Som rubriken tyder, köpte mig en villa i onsdags och har funderat\tänkt sätta in pellets brännare i huset, men vad ska man köpa för brännare ? Kollade med veosol dom vill ha 28k för brännare utan montage och "garanti"..
hur är Nibe PB10 och PB20 ?
Är totalt novis på pellets så accepterar gärna svar på pellets språk för dummies
Jag har också en kombipanna och i den sitter en brännare Iwabo som är precis föregångare till Nibe PB10. Fungerar bra men omodern då det inte finns termostat i brännaren och inte heller uraskning.
Vill man ha en enkel billig brännare så är den bra men forumet slog fast att TB Mini från Torsbyugnen är ändå billigare och har samma finesser.
Termostat och uraskning har Nibe PB20 men den har ett alltför högt pris.
När jag byter till modernare (om jag nu byter) så blir det nog Viking 16 från energibiten.net. Under 20000 med uraskning termostat och 2 meter skruv. Ska vara lätt att installera säger de som provat.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
ah okej! min elektriker kom och sa att hans far hade en brännare som inte var eldad sen typ 02 liggandes, Någon form av ecotec brännare, ska kanske kolla på den i dag och se vad det är för brännare och vad han nu vill ha för den
jag har tyvärr inte orken eller tiden att åka och hämta den brännaren är tyvärr lite långt bort för mig jag bor i kumla och håller på och renoverar mitt nya hus i sköllersta,
NIBE PB20 är samma brännare som IWABO Villa S2. Det är en brännare som askar ur sig själv, och som är lätt att handha. En del tycker den är dyr, men åt andra sidan så verkar det som om kvaliteten står i förhållande till priset.