A4, ingen ström till tändelement
A4, ingen ström till tändelement
Jag köpte en begagnad Ecotec A4 i våras, har märkt att varmluftständning inte fungerar, elementet blir hett om man lägger 220V på det. Förslag på åtgärd mottages tacksamt.
Följ trådarna bakåt från tändelementet, via kontakten och upp till plintarna i skåpet så du kan utesluta kabelfel.
Om EJ kabelfel så kan man ju misstänka triac?
Åtminstone på den äldre A3 så var det en triac som styrde ut spänning till elementet och det borde vara detsamma på A4.
OM triacen är trasig så går den att byta men det krävs ju lite lödvana.
Om EJ kabelfel så kan man ju misstänka triac?
Åtminstone på den äldre A3 så var det en triac som styrde ut spänning till elementet och det borde vara detsamma på A4.
OM triacen är trasig så går den att byta men det krävs ju lite lödvana.
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Jag har mätt från tändelementsanslutning till kopplingsplint på styrenhet, det är OK.
Innan jag fattade att tändelementet är helt så bytte jag halvledarreläet som styr tändelementet.
Jag har mätt styrspänning på halvledarrelät vid brännarstart, den är 0 volt, borde väl bli 5 volt eller liknande för att ge ström till tändning?
Innan jag fattade att tändelementet är helt så bytte jag halvledarreläet som styr tändelementet.
Jag har mätt styrspänning på halvledarrelät vid brännarstart, den är 0 volt, borde väl bli 5 volt eller liknande för att ge ström till tändning?
OK, då har du ju kontrollerat allt!
På A3 vill jag minnas att triacen styrs direkt från processorn och, om samma på A4, så är det nog processorn som är "bränd"?!
Kanske enklast att leta efter ett begagnat skåp?! Detta eftersom ett nytt kostar i storleksordningen 7 tusen.
EDIT: Du hade bytt triac?
- Var den lödd på kortet?
- Var hittade du en ny?
Du får gärna beskriva hur du gick tillväga!
Kan ju vara bra att veta vid ev bekymmer!
På A3 vill jag minnas att triacen styrs direkt från processorn och, om samma på A4, så är det nog processorn som är "bränd"?!
Kanske enklast att leta efter ett begagnat skåp?! Detta eftersom ett nytt kostar i storleksordningen 7 tusen.
EDIT: Du hade bytt triac?
- Var den lödd på kortet?
- Var hittade du en ny?
Du får gärna beskriva hur du gick tillväga!
Kan ju vara bra att veta vid ev bekymmer!
Jerjo
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Förutom varmluftständningen så funkar brännare OK, så om jag inte hittar felet så får jag leva med glödbäddständning.
Kortet sitter bakom dispaypanelen, panelen sitter med fyra skruvar dolda av "plastfyrkanter", efter att ha skruvat loss kortet kunde jag vinkla ut det så mycket att jag kom åt att löda loss halvledarrelät från baksidan.
Nytt relä CRYDOM CX480D5 köpte jag från Farnell.
Kortet sitter bakom dispaypanelen, panelen sitter med fyra skruvar dolda av "plastfyrkanter", efter att ha skruvat loss kortet kunde jag vinkla ut det så mycket att jag kom åt att löda loss halvledarrelät från baksidan.
Nytt relä CRYDOM CX480D5 köpte jag från Farnell.
Tack för information, mina gamla triacer från A3 passar mao inte!
Om du INTE använder brännaren för endast varmvatten under sommaren så duger det ju att köra med underhållslåga även om eltändning är att föredra.
Jag körde ju dock med A3 året runt och det fungerade även om det blev mera koks i koppen under sommaren.
Om du INTE använder brännaren för endast varmvatten under sommaren så duger det ju att köra med underhållslåga även om eltändning är att föredra.
Jag körde ju dock med A3 året runt och det fungerade även om det blev mera koks i koppen under sommaren.
Jerjo