Janfire flex-a startar inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bjorsa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 15:36

Janfire flex-a startar inte

Inlägg av bjorsa »

Har en janfire flex-a troligen från 95-98 eller något liknanden den är gul .

Har haft problem med elspiralen ett tag dvs den tänder inte alltid så kör manuell tändning nu på sommaren med pellets å lite t-sprit å sen kör jag den i läge 1 .
Men igår efter det att jag tänt den så blinkade röda lampan för elspiral termokontakt och med 3 blinkningar sen upphåll sen 3 blinkningar igen osv och enligt min manual så skall det vara termokontakten men den vill inte återställa sig .
Hur återställer man termokontakten ?
Vart i nedfallsröret kan man hitta den ?
Testade oxå att bara ta bort stiften till el spiralen å koppla in en ny utanför pelletsbrännaren bara för att se att det inte var spiralen som gjorde felet men den fortsatte att blinka .
Likaså har kollat alla säkringar i boxen .

Nån som har någon ide hur jag får fart på den för som det är ny blinkar den bara rött å inget händer .
mvh/bjorsa
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om det är överhettningssäkringen, alltså termokontakten på fallröret, ska den återställa sig själv när den blir kall.

Det kan vara en trasig termostat eller glapp i ledningarna som utlöser detta. Kolla alltså först anslutningar, om de sitter bra osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bjorsa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 15:36

Inlägg av bjorsa »

Har kollat kontakterna på termokontakten å dom satt fint men ett jäkla jobba att komma dit så nu är det väl lika bra att borra bort popnitarna och ta bort termokontakten och beställa ny .
mvh/bjorsa
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du kan ju testat att koka den, under uppvärmningen ska den klicka och under nedkylningen ska den göra det igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar