Har haft lite problem med min A3:a sedan jag separerade gjutjärnskoppen med rör och resten av brännaren. Jag tog bort 5 mm koks där skruven suttit mot röret. När jag körde igång pannan igen löste den på temokontakten pga att den bakbrann. Eftersom jag inte har ett fungerande tändelement klarade den inte att glöda länge nog.
Jag funderade på om det var en nivågivare som strulade eller den nya pelletsen från Stora Enso.
När jag var i Ecotecs butik i Skene, råkade jag se att de hade en tätmassa mellan gjutjärnskoppen och resten av brännaren på nya Bioline 20. Kom på att min brännare antagligen drog tjuvluft just där i skarven (3 skruvar)
Köpte tätmassa (330 spänn) och lät det härda i 12 timmar. Massan tål 1500 grader.
Nu tuffar den och går igen som innan min rengöring.
Detta kanske är något ni känner till, men i så fall får ni se det som repetition. Om ni inte kände till det, kan det kanske vara användbar information. //
Tätning mellan gjutjärnsmojängen och andra delen på A3:an
Hade tätmassa i min brännare (A3, 1997?) när jag tog isär den vintern 2011. Tog bort all tätmassa som förra ägaren satt in och centrerade det inre röret mot det yttre (very viktigt för skruven), satte inte in ny tätmassa och det har funkat perfekt.
Körde ca 9 pallar pellets från Skellefteå Kraft (säckar) sedan januari 2011, fram tlll nu utan problem. I januari till mars hade vi ca -30° ute och brännaren jobbade på hårt utan problem. Knackade koks och sotade tuberna (8 st, inga retarder, Mescoli Combifire) varje söndag.
Får se hur det funkar nu när det blir kallt, kanske åker jag på att peta in ny tätmassa när det börjar bli kallare.
Körde ca 9 pallar pellets från Skellefteå Kraft (säckar) sedan januari 2011, fram tlll nu utan problem. I januari till mars hade vi ca -30° ute och brännaren jobbade på hårt utan problem. Knackade koks och sotade tuberna (8 st, inga retarder, Mescoli Combifire) varje söndag.
Får se hur det funkar nu när det blir kallt, kanske åker jag på att peta in ny tätmassa när det börjar bli kallare.
EcoTec A3 20kW (äldre) • Mescoli Combifire • Timmerhus från 1914, 270 kvm med stenkällare.
Har ni kikat på de här filmerna?Är visserligen en A4.
http://www.youtube.com/results?search_q ... o+tec&aq=f
http://www.youtube.com/results?search_q ... o+tec&aq=f
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jag använde aldrig någon tätmassa under de 12 år som jag körde min A3:a. Tätmassan kan ge problem vid framtida demontage, tror aldrig att det satt någon massa där från början heller.
När det gäller Storaenso pelletsen så hade jag också problem med glödhållningen när jag provade den på min A3:a. Tro att det helt enkelt är den pelletsen som brinner för snabbt så glöden hinner bränna slut på pelletsen innan A3:an matar in ny.
Nu när jag kör Bioline brännaren så är det inga problem men så har den autostart också vilket saknades på A3:an (främsta orsaken till att jag bytte brännare).
När det gäller Storaenso pelletsen så hade jag också problem med glödhållningen när jag provade den på min A3:a. Tro att det helt enkelt är den pelletsen som brinner för snabbt så glöden hinner bränna slut på pelletsen innan A3:an matar in ny.
Nu när jag kör Bioline brännaren så är det inga problem men så har den autostart också vilket saknades på A3:an (främsta orsaken till att jag bytte brännare).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.