Hej jag är på jakt efter en pelletsbrännare , en jag känner skulle sälja sin A3 + matarskruv och 3pallar pellets för 8000:- typ, så frågan är om det är värt att köpa brännaren som" första" brännare ? Jag vet inget dom pellets och brännare .. Den har legat i hans garage sen typ 2002 -03 och innan det har den inte gått mkt enligt honom,
Jag har en albi trio std panna med oljebrännare i dagens läge
Ecotec a3
Jag känner inte brännaren men att "den har legat i garaget sedan '02/'03" är ett varningssignal för mig.
Jag ser olika scenario:
* Det är en skitbrännare o säljaren blev så less på den att h*n bytte till något annat.
* Brännaren är OK men säljaren var synnerligt okunnig och det hela blev skit. Då kan brännaren ha tagit stryk.
* Brännaren är alltså 9-10 gammal, sannolikt ännu äldre. Det ska ha hänt en hel del uppdateringar under den tiden, kanske inte i hårdvaran men iaf. i mjukvaran. Vad kostar en uppgradering? Det ska du ju lägga till i priset. Uppdateringar är sällan till för skoj skull!
* Om brännaren säljs med 3 pall pellets ska du räkna av runt 2000:-/pall, alltså är brännarens pris runt 2000:-. Samtidig betyder det att säljaren har gått bort från pellets till t.ex. BVP men har man pellets hemma har detta byte skett ganska nyligt. Alltså har säljaren haft en annan pelletsbrännare under tiden och då ökar misstanken om att A3'an kanske inte riktigt är grejen med G. Se första punkten.
Jag ser olika scenario:
* Det är en skitbrännare o säljaren blev så less på den att h*n bytte till något annat.
* Brännaren är OK men säljaren var synnerligt okunnig och det hela blev skit. Då kan brännaren ha tagit stryk.
* Brännaren är alltså 9-10 gammal, sannolikt ännu äldre. Det ska ha hänt en hel del uppdateringar under den tiden, kanske inte i hårdvaran men iaf. i mjukvaran. Vad kostar en uppgradering? Det ska du ju lägga till i priset. Uppdateringar är sällan till för skoj skull!
* Om brännaren säljs med 3 pall pellets ska du räkna av runt 2000:-/pall, alltså är brännarens pris runt 2000:-. Samtidig betyder det att säljaren har gått bort från pellets till t.ex. BVP men har man pellets hemma har detta byte skett ganska nyligt. Alltså har säljaren haft en annan pelletsbrännare under tiden och då ökar misstanken om att A3'an kanske inte riktigt är grejen med G. Se första punkten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Normalpris på Blocket för en Ecotec A3 som inte har eltändning ligger på 2500-3000. Men då ska den fungera.
Men ska du bara elda så länge temperaturen ute håller sig under noll så fungerar det nog bra att köra på underhållsglöden utan att pauserna blir för långa.
Men ska du bara elda så länge temperaturen ute håller sig under noll så fungerar det nog bra att köra på underhållsglöden utan att pauserna blir för långa.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ja, är den utan automatisk start faller den mycket långt ned på min lista! Glödhållning i all ära men automatisk start är i mina ögon så viktigt att avsaknad är helt o alldeles diskvalificerande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
tack tack! mkt matnyttig info, som du säger man vet inte hur brännaren är sen är den inte mordern, tror han sa att hans far var är säljaren blev dålig lr något, som du säger brännaren bli ca 2tusen med pelletsen, men sen vet man ju inte hur den är om den är fuktig om den ej har stått inne i värme..
vet att det här är 2 ord som inte går ihop riktigt.. finns det någon bra och hyfsat billig brännare?
vet att det här är 2 ord som inte går ihop riktigt.. finns det någon bra och hyfsat billig brännare?
En Ecotec A3 har aldrig haft automatisk start (det kom med A4:an). Jag vet eftersom jag körde en A3:a fram till augusti förra året.....Icecap skrev:Ja, är den utan automatisk start faller den mycket långt ned på min lista!
Det går att köra en A3:a med underhållsglöd även på sommaren om man har ett uttag av VV så att den inte behöver gå allt för länge på "bara" underhållsglöd. Min gamla A3:a gick så i 7 år sedan kom solfångarna in i bilden och brännaren blev nästan överflödig under sommarhalvåret. Då fungerar inte underhållsglöd speciellt bra.
Men som sagts tidigare en A3:a behöver inte vara dålig men att den har stått still sedan 02/03 bör ge lite ljud i varningsklockorna. Hade den fortfarande varit i drift eller nyss plockats ur så är det ingen dålig brännare för körning under vinterhalvåret då det ständigt krävs värme och VV. Den fungerar även under sommerdelen men då finns det bättre brännare att välja idag.
Har själv kvar min gamla A3:a i pannrummet då den inte ger speciellt mycket tillbaka vid en försäljning utan passar bättre som en reservdelsmaskin till min Ecotec Bioline 20 (med autostart).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.