Bulkförråd på vinden

Skriv svar
Engahus
Gallringsobjekt

Bulkförråd på vinden

Inlägg av Engahus »

Jag funderar på att, i framtiden, bygga ett bulkförråd på vinden (som självklart kommer förstärkas för att tåla den extra belastningen). Pelletsbrännaren är en JanFire FlexA som sitter i övre luckan i en vedpanna, dvs den sitter ganska högt upp.

En tanke är att bara köra med bulkförrådet och inte låta pelletsen mellanlanda i ett veckoförråd. Nackdelen är såklart känsligheten om bulkförrådet krånglar men jag slipper en extra skruv som i sig kan krångla. Strular det så kan jag ju alltid elda ved ett tag... :roll:

Mina funderingar snurrar just nu kring om man kan låta bottenskruven i bulkförrådet "släppa ut" pelletsen i ett rör som mynnar neråt, genom golvet på vinden, rakt ovanför pelletsbrännaren?
Får man göra så brandsäkerhetsmässigt?
I och med att skruven ligger horisontellt så blir doseringen förmodligen sämre (grövre) än om skruven lutar 45 grader. FlexA brännaren har ju dock intern doseringsskruv så enligt mina tankar borde det inte ställa till det.
Vad tycker/tror "expertisen"??
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Rent brandsäkerhetsmässigt måste det finnas en barriär som hindrar en eventuell bakbrand att sprida sig till pelletsförrådet. I och med att du i din tanke har en skruv som släpper ner pellarna till brännaren, så finns denna barriär i och för sig på plats. Dock är det en fördel om du anordnar så att något bromsar pellarnas fart lite granna så de har en någorlunda civiliserad fart när de når brännaren så att brännarens doseringsförråd inte blir fullt av pelletskross och finfraktioner - som kan ställa till det för brännaren i form av ojämn förbränning.

Vill du vara riktigt säker, så kan du förse röret med en temperaturavkännare och ett spjäll som stänger av röret om en förinställd temperatur uppmäts - dock är detta inget krav, bara en möjlighet.

Pelletsförråd på vinden är det faktiskt flera som har efter vad jag sett och läst. Gör man det rätt så har man dubbel nytta av pelletsen: Isolering OCH bränsle. Kan inte göra så mycket bättre än så :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Engahus
Gallringsobjekt

Inlägg av Engahus »

Bra kommentarer Bergatorparen :D

Pannrummet står i ett "kallt" uthus så isoleringseffekten är nog begränsad... :wink:

Tanken är att gipsa in pelletsförrådet så att det blir som 2 olika brandceller som är hopkopplade genom röret och skruven...

Man kan ju alltid sätta en "vaxsäkring" (rörstump med vax i) och koppla till en flaska vatten ifall en bakbrand skulle inträffa.

Röret genom taket kan mynna lite offset från brännaren så pelletsen måste kana på sidan av slangen och ner i brännaren och därmed inte utsättas för fritt fall för att förhindra söndersmulning av pelletsen.
Skriv svar