Hej,
Jag har en Ariterm Biomatic+ 20 som installerades för ett år sen. Den har gått utmärkt utan driftstopp. Nu under sommaren så har jag märk att pannvattnets temperatur stigit till oroande nivåer. Förut satte bränningen igång vid 75 grader och avslutades vid 80 grader. Den kunde sen pga av eftervärme stiga till 85 grader. Men nu stiger den ända till 94 grader och jag är orolig att det kommer smälla snart. Till slut stängde jag av brännaren. Vad jag tor det beror på att en annan kvalitet på pellets. Den jag har nu är hårdare pressad så det tar längre tid att bränna med följd av att eftervärmen pågår längre då glöden ligger och pyr.
Till frågorna....
1. Kan jag själv sänka temperaturen från start (75), avslut (80) till en lägre nivå? Hur gör jag det? Manualen säger inte mycket.
2. Då jag stängt av brännaren skulle el-patronerna istället gå igång tänkte jag. Så var inte fallet så nu har vi bara kallvatten. Det finns ingen anledning för mig att tro att el-patronerna inte fungerar för nyligen då att glömt att fylla på pelletsförrådet kopplades dom in automatiskt. Men hur sätter jag på dom manuellt? Jag var inne i meny'n (Huvudmeny-Service-El Steg) och satte parametern från "0" (ej i drift) till "3" (9 kW). Men dom kopplades inte alls in som jag trott.
Har någon svar på dessa två frågor?
MVH / Bosse
För hög temperatur + hur får man igång elpatronerna?
Att den har stigit högre nu i sommar skulle jag tro hänger ihop med att du inte tar ut någon värme till elementen?
Min gör nämligen så när jag inte använder elementen.
Till att ändra graderna använd pil up resp. pil ned när du ser graderna i första meny.
Hur din elpatron är kopplad får du nog fråga din installatör. Min styrs inte alls av brännaren utan en termostat på pannan.
Min gör nämligen så när jag inte använder elementen.
Till att ändra graderna använd pil up resp. pil ned när du ser graderna i första meny.
Hur din elpatron är kopplad får du nog fråga din installatör. Min styrs inte alls av brännaren utan en termostat på pannan.
Panna: Focus pe-20,
Brännare: Bequem 20D,
Dragbegränsare: KW SID 012,
MAFA veckoförråd,
Brännare: Bequem 20D,
Dragbegränsare: KW SID 012,
MAFA veckoförråd,
Nu ändrade jag temperaturen då den skall slå av från 80 grader till 70 grader. Men brännaren försöker fortfarande slå på vid 75 grader (start). Så med andra ord sker startfasen efter temperaturen då den skall slå av. Resultatet blir att den inte bränner alls.
Tydligen kan jag inte alla inställningar för den här brännaren. Jag vet inte hur jag skall sänka temperaturen för start. Det enda jag kan se att jag kan ändra är den temperatur där bränningen skall avslutas.
MVH / Bosse
Tydligen kan jag inte alla inställningar för den här brännaren. Jag vet inte hur jag skall sänka temperaturen för start. Det enda jag kan se att jag kan ändra är den temperatur där bränningen skall avslutas.
MVH / Bosse