Ja, skillnaden är att KW ZA 100 är utrustad med spännband för anslutning till ett rundt rökrör - annars är det samma manick.
Lyssna på berättaren: 8 meter skorstenshöjd, upptill 25 kW effekt och ställbar mellan 10 och 25 Pa. "Nästan alltid för liten" indeed.
http://www.youtube.com/user/schornstein ... YpsYXvqcdU
Tigex 25 = KW ZA 100?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Tigex 25 = KW ZA 100?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag har för mig att utomhustemperaturen i Tyskland under eldningssäsongen är en bit högre än här i Sverige vilket ju har "lite" inverkan.
Och de anger inget om det menas riktig skorsten eller insatsrör på t.ex. 100mm så det känns ganska mycket som att du inte riktigt har alla fakta med här...
Faktum är likaväl att Tigex 25 brukar stå tväröppet hos många här i Sverige vilket per definition betyder att den är underdimensionerat, sedan får tyskarna tro på vad som helst för det.
Allting kan säljas med mördande reklam.
Och de anger inget om det menas riktig skorsten eller insatsrör på t.ex. 100mm så det känns ganska mycket som att du inte riktigt har alla fakta med här...
Faktum är likaväl att Tigex 25 brukar stå tväröppet hos många här i Sverige vilket per definition betyder att den är underdimensionerat, sedan får tyskarna tro på vad som helst för det.
Allting kan säljas med mördande reklam.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Här är tabellen:
http://www.schornsteinmarkt.de/images/p ... 0_doc2.pdf
Sanningen är väl den att folk bara stoppar in pelletseldning utan att tänka på att skorstenen måste anpassas med. Det blir lite som att byta motor i en bil från en typ till en annan och inte anpassa avgassystemet. Det går inte speciellt bra. Med rätt area, så skall den här lilla begränsaren klara brasorna - men har man, som jag, en skorsten som har en lite för stor area, så kan det givetvis bli problem. Jag kommer att lösa det genom att sätta dit en flexislang med rätt diameter utifrån pannan och brännarens behov - i mitt fall 125 mm. Då blir det rätt temperatur hela vägen och rätt drag hela tiden (såvida vi inte får 45 minus
)
Tyskland ligger förvisso söder om oss, men temperaturerna varierar rätt mycket där med. Givetvis är 25 - 30 minus mer sällsynt där än här, men det förekommer.
http://www.schornsteinmarkt.de/images/p ... 0_doc2.pdf
Sanningen är väl den att folk bara stoppar in pelletseldning utan att tänka på att skorstenen måste anpassas med. Det blir lite som att byta motor i en bil från en typ till en annan och inte anpassa avgassystemet. Det går inte speciellt bra. Med rätt area, så skall den här lilla begränsaren klara brasorna - men har man, som jag, en skorsten som har en lite för stor area, så kan det givetvis bli problem. Jag kommer att lösa det genom att sätta dit en flexislang med rätt diameter utifrån pannan och brännarens behov - i mitt fall 125 mm. Då blir det rätt temperatur hela vägen och rätt drag hela tiden (såvida vi inte får 45 minus

Tyskland ligger förvisso söder om oss, men temperaturerna varierar rätt mycket där med. Givetvis är 25 - 30 minus mer sällsynt där än här, men det förekommer.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Alltså bekräftat att Tigex är en tysk produkt. Tigerholm har annars alltid i sin reklam påstått att de själva tillverkat och utvecklad denna produkt.
Citat från Tigerholm:
>Produkter som oljeavluftaren Tigerloop, påstick- och >blockeringsmetoden NoTap samt dragluckan Tigex har gjort företaget >världsledande inom sina nischer.
För att anknyta till en annan tråd så är det nog så här mycket av industri och kunnande försvunnit ut ur Sverige. Golf spelar en stor roll i detta.
Om direktör Tigerholm ägnat lika mycket tid vid ritbordet som det tagit att gå omkring och sprätta med en pinne hade vi haft en utmärkt serie dragbegränsare att köpa för 300-400.
Vad värre är att Tigerholms monopol där man givit väl tilltagna provisioner till installatörerna hindrat andra verkstäder att starta tillverkning av denna ytters enkla produkt.
Citat från Tigerholm:
>Produkter som oljeavluftaren Tigerloop, påstick- och >blockeringsmetoden NoTap samt dragluckan Tigex har gjort företaget >världsledande inom sina nischer.
För att anknyta till en annan tråd så är det nog så här mycket av industri och kunnande försvunnit ut ur Sverige. Golf spelar en stor roll i detta.
Om direktör Tigerholm ägnat lika mycket tid vid ritbordet som det tagit att gå omkring och sprätta med en pinne hade vi haft en utmärkt serie dragbegränsare att köpa för 300-400.
Vad värre är att Tigerholms monopol där man givit väl tilltagna provisioner till installatörerna hindrat andra verkstäder att starta tillverkning av denna ytters enkla produkt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Inte för att jag vet var Tigerholm tillverkar sina Tigex, men tittar man på Kutzner+Weber:s tyska sidor kan man tydligt se på flera bilder att deras KW ZA 100 har texten ”TIGEX 25 PATENTED Tigerholm ab” instansad. Kanske inte så konstigt att KW saluför denna med tanke på att SPX Tigerholm ab representerar KW inom Skandinavien. Företaget däremot verkar dock vara i amerikansk ägo sedan år 2006.
TMV E20 + Janfire Flex A