Ecotec Problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Klanten
Späd planta

Ecotec Problem

Inlägg av Klanten »

Hej Skulle nog vänt mig hit innan ;)
Varir sugen på en pelletsbrännare ett tag men plånboken varit för tunn. Så i veckan hitta jag en Ecotec 3a20kw till ett bra pris på blocket. Tänkte att det kan väll inte vara så svårt att koppla in den ;)
Och jag fick igång den. men den stara inte igen efter att "tempmätaren" på pannan slagit ifrån den utan slog på räd lampa och stanna där. så fick stara om den igen så gick det igen, men tänkte att så kan jag inte ha det och koppla om lite;) och nu lyser dåde röd och grön lampa. spelar ingen roll om jag har den på on eller off. bägge säkringarna är hella,
E den helt körd nu eller?
MVH
Klanten
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Ecotec A3 har väl ingen eltändning. Ska köras på underhållsglöd.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Klanten
Späd planta

Inlägg av Klanten »

Jodå där sitter en el slinga till tändning på den.
Och den slog av som den skulle men starta inte upp igen. trots jag kopplar det som det var innan, så lyser grön/röd i alla fall, Tror väl jag kortsultit den men ville kolla med er först inna jag slänger den och bär upp mina el element ;(

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Inte behöver du slänga den, inte :wink:
Kruxet med A3 är att den förvisso har en tändspiral, men denna funkar bara undantagsvis. Skälet är konstruktionen. Den blir varm och en luftpip blåser luft förbi den mot skålen, men som regel når inte pelletsen flashpoint. De som har en A3 kör den med underhållseld/glödhållning - vilket är det ända sättet att försäkra sig att brännaren verkligen startar upp igen när pannan kallar på värme. Tändspiralen på dessa brännare var bara menade att säkerställa start efter strömavbrott. Tyvärr var/är det rena Lotton om det funkar eller inte :lol:

Kör med underhållseld så borde denna brännaren kunna ge dig bra med värme och varmvatten i vinter. El radiatorer är genvägen till Kronofogden :shock:

Här är en länk till manualen: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... ZDVj&hl=en

Hoppas det kan vara till hjälp :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Låter ju dock mindre bra att både grön och röd lampa lyser samtidigt?!

Eller du kanske menar att båda blinkar?
I så fall så är det ju en felkod som indikeras!
Jerjo

Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

A3:an har elspiral men den är endast till för att starta upp brännaren efter ett elavbrott. Har den startat brännaren en gång med spiralen så krävs det ett elavbrott för att spiralen åter igen skall tända brännaren.

Sedan är inte spiralen 100%-ig i sin funktion, ibland lyckas den och ibland tänder det inte. Detta beror lite på hur nära spiralen sitter brännarkoppen samt på pelletskvaliteten.

Har själv provat några gånger att starta upp brännaren med elspiralen när jag körde med A3-brännaren. Har för mig att den missade att tända en gång på de gånger som jag testade, men tändningen är inte bra för det brukade hamna en hel del oförbränd pellets utanför koppen eftersom brännaren måste överfylla koppen innan pelletsen når fram till elspiralen.

Så med en A3:a skall man köra med underhållsglöd (någon annan inställning finns väl inte) och sedan hoppas att elspiralen gör sitt den dagen som brännaren får elavbrott. Dvs driftspänningen skall ständigt vara på och inte kopplas via en termostat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Klanten
Späd planta

Inlägg av Klanten »

jerjo skrev:Låter ju dock mindre bra att både grön och röd lampa lyser samtidigt?!

Eller du kanske menar att båda blinkar?
I så fall så är det ju en felkod som indikeras!
Tack ja det är det som är det stor problemet nu. att bägge lampor lyser fast nu även om jag har på on eller off. och att den inte går i gång alls mer
Klanten
Späd planta

Inlägg av Klanten »

Tack alla. Problemet är inte att den inte tänder av sig själv.
Utan jag är rädd att jag kotslutit den. Med tänkte på att bägge lampor lyser. spelar ingen roll om jag har den på on eller off.

går det att få tag i en ny styrlåda till den?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Just den lådan du har finns inte som reservdel längre.
Hade ett skåp liggande till A3 men det såldes för drygt en månad sedan.

