Hur långt i förväg bör man stänga av pannan före sotning?
Hur långt i förväg bör man stänga av pannan före sotning?
Hur långt i förväg bör man stänga av pannan före ursotning?
Som jag gjort nu har jag stoppat brännaren innan jag gått och lagt mig och sotat ur dagen efter.
hur gör ni?
Som jag gjort nu har jag stoppat brännaren innan jag gått och lagt mig och sotat ur dagen efter.
hur gör ni?
såpass att allt glödande i sotet försvunnit och inget är varmt tycker jag.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Ca: 2 timmar innan sotning funkar för mig, askan som jag tar ur lägger jag i en plåt hink förstås så eventuell glöd slocknar. ett dygn senare kan jag hälla det i en sopsäck och kasta
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.
Jag sotar i stort sett direkt efter att brännaren eldat ner. Jag tar hand om aska med Altbergs askfälla som står på ett klinkergolv lagt på betong. Inget annat brännbart i närheten heller. Man får använda handskar och vara försiktig så att man inte bränner sig.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Ungefär en timme efter. Ibland passar jag på att sota när pannan har stannat, och stått en stund, för att någon glömt att fylla på pellets
Någon gång när sotaren snabbt har ändrat tid så har jag stängt av pannan, och tagit en dusch för att snabbt få ner temperaturen i pannan

Någon gång när sotaren snabbt har ändrat tid så har jag stängt av pannan, och tagit en dusch för att snabbt få ner temperaturen i pannan

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
det är olika vad alla har för pann-ritualer
bara det sotas ur ibland är det ju bra,jag gjorde inte det på ca 6mån eller mer när jag först blev husägare,endast i själva "förbrännings"rummet där brännaren satt= det blev lite chockartad inrykning kan man säga...nu sotar jag alltid hela pannan 

eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Min brännare har en "Avsluta bränning"-funktion som ganska logisk avslutar en evt. pågående eldning, sedan kyls brännkoppen ner och när den är kall nog skrapas askan ur brännaren varefter den stannar helt, precis som jag hade tryckt på stopp-knappen.
Det tar väl som mest 20 minuter.
Jag har plåthink och metallkärl med lock att ha askan i så jag kan rensa ut omedelbart efter denna funktion är avslutat.
Men om jag ska låta "naturen ha sin gång" väntar jag till askskrapningen är utförd, detta sker när den sjunker till en viss temperatur efter eldnings stopp, oftast 30-40 minuter.
Så en timme efter eldningstopp räcker fint för mig.
Det tar väl som mest 20 minuter.
Jag har plåthink och metallkärl med lock att ha askan i så jag kan rensa ut omedelbart efter denna funktion är avslutat.
Men om jag ska låta "naturen ha sin gång" väntar jag till askskrapningen är utförd, detta sker när den sjunker till en viss temperatur efter eldnings stopp, oftast 30-40 minuter.
Så en timme efter eldningstopp räcker fint för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
Det beror nog på vad man har för panna. Första gången med Ecoflexen väntade jag ca 3 tim och då var det glödande / pyrande pellets i koppen. Väntar numera minst 5 timmar.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
ja det beror mycket på förutsättningar vid olika pannor helt klart. jag har en mycket gammal panna och måste öppna luckor och skrapa väggar manuellt och dra ur sot,ser ingen vinst med det bara otrevligt om det är glöd och värme då...brännaren spökar lite oxå om temperaturen inte gått ner tillräckligt då tror den att underhållsglöd finns och matar fram pellets i all oändlighet vid uppstart har jag insett,bequemen måste starta med röd lampa.hade ju inte haft nåt imot att bara gå ner i pannrummet å dragit i en spak sen kilat upp igen å pillat mig i naveln 

förövrigt snygg kolumn du har där ingemar! pellets,lvp,vedkamin. 

exakt! tänkte jag skulle ta å investera i en lvp nu jag med faktiskt,köra den ner tills -15 för bästa verkningsgrad och sen tar pellets och ved över.enda negativa jag själv luskat fram för egen del om lvp är ju att det blir ett enormt isberg under lvp som kan ställa till det om man inte vidtar åtgärder.