Fråga:
Kan man använda en TK1B i stället för en Tk1f alt termomat 3 ?
Tänker så här...
Laddomaten styrs ju redan av pannan med en ställbar termostat.
Kopplar man strömkabeln till fläkt kabeln på pannan (som ej används) till termostaten alt brännaren, har du ju överhettningsskydd också !
Eller tänker jag fel ?
Har hört att det skall funka med en TK1B bara jag kopplar pannans överhettningsskydd till matarspänningen på brännaren ej termostaten.
Är det någon som vet vad temraturen brukar ligga på som max när man eldar mot acktank i typ en ved panna ?
Har nu fått ett litet problem som jag inte tänkt på. Hoppas att någon kan svara hur jag löser detta. Annars får jag väl ringa Vedsol.
Har ju en Termomat 3 som styr laddomaten och det fungerar ju bra. Kan tycka att den kanske var lite onödig, laddomaten styrdes ju redan av pannan. Problemet är ju att den ej styr brännaren ! Den tuffar ju på som inget har hänt, till termostaten i pannan stänger av den. Men sen startar den ju igen fast tankarna är varma. Jag trodde nog att termomat 3an skulle styra brännare och laddomat. Har jag blivit lurad, Vedsol har ju sålt allt till mig dom bör väl veta vad jag skulle ha ?
Eftersom jag tydligen ej kan läsa har jag nu funnit, efter att läst installationsboken 10g att det finns en relästyrd brytare i Termomat 3an som brännaren skall kopplas in på.
Tur att överhetningsskyddet fungerade.
Jo det stämmer och det är den, men problmet var att jag missade att koppla brännaren till laddstyrningen så att när tankarna var fulla så stannade ladd pumpen men inte brännaren. Förren överhettningsskyddet stängde av den.