Överhettning

Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Inlägg av Pentti Karppinen »

Hej!
Anläggningen fungerade felfritt i 3 dygn, men nu i morse höll den på att kyla ner brännaren. Jag provar nu att minska varvtalet i fläkten ovanför skorstenen.
PS. Jag har elpatron i pannan.
Pentti Karppinen
med Janfire panna, brännare och förråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att sänka fläkten i toppen är definitivt fel väg att gå!

Om dragregulatorn inte är öppnat helt drar fläkten inte för mycket och i en Janfire NH värms pelletsen knappast upp på vägen ner, den faller fritt fall!

Så om dragregulatorn är lagom öppen är det knappast problemet.

Jag tycker att det hela verkar som att du inte kollar hur allting fungerar och när saker o ting blir fel. Detta medför att det är snudd på omöjligt att ge tips.

Det vore guld värd om du kunde kolla när en överhettning sker! Det kan vara så enkelt att allt fungerar bra men att den överhettas av kvarvarande pellets och därför överhettas EFTER en eldning utförs.

Detta kan orsakas av att rökgasfläkten stoppas för tidigt eller att doseringen är lite väl riklig eller en kombination därav.

Men utan lite koll på när saker o ting sker är det omöjligt att svara på.

Med den senaste mjukvara kommer den att kyla ner sig automatisk om den börjar bli varm när den inte eldar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Hej!
Så är det, överhettningen har alltid skett efter att eldningen har upphört. När jag har maxvärmen installerad till 72 grader, så stiger pannans temperatur till 76-77 grader efter eldningen. Jag har även kollat pellets som finns kvar i sista biten av matningen. Den var varm, så på något sätt letar sig värmen bakåt.
Dragregulatorn fungerar som den ska. Luckan blir varm när jag eldat.
Men nu har systemet fungerat utan stopp i 3 dygn.
Pentti Karppinen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Luckan blir varm när jag eldat."
Vilken lucka? Den som brännaren sitter monterat i?

Om det är så kan det vara dags att isolera mellan luckan och brännaren eller än bättre: låta rökgasfläkten efterlöpa kanske 5 minuter. Detta kan skötas med ett enkelt tidrelä.

Är din brännare/panna en "Janfire Integral"? Då är det ett känd problem just med överhettning då den större kåpa på brännaren samlar ihop värmen där det är som sämst.

Du skriver att du har Janfires panna och att temperaturen höjs i den efter att brännaren har stoppat. Det får mig att tro att temperatursensorn inte är placerat enl. de rekommendationer jag känner till, nämligen i dykröret mitt på pannan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Tack

Tack för råden.
Pentti Karppinen
Skriv svar