Analog BeQuem 15, justera in fläktspänning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FrankD
Ungskog
Kontakt:

Analog BeQuem 15, justera in fläktspänning

Inlägg av FrankD »

Hej!

Jag har en Thermia Biomatic+ med en analog BeQuem 15 som har strulat många gånger förr. Nu flyttade vi pannan till ett annat rum närmare pelletsförrådet och försåg den med en ny och lämpligare skorsten. Dumt nog visade det sig att problemen var samma som tidigare. Efter att ha hittat det här forumet insåg jag att slussvingarna hade gett upp för länge sedan, vilket är åtgärdat nu. Tyvärr går den trots allt på elpatron nu igen.

Grejen är tydligen att det efter ett tag blir dålig förbränning (svarta pellets i asklådan, svart rök) och det blir så mycket kondens i skorstenen att vatten droppar ur längst ner. Problemet hade vi även tidigare med den gamla skorstenen. Enligt vad jag läste på forumet kan det vara en injusteringsfråga. Jag tänkte därför justera in fläktspänningen enligt http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2982 men vet inte var jag ska mäta eftersom det inte går att följa kablarna från fläkten. Någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig genom att säga vilka det handlar om? Jag tog två kort som jag bifogar för att göra det enklare. Matningen står tydligen på 83 %. Visst är inställningskruven den som är markerad med pilen på första bilden?

Är tacksam för all hjälp, så kom gärna med ytterligare kommentarer.

EDIT: Jag glömde skriva att rökgastemperaturen enligt pannans termometer ligger någonstans mellan 65 och 75 grader. Visst är det för lågt?

Bild
Bild
FrankD
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Ingen som vet? Provade de senaste dagarna att istället minska matningen mha DIP-switcharna, först till 75 % och sedan till 58 %. Funkade si sådär 1-2 dygn men nu har den stängt av sig av sig själv, gissningsvis eftersom optovakten inte blev nöjd.

Ariterm säger inte ett pip. Något tips om vem som skulle kunna hjälpa mig här i Umeå skulle vara guld värt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har ingen aning om hur den brännaren fungerar riktigt men skulle ju alltid kunna göra ett försök att få den att gå, Finns inte så många Analoga Bequem igång tror jag o de verkar inte finnas mycket info då man söker på nätet heller..

Jag bor bara 4 mil från Umeå så jag skulle ju kunna ta med Co2 mätaren o komma förbi o försöka få till den, Men jag lämnar inga garantier :wink:

Förmodligen går den med ordentligt luftunderskott så pelletsen inte hinner brinna upp utan koppen går överfull så pellets trycks ur oförbränd..

Nu visar troligen tempmätaren för lite men den är förmodligen rätt låg då du får så mycket kondens..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FrankD
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Tack, du har fått ett PM, André.
tuna71
Ungskog

Inlägg av tuna71 »

Hej!

Jag har lite samma problem. hur gick det för er? Fick ni till det och hur gjorde ni?
Thermia Biomatic+, Bequem 15 Analog,
K-silo veckförråd
FrankD
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Vi konstaterade att fläkten var trasig men mest sannolikt även något i elektroniken som styr den och att det skulle vara vettigast att byta ut hela brännaren mot en med digital styrning. Eftersom jag varken fick en begagnad till ett vettigt pris eller det finns Thermiaservice här i Västerbotten bestämde jag mig till slut för att installera en EcoTec istället.
tuna71
Ungskog

Inlägg av tuna71 »

OK!
Tack för svaret. Jag får försöka att få till det eller byta brännare jag oxå :D
Thermia Biomatic+, Bequem 15 Analog,
K-silo veckförråd
Skriv svar