Luft värme/Pellets
Luft värme/Pellets
Efter att ha installerat en luftvärmepump för en vecka sedan för kylans skull är jag mycket nöjd med kylan och hur förmånligt kylan kan produceras med denna mackkapär. Följande som man då funderar på är hur det ser ut med kostnadsbilden om man låter den värma under höst och vår tillsammans med solen. och t.om ner till -10. Hur ser kostnaden ut i förhållande till pellets?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Så länge solen lyser klarar vi oss ganska långt in på hösten med varmvatten med solenergi, samma sak på våren. Det som jag närmast undrar är om vid viket copvärde det är förmånligare att elda med el eller pellets för värmen. Under vintermånaderna så eldar jag med ved och pellets
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
1 kw/h pellets ligger väl på ca 65 öre, lite beroende på inköpspris och verkningsgrad.
1 kw/h el ligger på ca 130 öre (räknar inte med den fasta kostnaden då man ändå måste ha el i hushållet till annat)
Om jag har förstått detta med cop rätt så borde det innebära att cop 2 och uppåt så blir det billigare med värmepumpen.
1 kw/h el ligger på ca 130 öre (räknar inte med den fasta kostnaden då man ändå måste ha el i hushållet till annat)
Om jag har förstått detta med cop rätt så borde det innebära att cop 2 och uppåt så blir det billigare med värmepumpen.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Luftvärmepumpen får vila från sommarens kylning. Huset behöver ingen värme ännu så blir att se hur förhösten blir om pumpen får hjälpa till eller inte.
Re: Luft värme/Pellets
nästa vecka blir full med arbetsresor så då får pumpen snurra igång igen eftersom ja inte alls litar på bionaskiten. tacka vet jag ved de ggr man är hemma
Du kan väl ha den som backupp? Jag tycker att min biona sköter sig bra.
Min har skött sig bra för det mesta. Nu är det rotorj
som måste bytas efter 2 ton

Det låter väldigt lite.
Precis och till det förmånliga priset 102 euro. billigt som bara den. Sätt det på pelletspriset per ton så blir det en väääldigt dyr hobby