CTC Regent. Vilken brännare är bäst lämpad

FredrikE
Späd planta

CTC Regent. Vilken brännare är bäst lämpad

Inlägg av FredrikE »

Ska i dagarna skriva på kontraktet på ett hus som en gammal kombipanna vid namn CTC Regent.
Så min plan är att till en början instrallera en pelletsbrännare i den (ifall det är möjligt).
Därför är min fråga ifall någan i detta forum kan ge ett tips på en brännare som passar bra? Har tittat lite på Viking Bio som verkar vara en enkel brännare som en hemmapulare klarar av. Sen kanske någon har erfarenhet av att installera en brännare i en Regent som skulle kunna ge tips hur man gör men inkoppling av el och själva montaget.
CTC Regent med Nymo 150 och 300 Mafaveckoförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Viking Bio jobbar bra, men röret - även det nya tjocka röret - är ett besvär på denna brännaren. Räkna kallt med att du får byta efter 17 - 20 pallar pellets. CTC Regent är, ursäkta mig, inte mycket till panna. Jag vet inte hur de tänkte eller ens OM de tänkte när de byggde den pannan. Men det jag märkt mig, är att de flesta brukar använda PellX brännare i sådana pannor av en mycket enkel anledning: Det är busenkelt att montera den på en gammal oljepanna: Man vidgar hålet för brännaren, man borrar 4 hål, drar gängor och monterar anslutningsstosen för PellX' n därefter är det bara att stoppa brännaren in i stosen, dra åt en eller två fästskruvar. Efter det är det stort sett bara att ansluta den till el och hitta ett lämpligt ställe för temperaturavkännaren.

En ännu enklare brännare är NyMo 150 som är specialgjord för oljepannor. Man tar stosen, lägger på pakning och fäster den med de två originalbultarna som sitter på pannan, stoppar in och låser brännaren, ansluter till el och panntermostat - klart.

Prismässigt skiljer det lite mellan PellX och NyMo. Tekniskt är NyMo sannolikt det bättre valet för en hemmapulare som inte avser att bo i pannrummet, men uppe i huset med fru och barn :wink:

På sikt, när du får bekantad dig med huset, så bör du se över möjligheten av att byta till något mer framtidsriktad. Pellets må vara en utav de minst dyra energibärarna, men en ineffektiv panna märks i plånboken. Men en sak är viktigt: De här gamla CTC pannorna är byggda för låg effekt. Gå aldrig över 15 kW brännareffekt med dem eftersom allt utöver det går rakt ut genom skorstenen till Kari Kråka uppe på skorstenskronan samtidigt som du riskerar inrykning - vilket inte hellre är trevligt.

http://www.nymoenergiprodukter.se/PDF/NYMO-150%20sv.pdf
http://www.pellx.com

Sedan får jag väl ta med att även SWEBO och KMP brännarna har samma sorts infästning som PellX eftersom de är "släkt".
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Jag tycker Bergatorparens tips är rent skumma.
Det är väl mycket lättare att ta upp ett fyrkantigt hål i pannluckan än ett runt.
Pellx är väl känd för att vara riktigt användarovänlig och svårinställd.

Prova köp någon begagnad brännare av modernare typ nu när vårsolen kommer och folk river ut sina gamla pannor.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Mitt huvudtips är NyMo 150 - och där behövs ingen ny håltagning alls. Läs innan du kritiserar, croytos!
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Det är ju för att jag har läst som jag kritiserar. Någon måtta får det väl vara. Hur många i Sverige har en Nymo installerad. Ingen på det här forumet. Kan säkert vara ett bra val men ingen vet.
Varför vill du att FredikE ska köpa det mest omoderna som går att hitta (då menar jag inte Nymo).
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Han efterlyser en enkel brännare som man inte behöver vara mer än en hemmapulare för att fixa. Det att få har NyMo installerad blant forummedlemmarna är inte samma sak som att den inte finns där ute. Kommer man till forumet om man har något som fungerar bra? Knappast! Jag vill inte att han skall köpa det mest omoderna som finns, men låt oss vara överens om en sak: CTC Regent är, ursäkta mig, en skitpanna och det att stoppa dit en brännare som kostar skjortan och halva garderoben gör den inte bättre. Då är det bättre att skaffa en brännare som är förhållandevis billig, fast ny så att man inte ärver andras problem.

