CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Bilder skickade :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Bilderna ifrån notti:

Du får gärna förklara vad vi ser ;)

1
Bild

2
Bild

3
Bild

4
Bild

5
Bild

6
Bild

7
Bild

8
Bild

9
Bild
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag ser nu att jag skulle ha tagit en bild på den i bara delad skick så hade man sett hur allt sitter ihop.

1. Cylindern som värms upp av den elekriska spolen ..pinnen i mitten är den som trycker på shunten.

2. Bakänden på cylindern med pinne ..här ser man den lilla igenlödda påfyllningsröret och jag vet inte vad den fylls med.

3. Cylindern en gång till.

4. Cylindern där man ser pinnen och även fjädern so jag tror reagera om den är okey och värms upp.

5. Typskylt.

6. Elementet som sitter utanpå cylendern.

7. Cylindern igen.

8. Alla delar som finns i shunten.

9. Och elementet en gång till.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Bild 1 ...pinnen i mitten borde komma utåt om man värmer upp cylindern ..eller har jag fel.
Jag provade värma cylindern med fön men inget hände ..kanske inte tillräckligt varmt ..vid tillfälle ska jag prova med varmluftpistol ..men som sagt så vet jag att den här shunten är paj och troligen har cylindern läckt ut sin media.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Hur fick du isär den? Min är nitad på fyra ställen... Går ju självklart att borra upp, men undrade om man behövde det...
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Japp borr :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Hej igen! Längesen jag ens va här på forumet nu. Ett tecken på att allt har funkat kanske :-)
Har elektriskt kopplat bort shunten och skött den manuellt. Funkar bra. Inga driftstopp direkt i vinter. Egentligen bara ett som jag inte kan förklara.

Hur gör ni på sommarn? Stänger av pelletsen och värmer vattnet mer elpatron? Hur hindrar jag pannan att skicka ut varmvatten i radiatorerna tex? Har funderat på att skaffa en varmvattenberedare på el för sommarhalvåret.

6pall sen 1okt har vi förbrukat idag.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Lyckost! Jag är inne på nionde pallen :lol:

Att skaffa en vvb för sommarbruk är väl det förståndigaste - i synnerhet eftersom ALLA pannor för förbränning läcker värme genom rökgaskanalerna. Jag försökte en sommar köra på elpatronerna - och det blev mycket dyrare än med vvb. Det du kunde göra, var att skaffa en såkallad "passiv" tank som värms med hetvatten från pannan under vintern, och kör på egen elpatron under sommaren. Lite väl dyr, dock: Kring 10 000 kronor. En normal "aktiv" vvb kostar kring det halva. Jag har en gammal vvb efter förra ägaren som sitter kvar i källaren och som jag vet fungerar. Funderar på att haka på den igen i sommar för slippa pelletsskiten.

Hursomhelst: Kul att du är tillbaka. Jag måste säga jag har funderat på hur det varit med den där pannan. Men 6 pallar? Det är det jag drömmer om här :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Vi beställde hem 2pallar förra veckan, och då är det 8st totalt. Har inte rört dem än, och har 3-4 säckar kvar i källarn :)

Får åka ner till rörkröken och fråga hur eller om han kan koppla så man kan switcha mellan pannans varmvatten och vvb.
Som det känns nu så eldar vi i onödan :)
Har pannan manuellt på 1ans läge, och det är omkring 20-22grd. Men då har inte sommaren börjat än. Kommer bli olidligt när det blir varmt ute!

Därför undrade jag om man kunde stänga av radiatorernas vatten? Är orolig att Auto-läget på shunten (som blir noll iom haveri) inte bromsar hårt nog utan att elementen kommer vara fesljumna hela sommaren.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Du stänger av pannan/pump helt och kör bara på elberedaren...
Sen kör du pump och motionerar/vrider på shunten emellanåt när du ändå skall ner i källaren och ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
munin
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 15:39
Ort: Stockholm

Inlägg av munin »

Vad tror ni om denna http://www.jula.se/dubbelmantlad-varmva ... 0-l-139269 den borde väl gå att värma via pannan då man eldar och köra med elpatron på sommaren.
Tegel hus från -64 85m2+85m2 källare
Taklyft -84 +75m2 värms med luft-luft pump
CTC Total-84
Baxi Eurofire -10 + 300L Mafa
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Där ser man: NIBE' s alternativ kostar det dubbla. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Såg även att Jem&Fix och Cheapy sålde VVB nu. Kommer inte ihåg priset, men TROR 4995:- för 120liter.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Hej grabbar!
Vihar bestämt oss för att borra bergvärme nu i höst. Det var inge roligt att hålla på med pellets, och ekonomiskt sett så kommer vi tjäna/spara pengar redan från början.

Min gamla CTC Total ska ut, och likaså min PellX-brännare.

Någon som är sugen på att ta över? :)
PPG
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: lör 26 jan, 2008 13:28
Ort: Uppsala

Hej Tegheim

Inlägg av PPG »

Kul att du ska köpa snart bergvärme nu i höst :D
Våran bergvärme har Thermia Diplomat Optimum G2 har nu 1 år drift och är helt felfri och är nöjd. Thermia är driftsäkra för Folksam villaägare om maskinskador värmepumpar. IVT har flest fel. Thermia har minst fel, bättre finns inte. Lycka med din nya värmepump snart :)

Hmmm, direktcitering igen. Borttagen / Roli moderator
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Skriv svar