Ctc total -80 vilken brännare?

Skriv svar
Tajson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 18:37
Ort: Motala

Ctc total -80 vilken brännare?

Inlägg av Tajson »

Hej!

Jag är helt ny på det här med pellets och pannor i allmänhet så var snälla :D

Jag bor i ett 84kvm litet hus på två våningar plus källare, i källaren finns även det minimala pannrummet.
Nuvarande anläggning är en ctc total från 80 som eldas med ved, ingen acc-tank så det är ett h*vete på vintern att hålla huset varmt.
Varmvattnet värms via en separat varmvattenberedare, men borde väl gå att koppla på pannan?

Då pannan står i källaren så är jag inte ett dugg sugen på att byta panna (dörren är igenmurad och ett badrum måste rivas för att komma ut), men jag vill ändå inte elda med ved.
Är pellets en bra lösning för mig? Isf vilken brännare fungerar bäst i min panna? Helst så billigt som möjligt då jag håller på att växa ur huset.

Jag kan försöka ordna lite bilder på panna/rummet om det kan hjälpa :)
MVH Fredrik
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Den i och för sig billigaste av de fabriksnya brännarna är TB mini, följt av BAXI Eurofire och Viking B16GL. CTC Total är stor och skrymmande panna, men har inte speciellt hög effekt, så kring 12 kW är det mesta du kan köra brännaren på utan att göra Kari Kråka glad. CTC såväl som Värmebaronen har varmvattenväxlare som kan kopplas på pannan utan problem. En röris gör det på ett par timmar.

Undvik brännare som VB Viking Bio, ULMA och troligtvis även Green Energy då dessa har svaga inre brännarrör som måste bytas ofta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Frågan är inte ny.
Här en äldre tråd där det som vanligt är olika svar :wink:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 8cbbb4e619

Här en bild på ett exempel.
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... empel.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

I min förra kåk eldades med CTC Total och TB Mini. Fungerade bra men pannan är oeffektiv. En sådan brännare kan dyka upp ibland till bra pris begagnad. Verkar vara säljarens marknad på begagnat just nu på Blocket och köper folk vad skit som helt till dyra priser så blir det aldrig några fynd.

Ny med 2,2 meter skruv får man ge 14900 för TB Mini vilket är ett par tusen billigare än för någon liknande brännare.
http://www.billigtvvs.se/kategorier/227 ... tsbrannare

Men undvik elda ved då du får temperaturer på över 400 grader i skorstenen. Behövs bara en liten spricka i murfogen för att het gas ska läcka ut och tända eld i trossbotten om oturen är framme.
Skorstenen blir också förstörd av de höga temperaturerna.

Pannan duger till pelletseldning men absolut inte för ved.
Har du tid så skaffa en vinkelslip för 250 mm skiva och köp en bunt tunna kapskivor så är du av med pannan efter en hel del jobb.

Vill du byta panna i framtiden så skaffa en modern brännare med egen termostat redan nu så slipper du byta brännare senare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tajson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 18:37
Ort: Motala

Inlägg av Tajson »

bergatorparen: Ja liten och nätt är väl inte riktigt rätt benämning på pannan, jag funderar på att inreda gästrum i den :lol:

Taxen: Tack för länken! :D Jag försökte söka lite innan och hitta information men sökfunktionen och jag var inte överens.

Torsten: Rätt brännare begagnad till rätt pris skulle varit fint, men det verkar vara som du säger att det är säljarens marknad på dom.
Att pannan är ineffektiv får jag helt enkelt leva med om den inte havererar så jag måste byta.
Den gamla är som sagt bara kapa ner i delar, men det känns dumt att göra med den nya :lol:
Den nya pannan måste in genom ett badrum och en dörr som inte finns, ger en del extra jobb och utgifter jag inte vill ha då jag inte kommer bo kvar allt för länge.

I länken du skickade så fanns Baxi som bergatorparen tipsade om, 6k dyrare men med thermostat om jag förstått det rätt (20 550kr med 2.2m skruv 20kw).
Känns som att det är värt att satsa dom kronorna extra så man slipper vara dumsnål, tänker jag rätt?
MVH Fredrik
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Baxi är väl inte mycket bättre än TB Mini. Hos ekontroll.com kan man köpa termostaten TK1A för 1500 så har man full kontroll över temperaturen. Finns underhållseld på TB Mini men inte på Baxi.


Här har du helt ny Viking B16 GL brännare med full garanti för 12000, normalpris 19500. Uraskning, underhållseld och moden styrning.
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=10&w=2

Men kommer du in i pannrummet måste det väl finnas en 60 cm bred dörröppning också för att få in en panna?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Inlägg av protoflax »

Baxi Eurofire är inte perfekt i en trång panna i alla fall. Askan lägger sig i en irriterande vall i slutet på rostret redan efter någon dags eldning.
Luftflöde och inställningar måste bli förändrat genom det.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Tajson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 18:37
Ort: Motala

Inlägg av Tajson »

Som sagt, vilken djungel man gett sig in i :D

Dörren ner till källaren är 69cm bred, direkt efter den kommer trappan i 90graders vinkel som senare viker 90grader igen (180grader totalt).
Trappan sviktade riktigt ordentligt när jag bar ner en tvättmaskin, så en panna håller den inte för.
Fast det kanske går att plocka bort trappstegen och hissa ner pannan mellan vagnsstyckena, men då måste hydrofor, vvb mm under trappan bort också.
Mycket jobb blir det på ett hus man inte ska bo kvar i, så frågan är om det är värt det...
MVH Fredrik
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Låter bökigt värre det där, ja. När jag böt panna 2004, upptäckte jag att den gick att ta in genom ett större fönster som jag har i pannrummet - annars skulle jag tvingats gräva och därefter ta hål i väggen. Sannolikt var det väl så de fick in Totalen hos dig när det begav sig för 31 år sedan. Om du inte skall bo kvar, så tycker jag nog inte du skall lägga för mycket arbete på detta eftersom det med dagens marknad inte är möjligt att få ut mer för stöga med ny eller en bättre begagnat pelletspanna i förhållande till vad fallet blir med en ny pelletsbrännare på Totalen. Välj en billig brännare som till exempel TB Mini eftersom den vill kunna ge dig både uppvärmning av huset och om du kopplar en varmvattenväxlare på pannan, även tappvarmvatten. När så långt kommer att du säljer, så kanske nya ägarna i stället för pellets vill ha fjärrvärme eller BVP, och då åker pannan hursomhelst antingen den är ny eller gammal. Den verkliga djungeln idag är fastighetsmarknaden. Det kryllar av objekt och priserna är inte goda för en säljare - så det kan, om det är praktiskt möjligt, vara en fördel att bida sin tid lite.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tajson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 18:37
Ort: Motala

Inlägg av Tajson »

Det är i dom tankebanorna jag går, hade det varit enkelt eller jag skulle bo kvar så hade jag utan tvekan bytt pannan.
Men som det ser ut nu känns det knappt möjligt, vore surt om nya ägarna kastar ut grejerna direkt...
Är jag inne på rätt recept med TB mini som jag kompletterar med thermostat och en värmeväxlare till vattnet?
MVH Fredrik
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det skulle jag vilkja säga att du är. Det är en billig och bra lösning som gör att du får bra komfort den tid du skall bo kvar innan du byter bostad, samtidigt som du slipper undan med under 20 000 kronor i investering totalt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar