Nyinstallerad Biomatic 20+, problem vid uppstart/drift...

Skriv svar
Stimorol
Späd planta

Nyinstallerad Biomatic 20+, problem vid uppstart/drift...

Inlägg av Stimorol »

Hej,

Fick min panna installerad igår och vid uppstart/testkörning så verkar det vara ngt problem med shuntautomatiken, problemen yttrar sig enligt:

- Ibland visar panndisplayen de menyer som tillkommer med expansionskortet, dvs " Värme 0(40)", "Kurva 1" men även "Värme 2 0(40)" samt "Kurva 2". Endast en utegivare resp.framledningsgivare är installerad. Dessa menyer visas sporadiskt och ibland har temperaturen växlat till "Värme 99(40)". Utetempen anges till "-40" trots faktiskt temperatur om 15-18 grader.

Ngn som har en skarp gissning om fel eller hur jag kommer till rätta med detta?

Sen har jag ett par övriga frågor som bör vara av enklare karaktär:
Skall brytarna för varmvatten resp. radiatorvärme vara avslagna under normal drift? Dvs flödesvakten startar cirk.pumpen när vv efterfrågas, resp. att pannan startar/stoppar rad.pumpen när värme påkallas? Är detta korrekt uppfattat av mig?

Mvh Micke
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Här var det många och svåra frågor. Nu är det så att vi som, i saknad av riktiga liv, hänger här behöver veta vad du har för panna, brännare etc. Lägg in dessa uppgifter i din profil, så dyker det upp under varje inlägg du gör - såsom du ser på mitt inlägg.

Fixa det, så skall du se att det kanske finns någon här som har en liknande panna och kan leda dig på rätt spår :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stimorol
Späd planta

Inlägg av Stimorol »

Profil uppdaterad så nu hoppas vi på några avhjälpande svar...

Mvh Micke
Ariterm Biomatic 20+ , BeQuem brännare
Esbe shunt
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

De meddelandena du får, tyder på att expansionskortet inte är rätt konfigurerat. Det att det anger utetemperatur som i Alaska i januari, tyder på att man inte ställt in vad det är för utetemperaturgivare. Att menyer "poppar upp", brukar vara en tydlig indikation på att programmet hittar problem med att värden inte är inställda eller att det inte får kontakt med de relevanta avkännarna. Jag anser att du bör reklamera på installationen, och få installatören att göra om, göra rätt. Hota om nödvändigt med ARN. Ariterm har haft en del sådana "installatörer" som gjort ofullständiga jobb.

Notera att alla siffror i parantes, är såkallade "bör-värden". Siffran utanför parantesen är det faktiskt uppmätta värdet, medan i parantesen finns den siffra du angivit som det värdet elektroniken skall eftersträva.

Jag önskar jag kunde vara mer till hjälp. Vad som är säkert är att när man betalar för en installation, så skall pannan vara "up and running" när installatören lämnar platsen - och pannägaren skall ha fått en införing i hur anläggning funkar.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stimorol
Späd planta

Inlägg av Stimorol »

Ja lite invecklat är det allt... till saken hör att pannan inkl. tillhörande expansionskort/shuntautomatik köptes av Jämtkraft i våras. Pannan installerades av en lokal rörkrökare samt att elen installerades av en annan firma. 3 aktörer har alltså varit inblandade och rörisen/elkillen är väl sådär sugna på att hjälpa till då jag inte hadlat grejjerna av dem... Bägge lämnade pannan utan uppstart/kontroll men driften i sig är inget problem utan det verkar vara kopplat till exp.kortet och dess funktioner.

Med andra ord så vet jag inte om de kan/vill hjälpa mig, direktkontakt med Ariterm bör väl undvikas som jag har förstått eller har de ändrat sig där?

All hjälp jag kan få är bättre än inget så - tack !

Mvh Micke
Esbe shunt
Tigex 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har gjort precis som du, köpt en sån där nygammal Biomatic 20+ av Jämtkraft & anlitat lokala installatörer. Jag har varit i kontakt med Jämtkraft några gånger med frågor om pannan & installationen. Varje gång har jag fått såväl ett trevligt bemötande som raka & tydliga svar. Nu kommer jag inte ihåg namnet på kontaktpersonen som ansvarade för utförsäljningen av de där pannorna, men en sak är säker & det är att han känner pannan väl. Han har t.o.m. varit med och installerat såna pannor. Så mitt tips är att prova att ringa dem.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Stimorol
Späd planta

Inlägg av Stimorol »

Kanon, den informationen tackar vi för! Namn och tel.nummer har jag förhoppningssvis så det kan nog ordna upp sig ändå.

Mvh Micke
Esbe shunt
Tigex 25
Stimorol
Späd planta

Inlägg av Stimorol »

Sådärja! Up´n running igen efter att jag öppnat upp kontrollpanelen och insett att shuntstyrningen saknade matning....tack för den elektrikern.

Förhoppningsvis skall pannan nu fungera klanderfritt då det har varit en hel del missar inledningsvis:

- rörisen missade sätta dit en packning under shuntv.foten samt dra åt kopplingarna för densamme samt även cirk.pumpen- läckage som följd, givetvis efter att de lämnat brottsplatsen

- Elektrikern missade som sagt... matningen.

Lär återkomma med en del frågor vartefter vintern kommer...ny & grön på pelletseldning (tidigare ved)

Mvh Micke
Esbe shunt
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Håller tummarna på att det skall bli bra :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmm hantverkare :roll:

Du kommer nog att få till det bättre själv :wink:
Kontrollera även så det inte läcker vatten under panelen vid cirk.pumpen för vv o även kolla så det inte läcker vid elpatronerna.. Dessa saker ska igentligen röris kontrolldra efter varmkörning men görs nog aldrig tyvär..
Vatten i isoleringen är inge bra :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar