Installera panna
Hejsan,
Jag är oxå på g att installera panna och funderar på hur man ska koppla cirkulationspumpen. På dom installationer som jag har sett (mina tidigare pannor och nuvarande oljepanna) sitter alltid pumpen på framledningen. Är det nya rön med att livslängden blir bättre på returen eller var det något annat skäl att man tidigare satte den på framledningen ?
/Jesper
Jag är oxå på g att installera panna och funderar på hur man ska koppla cirkulationspumpen. På dom installationer som jag har sett (mina tidigare pannor och nuvarande oljepanna) sitter alltid pumpen på framledningen. Är det nya rön med att livslängden blir bättre på returen eller var det något annat skäl att man tidigare satte den på framledningen ?
/Jesper
Ju lägre temp på vattnet ju bättre för pumpen: packboxar, lager mm mår bättre.
Annars är det väl en fördel att ha pumpen på framledningen då man annars kan.. suga in luft i systemet genom små otätheter
Annars är det väl en fördel att ha pumpen på framledningen då man annars kan.. suga in luft i systemet genom små otätheter
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Visst ger en pump ett flöde. Men med en strypning ger ett flöde ett tryck.
En cirkulations pump kan ge ett större tryck är jag tidigare trott. Om man reglerar temperaturen med element termostater så kan man helt klart få ett undertryck i radiatorerna. Jag har fått stänga av pumpen för att kunna lufta elementen. Detta undertryck medför att man kan suga in luft som Wahligula skrev. Ett lägre tryck ute i systemet medför också att mer luft från vattnet lämnas i radiatorerna i stället för i pannan. Så att det ökar luften i elementen är inte taget i luften.
En cirkulations pump kan ge ett större tryck är jag tidigare trott. Om man reglerar temperaturen med element termostater så kan man helt klart få ett undertryck i radiatorerna. Jag har fått stänga av pumpen för att kunna lufta elementen. Detta undertryck medför att man kan suga in luft som Wahligula skrev. Ett lägre tryck ute i systemet medför också att mer luft från vattnet lämnas i radiatorerna i stället för i pannan. Så att det ökar luften i elementen är inte taget i luften.
-
- Entusiast!
Nu har jag haft en vecka semester. Påt igen!..
Nu har jag fått min shunt till pannan, den monteras direkt på pannan o inte på rören. Den har en fläns o skruvas med två M8. Självklart fanns det ju ingen packning..
Fråga: finns det packningsmaterial att köpa o klippa till eller måste man beställa den oxå? Tycker ju den borde ingå när man köper shunten...
Nu har jag fått min shunt till pannan, den monteras direkt på pannan o inte på rören. Den har en fläns o skruvas med två M8. Självklart fanns det ju ingen packning..
Fråga: finns det packningsmaterial att köpa o klippa till eller måste man beställa den oxå? Tycker ju den borde ingå när man köper shunten...
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
-
- Entusiast!
Installationen är ej pressad, men den kommer ju se ut så här:
Någon som ser något galet så säg till, vill ju inte komma på
det medans jag fyller på vatten..

Här kommer expansionskärlet sitta sedan, är det för kort
sträcka mellan returrör och kärl?

..o feedback är ju alltid trevligt..
Någon som ser något galet så säg till, vill ju inte komma på
det medans jag fyller på vatten..

Här kommer expansionskärlet sitta sedan, är det för kort
sträcka mellan returrör och kärl?

..o feedback är ju alltid trevligt..
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
Snyggare installation ser man sällan.
En fyrvägs shunt ska inte kopplas så där. Avledaren till panntoppen ska bort. Se till att du har rätt riktning på flödet genom shunten. Jag skulle tro att din installation kan funka också, men den är inte enligt boken så att säga.
Glöm inte stödhylsorna. Jag glömde en så nu vet jag att den lokala rörbutiken är mer än dubbelt så dyr som Rinkabyrör.
EDIT: Vad har du för avstånd till väggarna?
En fyrvägs shunt ska inte kopplas så där. Avledaren till panntoppen ska bort. Se till att du har rätt riktning på flödet genom shunten. Jag skulle tro att din installation kan funka också, men den är inte enligt boken så att säga.
Glöm inte stödhylsorna. Jag glömde en så nu vet jag att den lokala rörbutiken är mer än dubbelt så dyr som Rinkabyrör.

EDIT: Vad har du för avstånd till väggarna?
Hur lång skorsten har du? Samt dimension?
Det är stor risk att den monterade Tigex:en (dragbegränsaren) kommer att vara för liten, dvs nästan ständigt stå i öppet läge under eldningen.
Har själv gjort den missen, lyssnade på en försäljare som menade att en Tigex blir bra........
Det är stor risk att den monterade Tigex:en (dragbegränsaren) kommer att vara för liten, dvs nästan ständigt stå i öppet läge under eldningen.
Har själv gjort den missen, lyssnade på en försäljare som menade att en Tigex blir bra........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Entusiast!
Daniel: ska både retur och framledning gå endast genom shunten?
Jag har bara monterat som jag gjort för att de rören var öppna när jag fick pannan..
Det är c:a 10 cm mellan panna o vägg. Är det fel?
Roli: dragbegränsaren följde med. Jag har en som jag tror knappt är större men som funkade på förra installationen. Men den är väl bättre än ingen va? Panna lär väl funka med tigexen menar jag?
Jag har kaklat för att kaklet redan stod i huset när jag köpte det. Någonstans måste man ju ha det, så varför inte i pannrummet?
Jag har bara monterat som jag gjort för att de rören var öppna när jag fick pannan..
Det är c:a 10 cm mellan panna o vägg. Är det fel?
Roli: dragbegränsaren följde med. Jag har en som jag tror knappt är större men som funkade på förra installationen. Men den är väl bättre än ingen va? Panna lär väl funka med tigexen menar jag?
Jag har kaklat för att kaklet redan stod i huset när jag köpte det. Någonstans måste man ju ha det, så varför inte i pannrummet?

..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
-
- Entusiast!
Tycker tappvatten ser kanon ut, schysst med avstängningsventiler med.
Exp kärlet kommer hänga bra där, har nästintill likvärdig installation.
Tycker mig se något knas med shunten? men vet inte riktigt vad..
För övrigt ett jävligt snyggt pannrum!
Exp kärlet kommer hänga bra där, har nästintill likvärdig installation.
Tycker mig se något knas med shunten? men vet inte riktigt vad..

För övrigt ett jävligt snyggt pannrum!

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
På min panna sitter expansionskärlet påkopplat på det röret som kommer upp från pannan bakom din shunt.Har inget med flödet att göra.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.