Då får jag testa det efter jobbet och hoppas det hjälper, samt mäta tempen en meter ner.
Men just nu kör jag på oljetermostaten, men det fungerar inte riktigt så bra som jag trodde. Så jag har byggt mig en liten annording efter en ritning här på forumet med ställbar start och stopp temp.
Men då är frågan var stoppar jag den tempgivaren? Tror ni att det går bra att bara skjuta in den under isoleringen mot pannkroppen?
Annars så är mitt omdöme om Nymobrännaren bra (har förvisso inte så mycket att jämföra med) enkel att installera och att få fart på. Två saker ser jag som negativa än så länge.
1: Manualen är kanske inte den mest utförliga jag har sett.
2: Den har ingen egen termostat utan man måste hålla på och krångla med nått hemmabygge för att få den funktion man vill ha.
CTC Regent. Vilken brännare är bäst lämpad
Jag har inget dykrör att sätta givaren i,utan jag sågade upp en ruta på kanten av locket till pannan.Sen lyfte jag på isoleringen och skrapade rent på panntoppen.
Klämde fast givaren med en brädbit och sen vek jag tillbaka plåten och fäste den med en skruv.
Klämde fast givaren med en brädbit och sen vek jag tillbaka plåten och fäste den med en skruv.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Om nymos bruksanvisning e krånglig,,, Så e det illa!! Tre knappar att hålla reda på! En enkel brännare med en av dom bättre styrkorten,, Startdos,matning paus! det räcker!! Sen justera luften me spjället. Klart!! Rörbrännaren e till för dom som inte kan sätta på en vanlig brännare,Å då ska effekten inte va över 12 kw,,Men det räcker ofta om pannan e nått å ha.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag skall nog hålla med om att sprängskiss och reservdelslista borde ingå i alla manualer. Underhållsmässigt kräver den i princip bara rengöring efter varje eldad veckoförråd, och då använder man asksugaren/Grovisen och dammsuger rent och ser till att alla hål/slitsar i brännarrostret är öppna. Fläktlagret bör få en droppe (inte mer) symaskinolja inför varje ny eldningssäsong. Två gånger per år bör man kontrollera så att damm inte samlas på elektroniken. Damm här avlägsnas med en mjuk borste/pensel.
Det är i princip allt underhåll som behövs för att brännaren skall vara glad och nöjder
Det är i princip allt underhåll som behövs för att brännaren skall vara glad och nöjder

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25