Om det varit en bra panna, så skulle jag rekommenderad en mer påkostad brännare. Men TS utgångspunkt var Viking Bio - och förvisso jobbar denna brännaren bra, men hållbarheten är kass - tyvärr. PellX av den modell som säljs idag är ingen dålig brännare - det finns hur många som helst av dem runt omkring Sverige och även på Kontinenten. Det skulle inte varit fallet om den var skit. Och med handen på hjärtat croytos: Vilken brännare kan du peka på idag som kan sägas att motsvara dina definitioner på en modern och bra brännare?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
munin
Ungskog

Inlägg av munin »

Vet inte om det är den bäst lämpade med enligt Eurofire funkar deras brännare i din panna Panndatabasen
Använder en Eurofire i min gamla CTC Total tycker att det fungerar riktigt bra :D
Tegel hus från -64 85m2+85m2 källare
Taklyft -84 +75m2 värms med luft-luft pump
CTC Total-84
Baxi Eurofire -10 + 300L Mafa
FredrikE
Späd planta

Inlägg av FredrikE »

Ja nu fick man lite och fundera på. Var in och tittade på Nymo 150 och den ser onekligen enkel och robust ut. Men det kommer ändå att kosta en slant och sätta i en brännare i en s.k skit-panna :) , om man nu inte köper en begagnad.
Hur stor skillnad tror ni det blir att köpa en ny panna med brännare kontra montera en i Regenten? Det kanske kan tjänas in på nått år?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

En ny CTC Ecoflex panna kostar 44600 och då tillkommer installation för 10000.
Hittade en ny tråd där aktuella brännarpriser jämförs.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 4e11da43df

Installation av Roslagsbrännaren och Viking 16 kan du göra själv och ändå ha full garanti.

Ska du installera i oljebrännarplatsen i Regent pannan så verkar det vara ett trångt utrymme som kräver en brännare som kan ställas in och köras på lägre effekt, omkring 10-12 kW. Går att installera i veddelen också men leder kanske till sämre verkningsgrad.

Billigaste brännaren i listan TB-Mini måste kompletteras med en lågriktare som man kan göra själv. För långa gångtider krävs också en extern termostat från eKontroll för ca. 1500.

Skulle jag köpa ny skulle jag ta en Viking 16 som har ett angivet effektområde på 10-16 kW. Termostat behöver där inte köpas extra.

Begagnat kan du installera själv. Om en månad när folk stänger av brännarna blir det stort utbud på begagnat men ärligt talat så brukar det mesta på Blocket vara ren skrot. Lättinställda moderna brännare dyker upp ibland.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

FredrikE skrev:Ja nu fick man lite och fundera på. Var in och tittade på Nymo 150 och den ser onekligen enkel och robust ut. Men det kommer ändå att kosta en slant och sätta i en brännare i en s.k skit-panna :) , om man nu inte köper en begagnad.
Hur stor skillnad tror ni det blir att köpa en ny panna med brännare kontra montera en i Regenten? Det kanske kan tjänas in på nått år?
Jag ber om ursäkt för de hårda orden, men vissa gånger måste man var tuff för att vara snäll. Med skitpanna menar jag att den inte är ändamålsenlig för de bränslen som är aktuella idag. Det gäller många gammelpannor från 1960 -1990. Många av dessa är byggda för koks(!) trots att detta bränsle fasades ut av hushållen mellan mitt och slutet av 1960 talet. Det är så här: Oljepanna: Ca 50 % av märkeffekt olja = märkeffekt pellets, så om pannan har en märkeffekt olja om 20 kW, så vill 10 kW bli märkeffekt pellets. Allt du försöker tvinga i pannan utöver det, flyger rakt ut genom skorstenen såvida det inte kommer som inrykning till pannrummet. För att sätta det i perspektiv: Regenten kanske klarar uppvärmningen med olja, men med pelletsbrännare som ju alstrar mycket mer avgas, så är effekten kanske nere i det halva - såvida du inte vill dela med Kari Kråka uppe på skorstenen.

En ny panna, kommer att gå loss på en god del tusenlappar - hur många beror på vad du köper. Jag skulle rentav villa ta ett snack med Polar Pellets innan jag tog beslut. De har en egenutvecklad brännare, och de har sedan mitten av 1990 talet ett samarbete gående med Walthers Plåt som producerar Peltec pannan. De säljer inget förrän de kollat hur allting ser ut - först då när de vet att de kan få sakerna att funka hemma hos dig accepterar de en eventuell beställning. Det kallas affärsetik och är en sällsynt fågel i vår fauna :lol:

