Jag har sen dess haft kontakt med en installatör som har kollat på och berättat att det inte finns nånstans att koppla in en dragbegränsare på den befintlig anläggningen

Då har jag undersökt möjliga alternativ. Eftersom vi är så många i husen (7 pers i 200Kvm och 3 pers i 150Kvm) så är vv behovet hyfsat stort. Jag vill vara lite framtids säker och har tänkt att en tekniktank är en bra lösning eftersom det går och koppla på solvärme senare för att försöka hålla ner vv kostnaden på framför allt sommaren. Installatören rekommenderade följande lösning;
Flytta vv beredaren upp till gårdshuset och behålla kulverten till hetvattnet (elementen).
Ta bort befintlig panna (jag kan fixa den delen själv)
Installera en Ecotec MiniQ 25Kw panna och brännare
Installera en Effecta 750L BBS Tekniktank
Han har lämnat offert på jobbet där han installera den nya anläggning och koppla på befintlig matarskuv.
1st panna
1st brännare
1st tekniktank
2st elpatroner
1st effektvakt
1st laddomat 11-30 med bakventil
1st rökgastermometer
isolering mellan panna och tank
1st Reglerautomat Evr
1st ventilkombination
1st cirkulationspump
1st dragbegränsare
rör och elinstallation
Pris ink moms 119952:-
Rotavdrag 12900:-
Pris efter rotavdrag 107052:-
Skulle gärna vilja veta;
1 Om just den Pannan/brännaren är något att investera i eller om jag skall kolla på andra fabrikat. Jag vill ha bra kvalité för ett hysat pris

2 Om det här lösningen är det mest ekonomiska/lättsköt/miljövänligt. (Jag har kollat på ved också men det verka vara tidskrävande och det måste fungera även om vi inte är hemma eftersom vi har hyresgäst i gårdshuset)
3 Om offerten verka rymligt
4 Finns det möjlghet att köpa lösa delar och installera själv med hjälp av en elektriker (och ni

Alla synpunkter är mottagen med glädje eftersom jag är novis på det här med villavärme.
Tack så länge
Ratman
ps. Jag har runt 100000:- till det här