Installera panna

Martin Sköld
Entusiast!

Installera panna

Inlägg av Martin Sköld »

Håller som bäst på att koppla ihop pannan här hemma.

Någon som kan svara på mina frågor?

1: spelar det roll om cirkulationspumpen är på framledning eller retur?
2: spelar det roll om expansionkärlet sitter på framledning eller retur?
3: spelar det roll om övertrycksventilen sitter på kall eller varm tappvatten?
4: hur många bar ska den vara på till tappvattnet?
5: finns det någon anledning att tro att blandningsventilen inte får ligga ner?

Kan fixa nån bild senare ikväll.

Tacksam för alla svar som kan bolla mina frågor!

Nybörjare
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

1: Spelar ingen roll för funktion, håller dock längre om den sitter på retur (kallare)
2: Vissa säger att den ska sitta på retur då den avger värme (mindre värmeförlust på retur)
3: Menar du SYR ventil?

Lite osäker på dom andra..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

1: Se ovan.
2: Har ingen betydelse men se ovan.
3: Övertrycksventilen för varmvattnet skall sitta mellan backventilen och tappstället. Den har till uppgift att släppa ut det tryck som blir när det "instängda" kallvattnet värms upp till pannans temperatur och då tryckökar.
4: Är inte säker men jag tror att 1,5 kg räcker, kan inte se vad som står på min då den sitter strax under taket med kåpan uppåt.
5: Vet inte säkert men brukar inte den uppgiften framgå av resp. tillverkares montageanvisningar. Går att hitta på nätet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

1. Returen är att föredra för längre livslängd.
2. Är det öppet eller slutet? Frågan är om det bör sitta på radiator slingan alls.
3. Den ska sitta på varmvattnet. efter backventil och avstängning. Men behövs bara om du har en beredar volym över 1l.
4. Har du eget vatten? Annars blir det ju det det blir. Eller menar du övertrycks ventilen?
5. Nej.
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Hej,

På fråga 1: i mitt hus har jag ett element som inte sitter på den vanliga radiatorslingan utan på expansionsröret, det rör som tidigare gick upp till expansionskärlet på vinden. För att vattnet ska cirkulera i det elementet måste pumpen sitta på returen, det är i alla fall vad jag hört - returen är samma som de övriga radiatorerna. En gammal VVS:are förklarade att man gjorde så när det satt ett oisolerat expansionskärl på vinden, eftersom cirkulationen då gjorde att kärlet inte frös. Nu har vi ett tryckkärl i källaren, men pumpen sitter fortfarande på returen.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

Om det kommunala vattnet har ett tryck på 5 bar o jag monterar en säkerhetsventil på 1,5 bar så sprutar det väl vatten ur den konstant, jag har bara för mig att det är lite högre tryck på kommunens vatten än vad det är på värmen. Värmeslingan är ju sluten så den kan man ju ha vilket tryck man vill på. Får fråga när jag köper den.

Tack för alla svar! Det har hjälpt mig mycket, min tankegångar i logik har hjälpt mig så att svaren överensstämmer med hur jag har gjort.

(ren tur alltså) ;)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

Oupps, ja jag menar nog ÖVERTRYCKSventilen, inte aäkerhetsventilen.

Blir lätt del ibland, som när kg sa kastrera istället för vaccinera till doktorn..
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Ja det är klart högre tryck på tappvattnet än på radiator vattnet. Panna och element är inte byggda för att klara så höga tryck.
Kollar man sorimentet hos rinkabyrör så finns det ventiler mellan 1,5kg/cm² till 2,5kg/cm² för radiatorvatten. Medan de för varmvattnet ligger mellan 6 och 10kg/cm²

Jag håller också på att byta panna, den ventilen som sitter öppnar på 9bar. Men jag tar bort den helt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Roli skrev:4: Är inte säker men jag tror att 1,5 kg räcker, kan inte se vad som står på min då den sitter strax under taket med kåpan uppåt.
Har nu kollat min ventil med hjälp av en spegel. Och det får bli en korrigering av mitt tidigare svar. En 1,5kg säkerhetsventil räcker inte alls. Min är på 9 bar.

Danei:

Är det speciellt klokt att ta bort den ventilen?? Vad har du för uppvärmning av VV, beredare, vvx eller kamflänsslinga?

Om du har beredare så är det mycket vatten som skall volymöka när det blir varmt. Vilket kan ge en rejäl tryckökning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har plattvärmeväxlare. Som jag skrev i mitt första inlägg så gäller det om volymen är under 1l.
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

Jag installerar en nibe city vx -03 (värmeväxlare?) så då behöver jag inte en övertrycksventil alls? Nu sitter den där och den kommer få sitta kvar där tror jag. Förresten det sitter en sk "intern" cirkulationspump i den, innebär det att det är en pump bara för växlaren eller är det för hela systemet så att man inte behöver en till cirkulationspump? Det verkar som om man behöver en extern pump, är det någon som vet?

Bekvämt att slippa :)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Växlaren har en egen cirkulationspump som startar när den märker av att någin tappar varmvatten. Detta sker genom en flödesvakt på ingående vattenledning. Radiatorkretsen måste ha en egen církulationspump.
Säkerhetsväntil för tryck behövs inte för växlaren, men däremot ett termokoppel som ser till att varmvatten inte överstiger 60 grader i kranen. Detta är ett krav från Boverket syftande till att förebygga skållningsolyckor :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nej. Sensorn sitter på utgående vatten.
När bergatorparn skriver termokoppel menar han blandningsventil, det bör du ha. Den blandar varm- och kallvatten till önskad temperatur.
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

Jag citerar Nibe;

"Varmvattenkretsen skall förses med blandningsventil för att
undvika skållning men behöver ej förses med säkerhetsventil
eftersom värmeväxlarens volym är mindre än 2 liter."

Nu börjar det bli rörigt.
Vad menas med säkerhetsventil? Jag antar att tom Nibe har skrivit fel.
För de måste väl fortfarande mena denna ventil som klarar 9 bar?

Jag har kopplat blandningsventil, men jag behöver alltså inte den där ÖVERTRYCKSventilen?

enligt Rinkaby så heter det övertrycksventil när den är på 9 bar men säkerhetsventil när den är på 1,5 eller 2,5 bar..
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Okej, jag hade för mig att det var 1l. Men som sagt du behöver ingen.

Det är en övertrycks ventil oavsett öppnings tryck.
Man kan väl kalla dem för säkerhets ventil också.

Rätt uppfattat, du behöver ingen övertrycksventil.
Skriv svar