Den finns dock att köpa i Danmark: http://www.perholm.dk/reservedele.html

Annars funkar det, ev med adapter, att montera ett nytt skåp men det kostar i storleksordningen 8.000:-
Jerjo

bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

I första omgång tror jag du skall kolla TILL/FRÅN brytaren eftersom det verkar som den hakad upp sig. En ny styrlåda skulle troligtvis gå loss på flera tusen - såvida du inte kan få tag på en begagnat i hyggeligt skick. En ny TILL/FRÅN brytare kostar däremot inte mycket. Skulle det visa sig inte vara den som är boven, så går det att lämna in styrlådan på en elektronikverkstad. Eftersom båda säkringarna är hela, är det inte troligt att det är någon allvarlig skada. En kortslutning skulle fått kortet att dö helt och hållet.

För att ta reda på om det faktiskt är TILL/FRÅN brytaren som det är fel på, försök bryta och återansluta strömmen med den allpoliga strömbrytaren som du har på väggen före pannan. Om brännaren då startar, så har du hittad boven :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Klanten
Späd planta

Inlägg av Klanten »

jerjo skrev:Just den lådan du har finns inte som reservdel längre.
Hade ett skåp liggande till A3 men det såldes för drygt en månad sedan.

Den finns dock att köpa i Danmark: http://www.perholm.dk/reservedele.html

Annars funkar det, ev med adapter, att montera ett nytt skåp men det kostar i storleksordningen 8.000:-
Tack
vad för adapter menar du ?
ja 8000 tusen e det inte värt tyvär
Klanten
Späd planta

Inlägg av Klanten »

bergatorparen skrev:I första omgång tror jag du skall kolla TILL/FRÅN brytaren eftersom det verkar som den hakad upp sig. En ny styrlåda skulle troligtvis gå loss på flera tusen - såvida du inte kan få tag på en begagnat i hyggeligt skick. En ny TILL/FRÅN brytare kostar däremot inte mycket. Skulle det visa sig inte vara den som är boven, så går det att lämna in styrlådan på en elektronikverkstad. Eftersom båda säkringarna är hela, är det inte troligt att det är någon allvarlig skada. En kortslutning skulle fått kortet att dö helt och hållet.

För att ta reda på om det faktiskt är TILL/FRÅN brytaren som det är fel på, försök bryta och återansluta strömmen med den allpoliga strömbrytaren som du har på väggen före pannan. Om brännaren då startar, så har du hittad boven :wink:
Tackar hoppas du har rätt. Ska prova det.
men rädd för att jag sickat 220w ifrån tempen till pannan till boxen-där det är 5w nu. Lästa någon annanstans att man skulle koppla om i den för det inte funka på samma vis som oljebrännare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hmm, du menar väl 230V (volt). Om du har skickat in det i kablarna som går till "termostatanslutningen" så kan jag förstå att den inte vill göra som du vill.

Till den kontakten skall man endast ansluta en slutande/brytande kontakt från termostaten, dvs ingen spänning/ström för den kommer från brännaren och är på 5V om jag inte minns fel.

Är tyvärr rädd för att du kanske har "blåst" chipet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Klanten
Späd planta

Inlägg av Klanten »

Då är vi 2 som tror det ;) Men skulle man inte kunna se det på kortet i så fall?
En annan fråga är det samma styrlåda till alla 3a? såg en 15kw för 3 tusen

Direktcitering borttagen, använd inte "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, använd "svara" knappen. Forumet blir så svårläst och oöverskådligt när citeringarna används ofta och utan redigering. / Roli moderator
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Finns lite olika modeller men det viktigaste är att det är samma kontakt.
Kontakten kan vara av två olika typer, rund eller rektangulär.
Den runda finns på äldre brännare medan den rektangulära återfinns på nyare modeller.
Det skall finnas adapter för att montera ett nyare skåp (med rektangulär stickpropp) till en brännare med rund dito.

Alla styrskåp till Ecotec skall annars passa såvitt jag vet men någon annan kanske kan bekräfta detta?!
Hör annars med en återförsäljare så kan han/hon ge dig råd angående vad du kan ersätta med.
Jerjo