Installera panna
Körde Biltemas och Julas rörisolering mellan panna/tankar och ut i anläggningen (han inte så långt som tur var), sen märkte jag hur vamt det blev utanpå isoleringen.. jag har tillgång till värmekamera i jobbet, så jag kollade lite och det radierade ganska bra från rören, trots isoleringen, eller lite på grund av. Den var ju matt svart. Man kände med handen en bit ifrån hur det värmde..
Jag har nu rörskålar med aluminium från Rinkaby , det är rumstemp på rören:)
Jag har nu rörskålar med aluminium från Rinkaby , det är rumstemp på rören:)
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
-
- Entusiast!
- Inlägg: 140
- Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
- Ort: Habo
Mycket bra och enkla lösningar. Hoppas verkligen att det är så min lösning hade sett ut om jag kom på det själv.. Ja biltema är billiga, men det är kanske det enda de är. Iofs var det ju deras skum jag gjorde genomföringen i väggen av, men de lär ju vara svåra att byta ut nu, de är ju ingjutna..
Mer bilder kommer när jag monterat exp! Tack för hjälpen!
Mer bilder kommer när jag monterat exp! Tack för hjälpen!
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
Förtydling
Med "Rinkabys" menas Gullfiber rörskålar.
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1297
Förlåt:)
Med "mattsvart" menas mörk, matt färg, vilken radierar värmestrålning mycket(!!) bättre än en blank yta
Med "Rinkabys" menas Gullfiber rörskålar.
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1297
Förlåt:)
Med "mattsvart" menas mörk, matt färg, vilken radierar värmestrålning mycket(!!) bättre än en blank yta
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Tjocklek 20 mm
Format 1200 mm
Innerdiameter 12 mm
Ytterdiameter 52 mm
Värmekonduktivitet λ :
http://www.isover.se/files/Isover_se/Pr ... a_7300.gif.
Densitet 75 kg/m3
Brandklass Obrännbar glasull. Ytskikt klass 1.
Högsta användningstemp. 500 °C, ytbeklädnaden max 80 °C
Förpackning Kartong L3 (1205 x 300 x 300 mm)
Ytskikt Aluminiumfolie
Paket/pall 16 st
m/förp 36 m
Att Biltemas leder värmen bättre sa jag ju , det kändes både med handpålägggning som strålning
Jag Termograferade rören både före och efter byte av isolering, före radierade och ledde det värme oändligt mycket mer än efter.
Tyvärr sparade jag inga bilder, trodde inte behövde bevisa något:)
Färgen i färgspektrat spelar inte så stor roll, däremot ytan.
En blank yta radierar mycket lite, en matt yta radierar mycket
Format 1200 mm
Innerdiameter 12 mm
Ytterdiameter 52 mm
Värmekonduktivitet λ :
http://www.isover.se/files/Isover_se/Pr ... a_7300.gif.
Densitet 75 kg/m3
Brandklass Obrännbar glasull. Ytskikt klass 1.
Högsta användningstemp. 500 °C, ytbeklädnaden max 80 °C
Förpackning Kartong L3 (1205 x 300 x 300 mm)
Ytskikt Aluminiumfolie
Paket/pall 16 st
m/förp 36 m
Att Biltemas leder värmen bättre sa jag ju , det kändes både med handpålägggning som strålning
Jag Termograferade rören både före och efter byte av isolering, före radierade och ledde det värme oändligt mycket mer än efter.
Tyvärr sparade jag inga bilder, trodde inte behövde bevisa något:)
Färgen i färgspektrat spelar inte så stor roll, däremot ytan.
En blank yta radierar mycket lite, en matt yta radierar mycket
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Och jag har Biltemas gråa runt rören i mitt pelletsrum och när jag kör värmen i huset är de fortfarande kalla utanpå isoleringen, faktisk så kalla att rummet, som tidigare var onödigt varmt, nu har blivit så pass kallt att jag funderar på att ta bort lite av isoleringen runt rören.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nä det blir väl inte så varmt av Janfire
Skämt åsido, jag märkte och mätte en markant skillnad på rören med den bättre isoleringen. Jag har å andra sidan en bristfällig isolering på acktankarna
Rinkaby säljer Gullfiberskålar, Gullfiber är köpt/namnbytt av Isover
Det var Isover skålar som kom i paketet hem till mej. Det var därför jag visste var jag skulle leta:) Men nej, annars står det inte.

Skämt åsido, jag märkte och mätte en markant skillnad på rören med den bättre isoleringen. Jag har å andra sidan en bristfällig isolering på acktankarna

Rinkaby säljer Gullfiberskålar, Gullfiber är köpt/namnbytt av Isover
Det var Isover skålar som kom i paketet hem till mej. Det var därför jag visste var jag skulle leta:) Men nej, annars står det inte.
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
-
- Entusiast!
- Inlägg: 140
- Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
- Ort: Habo
IRRITTATION! Har lånat hem pressverktyg, men kan inte fullfölja pga en klämkoppling har fel mutter. Det sitter en klämtingskoppling direkt på ventilen som öppnar till värmeväxlaren, där saknades muttern. Men jag ersatte den med vad jag tyckte var en likadan mutter, men icke. Muttern har samma gänga (i min värld) men den känns lite glapp. Fast när jag ska dra åt, då släpper den gängorna, som om den är gängpaj. Men det tycker jag inte att den är.
