Det har börjat ryka in mängder i pannrummet i källaren, röken kommer in mellan pannan och brännaren...
Ringde min installatör och han sa att sota ur pannan ordentligt, brukar bli så, har gjort det och det vart knappast bättre, röker in mer nu och även gnistor hoppar ut mellan pannan och brännaren, finns tyvärr ingen att ringa nu när det är helg så testar om jag kan få hjälp här..
Jag har:
Ariterm Bequem 20D
och just nu är det röklukt i hela huset...
mvh
Jörgen
Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Du får ha brännaren avstängd innan du gör nåt.Har du en sådan lucka,så ta bort den.Tag en tidningssida och tänd på den i det hålet som blir.Brinner pappret med en fart och sugs in i skorstenen,så har du drag i skorstenen.Sen kan du göra likadant i nån lucka i pannan för att kolla om det brinner lika bra där.
Har du kanske inte eldat på ett tag så blir det en luftpropp i skorsten som först måste värmas bort.Rätt vanligt om man t.ex.har ett fritidshus som man inte har varit till på ett tag och skall tända spisen eller öppna spisen.Det gäller att få fullt flöde i skorstenen innan det tar sig.
Ryker det in i endera,så får du kolla sotning eller spjäll.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Men det som syns på bilden är ju en rätt ny anläggning med Scotte brännare och något slags Woody panna.
Har du inte eldat på länge så skorstenen är kall så kan det vara svårt få igång draget utan att elda med tidningpapper först.
Prova öppna den svarta askluckan längst ned på pannan och elda upp lite reklam så kommer draget i pannan också igång.
Problemet är väl antagligen att det är för kallt i skorsten/panna så att det inte blir något drag? Har samma problem själv nu på sommaren när jag bara startar brännaren en gång om dagen/varannan dag. Har den blivit för kall så börjar det ryka in istället för att brännaren går igång. Idag lyckades halva källaren bli rökfylld så nu luktar det inte mumma här.