Visst borde vi bli bulktanknings proffs.
Visst borde vi bli bulktanknings proffs.
Vad skall man kolla efter. Hade en bil här med tippbar tank. Och trycket var det lägsta jag sett. Vad skall man kolla efter, för att få minst finfraktioner?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
I grund och botten så är det trycket som spelar roll för hur mycket finfraktion det blir. Ju högre tryck. ju mer fart får pellarna och ju flera av dem pulveriseras mot väggarna i förrådet, och genom den friktion de utsätts för på vägen från tanken på bilen till ditt pelletsförråd. Ju mjukare man behandlar pellarna, ju mindre finfraktion blir det. Om man sedan har en pelletsbroms i förrådet som förhindrar pellarna att dundra in i väggen på förrådet, så hjälper även det - dock måste det vara av ett material som inte alstrar statisk el. Jag skall se om jag kan leta reda på vad tyskarna använder i sina pelletsförråd. En annan sak är ju detta att vi som konsumenter åläggs att ha filterpåse eller dylikt. I Tyskland har bilen två slangar: En som blåser in pelletsen och en som suger upp damm och finfraktion från avluftningen. Tyskarna betalar vare sig mer eller mindre än oss för pelletsen - skillnaden är försumbar. Dock har tyskarna högre inkomster så det blir väl billigare för dem i praktiken.
Vi har bra folk att hitta på saker här i Sverige, men så fort man börjar med stimulanspaket - eller som Torsten kallar det: Socialbidrag - så kommer det där mätta och belåtna fram och kväver all vidare utveckling. Om Tyskarna kom hit och fick se de pannor vi eldar pellets i, kom de att beordra Angela Merkel om att ge oss u-hjälp
(...eller kanske få oss mentalundersökta?)
Vi har bra folk att hitta på saker här i Sverige, men så fort man börjar med stimulanspaket - eller som Torsten kallar det: Socialbidrag - så kommer det där mätta och belåtna fram och kväver all vidare utveckling. Om Tyskarna kom hit och fick se de pannor vi eldar pellets i, kom de att beordra Angela Merkel om att ge oss u-hjälp

(...eller kanske få oss mentalundersökta?)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Trycket var så lågt sist, så pellarna gick nog först i golvet. Sedan mot sig själva. Värsting trycket var nog när det kom pelldamm som en pelare från skorstenen....
Skulle jag byggt idag, så skulle jag slopat strumpan mot panrunmmet. Och nöjt mig med husets ventil. Lite spån på altanen stör inte mig.
Skulle jag byggt idag, så skulle jag slopat strumpan mot panrunmmet. Och nöjt mig med husets ventil. Lite spån på altanen stör inte mig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Enligt ett par gamla "rävar" på jobbet,dom kör mycket pellets till industri o skolor,ofta Mafa silos. 2bars tryck lossar dom med o ingen hjälp luft alls,lossnings slangen ska va full med pellets,kommer det luft i mellan slår det visst sönder o smular.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Jag har för mig att "mina" leverantörer körde med 0,6kg.Inte går det att köra med full slang för då blir det stopp.Det syns på strumpan att det är luft som vill ut från förrådet och det är blandningen av luft och pellets,samt luften i förrådet som vill ut.
Det syns här att strumpan är fylld med luft och ju mindre strumpa ju högre tryck.
Jag har anslutning 400mm x 3000mm som är uträknat efter volym.

Det syns här att strumpan är fylld med luft och ju mindre strumpa ju högre tryck.
Jag har anslutning 400mm x 3000mm som är uträknat efter volym.

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Så säger en kompis till mej oxå som kör bulkbil, Med lågt tryck blir det bara lite pellets som studsar runt o går sönder medans om man blåser på med full slang är det bara dom yttersta mot slangen som går sönderMatab skrev:Enligt ett par gamla "rävar" på jobbet,dom kör mycket pellets till industri o skolor,ofta Mafa silos. 2bars tryck lossar dom med o ingen hjälp luft alls,lossnings slangen ska va full med pellets,kommer det luft i mellan slår det visst sönder o smular.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Visst borde vi bli bulktanknings proffs.
men hur mycket spån friktion kan man acceptera?
ovanpå alla andra problem med min nya anläggning så har jag grymt mycket spån.
Får ca 1 näve spån i fallslangen för varje gång brännaren värmer upp acc tanken.
tilläggas kan att när man blåser in pelletarna så är det en rökpelare ut genom ventilationen.
Har aldrig haft så mycket spån tidigare,
som sagt var kan man lägga en gräns för vad som är acceptabelt
ovanpå alla andra problem med min nya anläggning så har jag grymt mycket spån.

Får ca 1 näve spån i fallslangen för varje gång brännaren värmer upp acc tanken.
tilläggas kan att när man blåser in pelletarna så är det en rökpelare ut genom ventilationen.
Har aldrig haft så mycket spån tidigare,
som sagt var kan man lägga en gräns för vad som är acceptabelt
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag har uppfattat det som att 4% som spån anses som acceptabelt.
Utöver det får man också acceptera att pelletsens snittlängd minskar.
Och allt gäller ju vid max 20 meters slanglängd.
ROLI brukar ju stenkoll på det där..
Utöver det får man också acceptera att pelletsens snittlängd minskar.
Och allt gäller ju vid max 20 meters slanglängd.
ROLI brukar ju stenkoll på det där..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jo det är rätt med 4%, men det skall vara 4-viktprocent. Dvs tag några prov och väg varje prov. "Kör" provet genom ett finmaskigt nät och väg spån och damm som separeras. Är denna del mer än 4% av provets totala vikt så är det fel. Då skulle jag reklamerat leveransen. Men det gäller endast om leverantören har haft lika eller kortare slang än vad som anges i deras leveransbestämmelser.
Har själv reklamerat nästan 5 ton pellets som de fick komma och suga ut ur mitt förråd. Tog två prover och om jag inte minns fel så var det 5 resp. 7 viktprocent spån och damm i min leverans. Det tog killen med sugbilen 2 timmar att tömma förrådet........
Har själv reklamerat nästan 5 ton pellets som de fick komma och suga ut ur mitt förråd. Tog två prover och om jag inte minns fel så var det 5 resp. 7 viktprocent spån och damm i min leverans. Det tog killen med sugbilen 2 timmar att tömma förrådet........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tack Roli!
Pratade med min leverantör, de skulle ta och komma ut och titta på leveransen under nästa vecka.
tänkte ta och mäta enligt dina anvisningar,
då jag inte kommer in i förrådet förrän om en 1-2 mån normalt,
(då pelletarna har börjat att minska), så tar ett prov ,3 min, från skruven under ett par kvällar och ser.
Dagens mätning vart 11% spån , om jag räknade rätt, 110g spån o 963 g pellets.
Blir intressant att se vad de säger nästa vecka....
Pratade med min leverantör, de skulle ta och komma ut och titta på leveransen under nästa vecka.
tänkte ta och mäta enligt dina anvisningar,
då jag inte kommer in i förrådet förrän om en 1-2 mån normalt,
(då pelletarna har börjat att minska), så tar ett prov ,3 min, från skruven under ett par kvällar och ser.
Dagens mätning vart 11% spån , om jag räknade rätt, 110g spån o 963 g pellets.
Blir intressant att se vad de säger nästa vecka....
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd