Dålig leverans eller felbygge?

Skriv svar
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Dålig leverans eller felbygge?

Inlägg av maglub »

Hej,

Jag har ju byggt ett förråd, som tar ganska precis 3 ton.

Första leveransen från StoraEnso var mycket bra, men de två senaste har varit förfärliga.

Efter leverans nr 2 gick brännaren ner, tändningen hade tagit skada av allt sågspån, vilket jag reklamerade.

Jag trodde att det bara var just den leveransen det var fel på, men efter den senaste leveransen, ser pelletsen ut så här:

Bild

Jag har en gummiduk uppsatt, den var hel efter förra dåliga leveransen. Dock har jag inte satt upp någon "hängränna" än.

Tror ni att jag konstruerat mitt förråd fel, eller trycker chauffören på för mycket när han levererar?

//magnus
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Standard" är väl att de trycker på som satan för att bli snabbt färdiga och då krossas pelletsen.

Hur lång tid tog inmatningen?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Inlägg av maglub »

Typ högst 10 min/en kvart. Som att vänta på pizzerian.
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Inlägg av maglub »

Övertryck låter ju rimligt.

Till råga på allt, står jag med en full ficka med spånfylld pellets, som satt igen matarröret, vilket ledde till att en felkopplad motor (motorskyddet var inte inkopplat) brann.

Nu frågar jag mig hur fan jag antingen skall av med pelletsen. Kan jag be dem komma och hämta tillbaka den?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har bara läst här om bulkförråd, har ingen egen erfarenhet men ska det göras rätt ska en inblåsning av 3 ton ta runt 20 min som snabbast men helst runt en halvtimme eller mer.

Svaret är alltså att reklamera och låta dom suga ut skiten och blåsa in nytt - på rätt sätt då!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

maglub skrev:Nu frågar jag mig hur fan jag antingen skall av med pelletsen. Kan jag be dem komma och hämta tillbaka den?
Det är bara att reklamera, så där skall inte pelletsen se ut.

De får skicka en "sugbil" och suga ur den dåliga pelletsen.

Att det skall behöva vara så här...... chaufförerna MÅSTE lära sig att det inte går att blåsa 3 ton hur snabbt som helst. 10 min för tre ton låter som om chauffören jobbade på ackord. Håller med Icecap om att det MINST skall ta 20 minuter för 3 ton men gärna mer.

Reklammerade själv nästan 5 ton för några år sedan och det tog killen med "sugbilen" lite mer än två timmar att tömma förrådet. Det var den sämsta pellets som han hade sett på väldigt länge som han fick hämta. Vet tyvärr inte hur fort den var fylld i förrådet då jag inte var hemma vid leveransen den gången. Men det verkar som om man måste vara det och se till så att det får ta den tid som behövs för att få bra pellets. Sist tog det ca. 20 minuter för killen från StoraEnso att fylla 5 ton men det är gränsfall på den pelletsen. Det fungerar men jag har sett mycket bättre pellets...... och ändå använde han som han sa "lågt tryck"........ Kommer tyvärr inte ihåg hur högt det var (trots att jag själv tittade på mätare....).


Rekommendationen är REKLAMMERA så att de lär sig fylla med förstånd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Inlägg av maglub »

Tack för infon.

I och med att jag inte köpt pellets på bulk så länge är det ju svårt att veta hur det skall se ut och ifall det var min konstruktion det var fel på.

Drog ett mail med bilden till kundtjänst hos StoraEnso, återkommer med feedback när jag fått svar.

Ha en bra kväll!
//magnus
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här har vi diskuterat förut.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11695
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar