Bytt pellets

Skriv svar
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Bytt pellets

Inlägg av pannlover »

Det var länge sen jag skrev något här. Men nu ska ni få höra: Jag har kört med Neova pellets i några år, tycker dom är väldigt bra. Sen la min leverantör ner så jag kör nu med Jämtpellets SCA. Bara det att det matas dåligt, rökgasen sjönk ca 30-40 grader. Får förmodligen öka matningen. Att det kan vara sån skillnad. :?
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är skillnad från pall till pall från samma tillverkare till och med! Inte stora skillnader men ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

neova

Inlägg av pannlover »

Neova pellets höll en väldigt jämn kvalitet, behövde aldrig justera.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tillåt mig att tvivla... Men nu har du och jag ganska olika förutsättningar, min brännare har lambdastyrning och jag loggar allt den gör och jag ser att det finns skillnader från pall till pall.

Dessa är dock så pass små att man knappast behöver trilla på brännaren men skillnaden finns likaväl.

Jag har kört med många olika pellets innan lambdastyrningen kom in i bilden och alla fungerade stabilt efter en grundläggande justering så jag trodde som du: stabila grejer.

Men nu, med lite mätning och loggning, inser jag att så är inte fallet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

skillnad

Inlägg av pannlover »

Jo! Det är klart. Fast jag upplever neova som bra. Nu har jag en rökgastemp på 110-115 C trots uppjustering av matning.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har testat många olika pellets och alla har varit bra!

Jag har t.o.m. testat att elda upp en hel del spån från vinden och det har gått bra, så "bra" är ett brett mått.

Men olika tillverkare har olika presstryck och det varierar inom vissa gränser under produktionens gång så det finns skillnader mellan de olika fabrikat och även mellan de olika pallar.

Men alla jag har testat (runt 7-8 olika tillverkare) har fungerat stabilt och bra men jag har varit tvungen att ställa om på brännaren ändå - innan den klarade det själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Är det nån som räknat ut eller har koll på circus vad det ger med HELT perfekt/ja nästan perfekt förbränning. Jämfört med en bra förbränning men inte perfekt förbränning/årsbasis..skulle va ganska intressant data...Vad skillnaden skulle göra...Bara på en höft alltså :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är nog ganska omöjligt att ge svar på!
* Vad är "lagom icke-perfekt"?
* Vad är "10% icke-perfekt"?

Alltså knappast värden man kan jobba med på ett empirisk sätt.

Sedan tror jag att effektiviteten är ganska lik en klockkurva, alltså rimlig platt i toppen till en viss avvikelse, sedan skenar det iväg och blir sinnessjukt ineffektivt.

Och till det ska man lägga sotbildning + hur ofta man rensar panna + hur effektivt man rensar osv. Alldeles för många variabler för att få det hela bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Inlägg av lange02 »

pannlover
Fick någonstans tipset att man ska väga upp hur mycket skruven matar per minut några gånger innan man byter till ny pellets och skriva upp medelvärdet.
När ny sorts pellets kommit i skruven väger man igen några gånger och då vet man exakt när man som du har brännare med digital inställning hur mycket matningstiden eller paustiden för skruven ska ändras.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skriv svar