El eller pellets under sommaren?

Skriv svar
grusgång
Gallringsobjekt

El eller pellets under sommaren?

Inlägg av grusgång »

Hejsan!

Vad rekomenderar ni mig att välja ? Köra elpatron eller brännaren.

Blir det onödigt slitage på brännaren om jag låter den vara på under sommaren? Det går åt kanske en säck var 6:e dag nu.

Om jag skulle välja El vad ska jag ställa termostaten på då isåfall på pannan? 40 grader? Hur blir det då med legionella som dör vid ca 70 grader? upplys mig! :D
KMP UNO pellx21
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det beror ju på panna och lite annat men de flesta pelletsinstallationerna har rätt kass verkningsgrad på sommaren, det mesta går åt att hålla pannan varm, så om du täpper till rökröret så det inte går massa luft igenom så borde el vara billigast men enklast är väl att testa och se vilket som blir billigast.

Du bör nog hålla lite högre temp än 40 grader, för att det ska bli basilusker i vattnet så måste det stå ett tag så risken är rätt liten i en normal villa, 50-60 grader nånstans ? värmepumparna ligger väl på 55 ungefär.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Temperaturen ska över 72°C ibland för att ta död på Legionella bakterierna.

Att täppa igen rökröret har jag testat nyttan av och den var bokstavligen obefintlig.

Min teori är att det är huggit som stuckit vilket som ur effektivitetssynpunkt. Har man ett regelbundet liv kan man koppla in ett dygns-ur på termostaten, då kör den bara när man behöver VV. Lite sparar det kanske.

Men det är ju frågan för hur mycket man ska jobba och kosta på att spara lite på lite, det ville ge mer effekt att spara lite på mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har försökt köra elpatron på sommaren, och det blev mycket dyrare än att köra brännaren. 1 säck var 6 dag är i högsta grad acceptabelt, och nej: Extraslitaget på brännaren är försumbart. Håll över 72 grader eftersom det håller vattnet sterilt. Basilusker ger inte bara legionella, men kan även ge otäck lukt på vattnet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

En varmvattenberedare är väl effektivare, än en elpatron i pannan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är den utan tvekan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Absolut brännare på sommaren
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
grusgång
Gallringsobjekt

Inlägg av grusgång »

tack för svar, jag låter brännaren ticka på då :D
KMP UNO pellx21
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

helt förkastligt att köra elpatron rent ekonomiskt iaf annars ok nödlösning tills vidare,mycket billigare att elda pellets trots dålig verkningsgrad iaf hos mig.jag själv ska installera en vvb när jag får råd(de är ju inte gratis direkt) för jag vill inte ha maskineriet i gång "offseason" även lite drygt med den ibland ganska indoftande skorsten när jag har fönstren öppna på våning 2.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag har faktiskt hittills kört på elpatron över sommaren bara för att det drar så lite så jag inte tyckt det spelat någon roll, dels för att slippa krafset med att sota och fylla på pellets. Nu i år kör jag fortfarande pellets och faktiskt blivit förvånad över hur lite det går, en till tre påsar i veckan beroende på duschbeteendet hos mina två döttrar samt fru. Kostnaden för pellets blir då direkt överkomlig samt att jag behöver sota och aska kanske två gånger innan septembers utgång, vilket också verkar klart överkomligt.
Så för mig blir det nu för första gången pellets 365 dagar i år.
Fördelarna är ju uppenbara för mig med ett gammalt hus med självdrag att hålla skorstenen igång, med bättre ventilation, minskat slitage på skorsten samt framför allt att jag inte föder eloligopolet med onödiga pengar.
Pelletsbranshen är helrutten, men i jämförelse med elbranshen ett föredöme. :lol:
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar