Avstånd till väggar - EcoFlex V

Skriv svar
Mazchi
Gallringsobjekt

Avstånd till väggar - EcoFlex V

Inlägg av Mazchi »

Hej
Skall gjuta en sockel som nya pannan skall stå på och behöver lite hjälp med avstånden till väggarna.
Pannan placeras i ett hörn med murstocken bakom. Jag hade tänkt att använda inloppat på sidan för pelletsmatningen.
Det är avståndet "A" och "B" på bifogad bild som jag undrar över.
Någon som har någon aning om vilka mått som blir bra?

Bild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om bilden kom med också så vore det lättare att ge en synpunkt... :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

um, jag ser bilden.
Här är en direktlänk: http://i260.photobucket.com/albums/ii2/ ... cering.jpg
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Felet ligger nog hos mig..... sitter på jobbet och där "sorterar brandväggen" bort en del adresser. Antagligen photobucket eftersom din bild inte fungerar liksom länken....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har sett bilden hela tiden så det är nog brandväggen.

Måtten kan jag inte uttala mig om, jag känner inte pannan. Dock vill jag säga att det kan vara lönt att det finns plats för att göra rent på platsen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Det viktigaste måttet är minimimåttet för att pelletsmatningen skall få plast mellan pannan och väggen. Om någon har en liknande installation så vore det kanon, annars kanske man kan anta att diametern på slangen plus lite böjmån borde räcka.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Jag tror jag satte 30 eller 40 mm på A. Elinstallationen drar man in i övre bakkanten i vardera hörn. Om du ska använda hetvattenreturen behövs större avstånd för att rymma rör och koppling.

På B borde 100 mm räcka för själva slangen. Sen beror det ju lite på hur skruvmotorn ser ut och var du drar varmvattenrören.

Varför gjuta sockel?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Sockel blir det för gamla oljepanna stod i en grop, sen vet jag inte om jag ska lacka eller klinka golvet. Vill inte klinka under pannan då jag bara blir galen om jag spräcker nån platta så det blir lättare och fixa sockel och platsen för pannan o resten sen när mer tid finns.
Hetvattenreturen tror jag inte jag kommer att använda, får läsa lite om den..
Skriv svar