http://www.polarpellets.se/

Och för att svara på frågan om ny panna kontra brännare i Regenten: Brännare typ BAXI Eurofire eller PellX i Regenten med installation kring 25-30 000 kronor, ny panna med installation och brännare 50 - 90 000 kronor beroende på typ och fabrikat.
Så onekligen ser det mer frestande ut med ny brännare i Regenten, men det är ett krux: Regenten är gammal, och än vet vi inte vilket skick den är i. Att montera en NyMo 150, som du fixar fint själv, kommer att gå på kring 20 000 kronor om du köper till ett MAFA veckoförråd. Då köper du dig tid att orientera dig lite i vad som finns samtidigt som du får en känsla av hur pellets fungerar, och huruvida det passar dina önskningar och behov. Som sagt: Den är bara att montera rakt på där oljebrännaren sitter nu - inga modifieringar behövs.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
FredrikE
Späd planta

Inlägg av FredrikE »

Sådär nu är beställningen skickad på en ny pelletsbrännare.
Det blev en Nymo 150. Slog till på den eftersom den känns enkel, fick dessutom ett väldigt bra bemötande från säljaren.
Nu återstår och se ifall den kan leverera en billig och bekväm uppvärmning :) Jag återkommer med rapport.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Gratulerar! Ska bli intressant att höra hur den fungerar. :)
Blir lite omväxling mot det gamla vanliga.

Ska du bygga dubbeltermostat själv så hade Roli någon skiss på kopplingen (hållkretsen) i någon tråd, bara söka på dubbeltermostat.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

FredrikE skrev: Jag återkommer med rapport.
Ja det måste du göra. Min gissning är att du kommer bli nöjd. Skall man elda pellets i en gammelpanna, kan man lika så gärna ha en brännare som är gjord för ändamålet. Det får du nu. Grattis! Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
FredrikE
Späd planta

Fullfart

Inlägg av FredrikE »

Sådär då var brännaren på plats och igångkörd. Eftersom man är nybörjare i den här världen så har man lite funderingar.
120 grader i rökgas temp. Är det för lite?
Och i såfall hur gör man för att få den högre?
Sen har jag inte hållt på nått alls med pannor så jag undrar ifall där termostatkroppen går in i panna är det i vatten eller i ett rör så man kan byta den enkelt? Eller måste jag tömma hela systemet? (dum fråga kanske) :oops:
Det var väl det jag undrade nu iallafall :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Den viktigaste temperaturen mäter du inuti skorstenen 1 meter från toppen, och den bör vara 60 - 70 grader för att undvika kondens. Har du insatsrör/-slang, spelar det inte så stor roll. 120 grader låter bra eftersom det säger att du får en hyggelig verkningsgrad trots att det är en gammelpanna.
Behöver du höja temperaturen i skorstenen, så är det två sätt:
  • 1 Isolera rökröret mellan panna och murstock. Detta är det sätt som är det bästa eftersom du här använder spillvärme.

2. Höj effekten på brännaren. Detta är i princip en nödlösning eftersom du här betalar rätt dyrt för att hålla skorstenen torr.
Moderna pannor har turbulatorer som kan tas ut eller stoppas in för att justera förhållandet mellan avgastemperatur och verkningsgrad. CTC Ecoflex och CTC Easyflex har en justeringsskruv bredvid rökuttaget som gör att man kan justera inblandning av heta avgaser i de gaser som gått genom konvektionssystemet i pannan - en bypass, helt enkelt.

På gamla CTC pannor, såsom 265 och Regent, sitter termostatkroppen i ett dykrör som är i kontakt med pannvattnet. Skall denna termostaten ut, måste systemet tömmas på vatten. Du hittar samma på nya pannor som Peltec och Extuna med - så någon dum fråga är det inte alls. Andra pannor, såsom CTC 1200/2200 med flera har en bussning som innehåller ett antal dykrör där du kan stoppa in temperaturavkännare utan att pannan behöver tömmas - men detta är det i stort sett bara pannor med egen fabriksmonterad panntermostat som har - "rena" pannor utan elektronik brukar ha samma system som din panna troligtvis har: En öppning med gängor där man skruvar in panntermostat för oljebrännare. Samma typ termostat kan användas för pelletsbrännare - i synnerhet om den har dubbeltermostatfunktion. Man måste, av säkerhetsskäl, alltid ha en överhettningstermostat som bryter strömmen om det skulle bli för varmt (mer än 90 grader).

Hoppas detta var till hjälp. Hör av dig om det är flera funderingar som dyker upp. Många kommer att vara nyfikna på hur NyMo 150 brännaren fungerar, så det vore intressant om du återkommer med uppdateringar efterhand som du får erfarenhet av brännaren :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar