Dålig rökgastemp

Skriv svar
helin84
Ungskog
Kontakt:

Dålig rökgastemp

Inlägg av helin84 »

Som rubriken.
Köpte ett hus för 1½ år sedan där det finns en Focus pe-20 med en Bequem 20D installerad.
Samt en dragregulater inställd på 20KPa.

Uppmärksammade de dåliga rökgaserna i julas och misstänkte att det var skorsten som var boven då 300x150mm 7m hög.
Satte nyligen in ett 110mm syrafast rör och måste säga att detta förändrade temperaturen längst upp samt draget.

Men jag tror fortfarande att jag har för dåliga rökgastemperaturer.
Har ej mätt dom än, men om jag kan sätta handen på röret mellan skorstenen och pannan vid full drift borde de väll vara för låga?

Har sett i service menyn för brännaren att det finns ett effekt läge som står på 0 (valbara lägen 0 - 10) vad gör detta?.

Om jag följer manualen och ställer läget på 5 så får jag ut följande info.

Brännartyp: 20kw
Effekt hög skruv: 55%
Effekt hög fläckt: 36%
Effekt låg skruv: 55%
Effekt låg fläckt: 35% (36% standard)¨
Effekt min skruv: 0%
Effekt min fläckt: 36% (10% standard)
Rengöring fläckt: 2/h
Glödhållning tid: 60min
Skruv extern tid: 30sek
Skruv extern tid man: 15min

Tacksam för alla svar då min kunskap inom området är ganska liten.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

PE20 pannan har en dubbel baffel som gör att rökgastemperaturen blir mycket låg. Det går att ta bort den ena utan att pannan förlorar för mycket effekt. Kontakta signaturen LO här på forumet eftersom han har många års erfarenhet med en PE20 panna. Han har även lagt upp sotningsfilmer där han även omhandlar den dubbla baffeln och dens effekt på rökgastemperaturen.

Eftersom du nu har insatsrör, så gör det inget om det kondenserar lite. Kondens är enbart skadligt på murbruk, medan syrafast stål har det ingen inverkan på. Har du mellan 60 och 80 grader 1 meter ner från toppen av skorstenen, så blir det ingen fukt. Du mäter precis INNAN brännaren slår ifrån, och lämpligen under vinter- eller vinterliknade förhållanden. När det gäller inställning av brännaren, så är det att rekommendera att få den injusterad med rökgasinstrument.

Beträffande effektläget, så har jag kollat manualen till 20D, men inte hittad det du beskriver. Brännaren har 3 förinställbara effektlägen: MIN LÅG HÖG. MIN och HÖG kan nollas - alltså inaktiveras. LÅG får inte inaktiveras/nollas för då slutar brännaren att fungera - enligt manualen.

Om du inte har manualen till brännaren, går det att hitta den i PDF format hos: http://www.ariterm.se
Det är många här som har just denna brännare, så chansen att få hjälp med att förstå hur den fungerar är god.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
helin84
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

Tack för tipsen.

Skall se om jag kan hitta LO här och höra om han har några tips om pannan.

Tror att jag måste ta hem någon som kan hjälpa mig att ställa in brännaren, då jag misstänker att den förra ägaren aldrig gjort detta.

Ren gissning är att jag har 60-80 grader ut från pannan då jag kan sätta handen på röret. Men jag skall försöka få in en rökgastermometer i veckan så jag får svart på vit.

Är det normalt att man har ca 100L aska efter 5 pallar med agrol?
Har sett att jag även har 1/3 pellets som förblir obränd när man tömmer askan. Små svarta "ärt-liknande" pellets. Det skall väll inte vara så?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här har du en av flera filmer som han gjort :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=CZoY7RRtY3A
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, det skall inte finnas oförbrända pellets i askan då det tyder på att balansen mellan syre och bränsle är fel. Nu är ju pellets lite olika i hårdhetsgrad, så att hårda pellets brinner långsammare, medan porösa brinner snabbare. Det du kan göra som en tillfällig "fixning" är att dra ner pelletsmatningen. 100 liter aska är lite väl mycket. Vid knappt 3 % askhalt kommer jag till att det bör ligga kring 78 liter +/- ett par liter.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
helin84
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

Var idag och köpte en rökgastermometer på clas ohlsson och monterade in.

Under start ligger jag på 90 - 120grader och under hög fas ligger jag mellan 120 - 140 grader.

hittade även att skarven mellan pannan och röret in till skorstenen var dålig så tog bort allt gammalt kitt och tätade om med nytt pannkitt.
Efter detta såg jag en stor förbättring på tendensen till kondens uppe i top.
Kan knappt sätta handen på röret mellan pannan och skorsten längre.
Kan det varit så enkelt att skarven sugit in en massa kallluft?

Antar att jag måste låta pannan gå ett par cykler innan man mäter uppe i skorstens pipan för att den skall ha värmt röret upp?

Vad ligger era rökgas temperaturer på ut ur pannan?

Fösökte även få tag på någon som kan mäta CO2 i rökgasen men det var semesterstängt.

Sedan en annan fråga vad skall man ställa motdragsluckan på?
Min står idag på 20Pa.
Men har hittat när jag kollar runt att man rekomenderar 10 -15Pa.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu beskylls jag ofta för att köra med för låg temp, men jag ligger kring det samma som du :wink:
Motdragsluckan skall ställas in på den nivå som brännarproducenten angivit, vilket varierar. Det skall framgå av manualen för brännaren vilket drag brännaren skall ha för bästa funktion.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
helin84
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

Nu hade jag ute sotaren till att besiktiga mitt nyinsatta insatsrör. Trevlig prick att tillägga.

Han var även snäll att mäta lite värden till mig. Dock så visste han inte vad man skulle ligga runt men det kanske någon här kan hjälpa till med.

Drift Hög:
Rökgastemp @ Syre @ CO2:
136C @ 4,3 @ 16,1
153C @ 3,2 @ 17,0
162C @ 1,9 @ 18,4

Sista värdena vär där jag hamnade under längre drift.

Känns som för lite syre eller är jag snett på det?
Alt sänka matningen som skrevstidigare?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har lärt mig att 13% CO2 är grejen... Alltså bör du ha lite mer luft i det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar