Installera panna
Du verkar ha glömt övertrycksventilen. Den bör nog sitta i en anslutningen som du har kopplat returen till. Har du någon avtappning till expansionskärlet? 10cm är nog bra, det har jag med. Men jag skulle nog satt den på 5cm om inte avtappningen suttit på baksidan. Till min gamla panna var 5cm uppgivet som min avstånd.
Har du stödhylsor överallt där det behövs?
Taxen: Du har kanske öppet kärl, då ska det sitta där. Annars är det ju lägre temperatur på returen, det är bra både för förlusterna och livslängden.
Har du stödhylsor överallt där det behövs?
Taxen: Du har kanske öppet kärl, då ska det sitta där. Annars är det ju lägre temperatur på returen, det är bra både för förlusterna och livslängden.
Övertrycksventil ska du ha en ja!
Hur är det med SYR-ventil, behövs inte det på pelletspannor?
Hur är det med SYR-ventil, behövs inte det på pelletspannor?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
-
- Entusiast!
hittade ju bilden nedan och ni har ju rätt, returen ska endast genom shunten, expansionen går ju genom det andra röret. så jag pluggar uppe på pannan och låter exp.kärlet vara som det är. (?)
vad gör en SYR-ventil?
säkerhetsventil sitter det en på expansionskärlet.
övertrycksventil behövs ej då denna panna har en värmeväxlare.
(ja den kan vara bra att ha ändå, men det ska ju funka..)
har inte några stödhylsor, behövs det till presskopplingar?
borde skaffa det kanske.
Funderingarna kvarstår dock om den där shunten;

här visar det som om det behövs ett rör till en lägre nivå inne i pannan.
Vilket jag iaf tycker verka vara rimligt. men det finns inget i pannan och det sitter inget på shunten. hur monterar man det? är det bara ett 18mm rör man trycker i, eller ska det inte vara något?

eller roterar vattnet med sådan ström att det inte spelar någon roll?
Jag menar, det skiljer bara 4cm mellan retur och framledning? det kan väl inte vara rätt?
vad gör en SYR-ventil?
säkerhetsventil sitter det en på expansionskärlet.
övertrycksventil behövs ej då denna panna har en värmeväxlare.
(ja den kan vara bra att ha ändå, men det ska ju funka..)
har inte några stödhylsor, behövs det till presskopplingar?
borde skaffa det kanske.
Funderingarna kvarstår dock om den där shunten;

här visar det som om det behövs ett rör till en lägre nivå inne i pannan.
Vilket jag iaf tycker verka vara rimligt. men det finns inget i pannan och det sitter inget på shunten. hur monterar man det? är det bara ett 18mm rör man trycker i, eller ska det inte vara något?

eller roterar vattnet med sådan ström att det inte spelar någon roll?
Jag menar, det skiljer bara 4cm mellan retur och framledning? det kan väl inte vara rätt?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
En SYR-ventil släpper in kallt vatten i pannan om den överhettas. Med ved är det ju inte bara att stänga av brännaren varför SYR-ventilen behövs, en exploderande panna vill man inte ha!
Med pellets är det bara att stänga av brännaren, då sluter den mata in pellets.
Med pellets är det bara att stänga av brännaren, då sluter den mata in pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Entusiast!
WTF! läste just att shuntröret ingår i bipacksatsen, kunde i inte nibe fatta att jag behövde det oxå, inkl ny packning. Nu blev jag lite uppretad..
Tack ang SYR-ventilen. Har lärt mig mycket nytt idag
Tack ang SYR-ventilen. Har lärt mig mycket nytt idag

