Brännare

Skriv svar
Lennart 65
Frö

Brännare

Inlägg av Lennart 65 »

Jag ska byta till pellets och har en CTC 400serie panna som vi har både ved och olje eldat så jag undrar vilken pellets brännare som kan passa till den.

MVh Lennart
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Skulle tro att de flesta funkar men ta och mät upp hur långt det mellan luckan och in till pannväggen och hur långt det är från mitten på luckan till taket i förbränningsutrymmet.

Lite beroende på måtten så kanske det passar bättre med en uppåt brinnande än framåt brinnande brännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Läs dessutom typskylten på pannan. På gamla tiden brukade CTC att ange effekten i kcal/h, och jag räknade mig fram till att 20 000 kcal/h motsvarar 17 kW/h. Om pannan klarar av en oljeeffekt på 30 kW, så vill pelletsbrännareffekten vara 50% av det - alltså 15 kW.

Det du måste se efter när du väljer brännare, är hur lätt den är att ta av och på pannan. Lämpligen bör du placera brännaren i oljebrännkammaren. Det finns tillbehör som hör att du enkelt kan montera brännaren på pannan. CTC 400 serien verkar det inte finnas så många kvar av, så kanske du kunde lägga upp en bild? Använd http://www.forumbilder.se och följinstruktionerna där. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar