsa och lite annat "hushållsarbete" när den inte ska elda.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bilbo
Ungskog

Inlägg av Bilbo »

Tänkte använda termostaten som finns på brännaren,sätta den i ett dykrör el liknande. Då är det bara fasen som måste gå via ÖH skyddet eller?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jupp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bilbo
Ungskog

Inlägg av Bilbo »

Okej ska prova. Tack Icecap :D
Bilbo
Ungskog

Inlägg av Bilbo »

Ja det gick ju bra. Kopplade in strömmen,klick,klick,klick lät det. Displayen helt svart inte ett liv...
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

1. Mät så att du har det du tror på sladdarna

eller

2. Varför inte sätta dit en sladd med stickpropp och testa först i närmsta uttag så att allting funkar innan du ger dig på överhettningsskyddet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Bilbo
Ungskog

Inlägg av Bilbo »

Precis vad jag gjorde.Det är trefas till pannan, satte i kontakten och skruvade sen i säkringarna,det klickade till en gång för varje säkring. Lät som ett relä som slog till men den är helt död. Har väl bränt sönder nåt på kretskortet :( Kan det bli nåt tok när man kopplar på en fas åt gången som jag gjorde?
FredrikE
Späd planta

Inlägg av FredrikE »

Har du kopplat efter schemat? Och det kan inte bli nått tok, eftersom du använder nog bara en fas till pelletsbrännaren.
CTC Regent med Nymo 150 och 300 Mafaveckoförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

För tre fas måste man koppla på alla faserna på likt annars slår skyddsanordningar ifrån. Tre fas är inte som en fas där du har fas och nolla. Tre fas är fas mot fas - alltså ingen nolla. Nu känner inte jag till hur Albin Futura är byggd, men jag tror det skall sitta någon form av säkringar på dess moderkort. Kolla det. Brännaren däremot, är fas och nolla alltså 1 fas 230 V. Se om du kan hitta något el schema för pannan som du kan skanna och lägga upp, så kanske vi kan hitta en lösning. Många ögon ser, om inte bättre, så i varje fall mer än två :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bilbo
Ungskog

Inlägg av Bilbo »

Ordnade till sig. En elektrikerkompis konstaterade att det saknades spänning på en mojäng som var kopplad på kablarna till elpatronerna. Dom hade jag inte kopplat in ännu,trodde ju ändå att man skulle kunna köra pannan utan elpatroner.Pelletsbrännaren kopplar jag till oljebrännaranslutningen,ställer panntermostaten på 85 grader och brännaren på 80,borde funka. Learning by doing :D
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Grattis! :D Jättebra att det ordnade sig. Inget roligt att gå vintern till mötes utan tillförlitlig värme inte.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Inget ska gå sönder om man kopplar in en fas i taget. Oftast har men med en nolla och använder enfas för styrnignen. Men normalt sett har man vän en brytare också, det är en bättre anordnign för att slå till strömen. Bergatorparn tänker nog på motor anslutningar.
Skriv svar