..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
Som Icecap säger, det behövs ingen nödkylning på en pelletspanna.
Med övertrycksventil menade jag den du kallar säkerhetsventil. Jag är ganska säker på att det inte får finnas någon ventil mellan pannan och övertrycksventilen. Så sätt den direkt på pannan.
I min panna sitter det ett rör som man stoppar ner under shunten, man väljer hål beroende på flödes riktningen.
Press kopplingarna har jag inte riktigt koll på, jag lödde mitt system. Men klämrings kopplingarna och halvkopplingarna ska det vara på. Jag glömde i en halvkoppling på shunten men chansade på att det skulle täta, det gjorde det inte. När du sätter en krök direkt i en koppling kan du behöva kapa stödhylsan.
Med övertrycksventil menade jag den du kallar säkerhetsventil. Jag är ganska säker på att det inte får finnas någon ventil mellan pannan och övertrycksventilen. Så sätt den direkt på pannan.
I min panna sitter det ett rör som man stoppar ner under shunten, man väljer hål beroende på flödes riktningen.
Press kopplingarna har jag inte riktigt koll på, jag lödde mitt system. Men klämrings kopplingarna och halvkopplingarna ska det vara på. Jag glömde i en halvkoppling på shunten men chansade på att det skulle täta, det gjorde det inte. När du sätter en krök direkt i en koppling kan du behöva kapa stödhylsan.
Ytterligare en tanke. Men på fyllningen placerad i radiator kretsen gäller det att komma ihåg att ha shunten öppen vid fylling, annats kan det bli ohälsosamt högt tryck där under fyllningen.
För att förtydliga mitt inlägg angående övertrycksventilen.
Om någon stänger ventilen upp mot expantionskärlet så kommer du varken att ha expantions möjlighet eller övertrycksventil i systemet. Trycket kommer då att stiga tills något går sönder. Explotion är kanske inte så troligt, men skållning och vattenskador är fullt rimliga konsekvenser.
För att förtydliga mitt inlägg angående övertrycksventilen.
Om någon stänger ventilen upp mot expantionskärlet så kommer du varken att ha expantions möjlighet eller övertrycksventil i systemet. Trycket kommer då att stiga tills något går sönder. Explotion är kanske inte så troligt, men skållning och vattenskador är fullt rimliga konsekvenser.
Avstängningskranen ska/bör sitta efter säkerhetsventilen till tryckkärlet. Jag brukar sätta kopplet med avtappning,manometer mm. direkt på kärlet sedan kran och säkerhetsventilen överst mot pannans riktning. Men ta bort handtaget på kranen så slipper du ev. överraskningar.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Entusiast!
Jag har fått fundera om på mitt estetiska system..
Och jag har kommit fram till precis det vednisse (m.fl) skrev.
Shunten ska kopplas om/rätt, påfyllningen ska sitta på samma rör som exp. Alltså inte på radiatorkretsen.
Ska se om jag kan lösa det på ett fortsatt lika överskådligt sätt.
Ska strax hämta retur-röret till shunten och packningen till shunten.
38:- plus moms för röret och det tredubbla i frakt. Tur att man känner en snubbe som jobbar på nibe, så får man hem grejerna snabbare och utan frakt! (snåljåp)
Och jag har kommit fram till precis det vednisse (m.fl) skrev.
Shunten ska kopplas om/rätt, påfyllningen ska sitta på samma rör som exp. Alltså inte på radiatorkretsen.
Ska se om jag kan lösa det på ett fortsatt lika överskådligt sätt.
Ska strax hämta retur-röret till shunten och packningen till shunten.
38:- plus moms för röret och det tredubbla i frakt. Tur att man känner en snubbe som jobbar på nibe, så får man hem grejerna snabbare och utan frakt! (snåljåp)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
Påfyllningen spelar ingen större roll, shunten ska alltid vara öppen när man fyller upp ett system...och hur ofta gör man det. Tänk bara på att ha möjlighet att släppa trycket mellan tryckkärlet och avstängningskranen så du kan kolla förtrycket utan att behöva tömma en massa vatten.
Det brukar följa med en avluftning till expansionskopplet som går att använda till det. Inte fel med avluftning på högsta punkten, funkar med säkerhetsventilen om du sätter den högst. Jag har dock satt en manuell avluftning högst upp och har säkerhetventilen i liggande position, då utkastet ändå skulle åt det hållet.
Din installation ser dock mycket snyggare ut än mitt ormbo, men jag har inte gjort den själv här hemma. Bara kompletterat med blandningsventil och övertrycksventil för tappvattnet, samt nytt exp. Kommer att se mera estetiskt ut när pannan byts.
/Vednisse
Det brukar följa med en avluftning till expansionskopplet som går att använda till det. Inte fel med avluftning på högsta punkten, funkar med säkerhetsventilen om du sätter den högst. Jag har dock satt en manuell avluftning högst upp och har säkerhetventilen i liggande position, då utkastet ändå skulle åt det hållet.
Din installation ser dock mycket snyggare ut än mitt ormbo, men jag har inte gjort den själv här hemma. Bara kompletterat med blandningsventil och övertrycksventil för tappvattnet, samt nytt exp. Kommer att se mera estetiskt ut när pannan byts.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Entusiast!

Nu ser det ut så här istället. blev väl ganska bra så här oxå.
Har dock inte funderat klart på hur jag ska lösa kulventilen som ska dit efter säkerhetsventilen. men det ska nog gå och fixa. någon som har bilder på hur ni har löst kulventil efter säkerhetsventil?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
Jag vet att det kanske sabbar det estetiska lite, men gör mer plats mellan rören vid shunten
Så du får plats med rörisoleringen, riktig isolering, inte biltemas eller liknande. skit.
Så du får plats med rörisoleringen, riktig isolering, inte biltemas eller liknande. skit.
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Ingen bra bild men du för kanske en ide om hur du löser det....T-korset kan du vända om du vill ha ventilen uppåt. På baksida mittemot manometern sitter en luftning/avtappning så det går att släppa trycket mot kärlet när kranen är stängd

/Vednisse

/Vednisse