Var får man tag i rätt mutter, eller måste jag byta hela ventilen?
Finns det gängor som är ganska lika men ändå inte samma?
Lördag imorgon o alla rörmokare har stängt..
Var får man tag i rätt mutter, eller måste jag byta hela ventilen?
Finns det gängor som är ganska lika men ändå inte samma?
Lördag imorgon o alla rörmokare har stängt..
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
-
- Entusiast!
- Inlägg: 140
- Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
- Ort: Habo
funderar lite på hur man ska koppla in brännaren i min nibe city.
finns det någon signal från termostaten på pannan som man kan använda istället för den kabeln som är med brännaren, så att man kan ställa in vilken temperatur man vill ha? någon som har erfarenhet? det kanske löser sig självt, för jag har inte kollat på pannan än, men nu ligger jag i sängen o skriver..
finns det någon signal från termostaten på pannan som man kan använda istället för den kabeln som är med brännaren, så att man kan ställa in vilken temperatur man vill ha? någon som har erfarenhet? det kanske löser sig självt, för jag har inte kollat på pannan än, men nu ligger jag i sängen o skriver..
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
Koppla INTE in brännaren på samma matning som oljebrännaren fick sin ström då kommer du att bli ledsen när kortet i pannan går sönder....
Utan koppla brännarens fas till en av de inkommande faserna på kortet. Dvs före kretskortet i pannan men efter överhettnigsskyddet.
Pelletsbrännaren drar mer ström när den startar än vad olje brännaren gjorde och kommer att bränna styrkortet i pannan om du låter stömmen gå genom detta.
Termostaten på pannan kan du tyvärr glömma om du inte gör som jag att använda den till att fuska mig till en annan hysteres till brännaren, jag har modifierat sladden till givaren till brännaren och kan öka hyteresen på brännaren genom att vrida teremostaten på pannan. Enklast är dock att inte pilla ytan bara köra på brännarens egen känselkropp.
Bakom panelen på pannan finns 2 st dykrör, det går att pilla in brännarens termostat i ett av dessa hål se upp så du inte bryter av känselkropparna på de befintliga termostaterna bara.
Utan koppla brännarens fas till en av de inkommande faserna på kortet. Dvs före kretskortet i pannan men efter överhettnigsskyddet.
Pelletsbrännaren drar mer ström när den startar än vad olje brännaren gjorde och kommer att bränna styrkortet i pannan om du låter stömmen gå genom detta.
Termostaten på pannan kan du tyvärr glömma om du inte gör som jag att använda den till att fuska mig till en annan hysteres till brännaren, jag har modifierat sladden till givaren till brännaren och kan öka hyteresen på brännaren genom att vrida teremostaten på pannan. Enklast är dock att inte pilla ytan bara köra på brännarens egen känselkropp.
Bakom panelen på pannan finns 2 st dykrör, det går att pilla in brännarens termostat i ett av dessa hål se upp så du inte bryter av känselkropparna på de befintliga termostaterna bara.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
-
- Entusiast!
- Inlägg: 140
- Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
- Ort: Habo
Aha, intressant. Ska ta vara på det där med fasen före kretskortet.
men alltså, vad är skillnaden på temphivaren på brännaren. Och termostaten?
Eftersom man kan "brygga" givarkontakten på brännaren för att få den att starta, så antar jag att när tempgivaren når lägsta temperatur, så leder den 0 i ohm, och när den nåt övre temp så släpper den igenom 1,0 ohm
(eller hur man nu anger det)
Om termostaten vid lägsta temp kan ge en signal till ett relä som sluter slingan till tempen på brännaren, och vid övre temp slår av den signalen, så borde brännaren stanna.
Men detta är bara mina TEORIER då jag inte har satt mig in i hur varken panna eller brännare funkar.
Annars verkar ju din variant med variabel hysteres klart intressant.
men alltså, vad är skillnaden på temphivaren på brännaren. Och termostaten?
Eftersom man kan "brygga" givarkontakten på brännaren för att få den att starta, så antar jag att när tempgivaren når lägsta temperatur, så leder den 0 i ohm, och när den nåt övre temp så släpper den igenom 1,0 ohm
(eller hur man nu anger det)
Om termostaten vid lägsta temp kan ge en signal till ett relä som sluter slingan till tempen på brännaren, och vid övre temp slår av den signalen, så borde brännaren stanna.
Men detta är bara mina TEORIER då jag inte har satt mig in i hur varken panna eller brännare funkar.
Annars verkar ju din variant med variabel hysteres klart intressant.
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
-
- Entusiast!
- Inlägg: 140
- Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
- Ort: Habo
Re: Installera panna
Hej igen!
För att pannan ska få tillräckligt med luft när man stänger dörren,
Ska man ta luften utifrån, eller inifrån? Har förberett ett spiro utifrån, Men någon ifrågasatte det så nu vill jag bolla det lite.
Idéer och argument tas tacksamt emot!
För att pannan ska få tillräckligt med luft när man stänger dörren,
Ska man ta luften utifrån, eller inifrån? Har förberett ett spiro utifrån, Men någon ifrågasatte det så nu vill jag bolla det lite.
Idéer och argument tas tacksamt emot!
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?