Ectotec mini Q 25Kw. Någon som har erfarenhet?

brattne
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av brattne »

har de sista åren fått mer o mer förtroende för ulmapannan.Ingen superhightec men heller inga reklamationer ö.h.t inte ens en tändspiral (utav 4 pannor o 22-23 brännare.Dessutom är supporten perfekt (tom för privatpersoner)vilket kan ifrågasättas från vissa andra brännarfabrikanter.
Med 2 st 15 mrs-spiraler i tanken kan det bli svårt att tillgodose 4 st samtidiga duschar men med 4 slingor går det bra med en 1000-liters Dalatanken. Alternativt kan en elberedare läggas parallellt med tanken som garant. Ett realt objekt med 2 x 500 liter Effectatank med 4 slingor utmynnade i att det blev tvunget att installeras en tappväxlare för att få godtagbart varmvatten trots att toppen ständigt hade support av 80-gradigt värmevatten från en oljepanna,och detta redan efter 2 duschar emedan ett liknande objekt med dalatankar enkelt klarade 6 duschar med enbart 12 kw elbackup utan att krokna.Känslan av att effectas slingor i detta fall varit felaktiga ligger nära till hands. Utredning pågår. Objekten var båda campingplatser.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
ctc79
Gallringsobjekt

Inlägg av ctc79 »

Håller med brattne!
Det bästa jag gjort, skaffat en Nibe Tappman, varmvattnet tar "aldrig" slut. Med kopparslingan som sitter i pannan så räckte det bara till 1 och en halv dusch, nu fyller man ett badkar utan att märka nån skillnad. Enda nackdelen.... jag har enplanshus, den hörs lite när det förövrigt är knäpptyst i huset.
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
ratman
Gallringsobjekt

Inlägg av ratman »

CTC79 & Brattne. Jag har elpatron på vv (under tiden pelletspannan inte går på vår/sommar/höst)och hetvatten i nödläge. Jag förstår inte riktigt vad ni siftar på. Tycker ni att det skulle vara båda billigare och mer miljövänligt med el eller rikta ni er råd till vv behovet enbart? Jag vill helst sänka mina driftkostnader och har en mindre fotavtryck på miljön. Ulmapannan är inte en laddpanna (200L). Hur tänker du här Brattne? :?
Ratman
Hus 200Kvm
Gårdshus 130 Kvm matad via kulvert
Ecotec MiniQ 25kW
Ecotec Bioline 25kW
Effecta Tekniktank EP 750L BBS
Laddomat 11-30, 57°C
ctc79
Gallringsobjekt

Inlägg av ctc79 »

Nja,
elpatron är bara backup ifall pelletsbrännarn av nån anledning stannar under höst/vinter/vår. Sommarperioden eldar jag med gratis ved, och då räcker det med 45 grader i pannvattnet för att kunna få EN dräglig dusch.
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
ratman
Gallringsobjekt

Inlägg av ratman »

Tack ctc. Jag anar att du inte delar hus med 2 snart 4 tonåringar och 4 andra vuxna :wink:

Det blir nog laddpanna till acktank för mig ändå om inte nån annan har en bättre lösning. Mitt största problem just nu är val av utrustning. Det finns inte så många installatörer i trakten och jag vet inte hur bra dem är. Det tog flera veckor att få en offert från det ena företaget och en annan föreslog en panna som har 175L vatten att värma innan det skickas över till acktanken :?
Skall nog börja en annan tråd med frågan "Någon som använda en pellets laddpanna?"
Tack för all hjälp här
I'll be back
Ratman
Hus 200Kvm
Gårdshus 130 Kvm matad via kulvert
Ecotec MiniQ 25kW
Ecotec Bioline 25kW
Effecta Tekniktank EP 750L BBS
Laddomat 11-30, 57°C
Skriv svar