Råd inför inträde i pelletsvärlden...

Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Råd inför inträde i pelletsvärlden...

Inlägg av Engahus »

Hej,

Jag och tjejjen ska snart flytta in på en hästgård där man idag eldar med ved. Gården är inte självförsörjande med ved och vi arbetar båda heltid vilket gör vedledningen svårare... Därför går tankarna åt att konvertera till pelletseldning, mycket av bekvämlighetsskäl.

Följande anläggning/förutsättning finns idag:
Pannan står i ett uthus med kulvert in till boningshuset.
Panna: ATMOS DC35SF (2003)
2500liter ackumulatortank
Solvärme (inte vakuumrör) som ger allt värmebehov maj-oktober + stödvärme resterade del av året.
Boyta ca 130m2 (kommer inom några år bygga ca 100m2 garage)

Till att börja med blir det veckoförråd för att senare bygga ett bulkförråd på ovanvåningen som jag manuellt fyller veckoförrådet med vid behov.

Jag har sett att ATMOS har en brännare men har inte hittat så mycket information/kommentarer om den på nätet.
Vilka andra brännare är bra? Vi kommer troligen att köpa en ny brännare.
Jag har sett att vissa brännare eldar i en skål och vissa ser ut att bara har ett rör in i pannan... vilken är att föredra?

Många frågor och det kommer garanterat att bli fler... :roll:

Tacksam för svar.
/Staffan
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Till denna pannan behöver du en framåtbrinnande brännare. Bästa och längsta garantitiden har KMP PX22 som har 5 års generell garanti, samt 2 års garanti på inre brännarrör, fläkt och under dessa två år täcks även arbetskostnad vid garantireparation. De flesta andra brännare har 2 års garanti där vissa täcker arbetskostnad, andra inte. En KMP PX22 Aero är väl bästa alternativet då den har tryckluftsuraskning. Med ATMOS pannan så borde ni då ha underhållsintervaller om ca 14 dagar under eldningssäsong. Undermatade brännare går inget vidare bra i pannan eftersom brännkammaren har den fasong den har.

Det går även att använda BAXI Eurofire som har en prestanda som liknar PX22: ans, men nackdelen är kortare garantitid och sämre garantivillkor. det kam även vara en fördel att komplettera anläggningen med en TK1B kontroller som styr pelletsbrännaren så att man får bästa laddning av acksystemet. I varje fall en möjlighet att titta på :wink:

http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1b_prodblad.pdf

Den pelletsbrännare som ATMOS har, är byggd på samma sätt som IWABO Villa S1X, men är mer modern. 5 mm materialtjocklek är bra all den tid det är rätt materialtyp/kvalitet. Mitt råd: Inhämta offert på denna brännaren, samt på KMP PX22 Aero och BAXI Eurofire och se vilken som passar pannan och dina egna förväntningar och krav bäst. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Inlägg av velund »

Ja bergatorparen fortsätter att fantisera om olika brännare. :)
Först var det Viking Bio som var bäst, sedan Janfire FlexA, sedan Eurofire, därefter Nymo följt av en period av Polarbrännar rekommendationer och just nu är det fullt ös med rekommendationer på den äldsta av dem alla PX21-PX22.

On topic: Generellt ska man inte köpa en brännare där man eldar i rör eftersom rören inte håller i längden, värmespänningarna blir för stora.
Ett brännarrör till PX21-PX22 kostar mellan 3500-4500 på Eldkraft.
Till de brännare där man eldar i en skål kostar ett förbränningsroster någonstans mellan 500-1000.

Endast två års garanti på de delar som först går sönder och är dyrast hos KMP PX22 kan bli dyrt med så fantastiskt höga reservdelspriser.
Roslagsbrännaren har den bästa garantin av de brännare som säljs i Sverige, 4 år på allt utom på tändelementet.
Billigaste reservdelarna lär Bionordic brännaren från Energibiten ha (har dock inte kollat upp det själv).

Om du har en Atmos 35 kW panna så behövs en brännare på 30-50 kW för att röktemperaturen inte ska bli för låg. Välj rätt på en gång och köp inte en på 20 kW.

Jag skulle inte satsa på något av Bergatorparens råd. Köpte en villa med en PX21 brännare i och den åkte snabbt ut då dess dåliga startsystem gjorde att den höll på att bränna ned huset. Svårt att få pelletsen att hamna rätt så att den tänder tillförlitligt när man eldar i ett rör.

På forumet kan du rätt lätt själv få en uppfattning om vilka brännare som fungerar och tänder som de ska och vilka som dras med eviga problem.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Velund: JAG tar min medicin när jag skall - gör du?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
tornugglan
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 19:45
Ort: Dylta Bruk

Inlägg av tornugglan »

Och Velund fortsätter tjata om sin px21:a som han inte klarade att ställa in......
Brännare:Kmp px21 inst-06 chip 7.0
Panna:Albin Futuric+
Dbg:Tigex 25
RGT:Tigerholm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Engahus: Första steget är att kolla om pannan är bra till pellets. Efter namnet att döma kan det vara en 35kW panna och har den skapliga rökgångar som slingrar sig nog kan den fint duga.

Brännaren bör stå i förhållande till pannans effekt, med en för klen brännare (för få kW) kommer det hela att bli ineffektivt.

Jag vet att man säger att en oljepanna ska ha en pelletsbrännare på runt halva effekten men jag har också för mig att en vedpanna ska ha full effekt med pelletsbrännare.

Men 35kW är kanske toppeffekt den kan tillgodogöra sig så skulle ni hamna lite under är det nog ingen panik.

Sedan får ni kolla vilka brännare det finns i storleken runt 25-35kW, jag tror att utbudet är lite begränsat.

Rör eller koppbrännare är, som ni förstår av de tidigare inlägg, lite som vilken religion man föredrar, vilken whisky som smakar bäst osv. Dock finns det dåliga brännare oavsett vilken typ de är, några är bara dåligt konstruerat, andra är vettiga om det inte var för helt fel materialval osv.

Jag kan bara "allt" om Janfire NH-brännaren och den är nog för klen för er behov med sina 23kW, det går dock att montera dubbla sådana men det är nog inte den mest ekonomiska lösningen!

Ett tips är att du skriver in ort i din profil, det kan ofta leda till tips om kunnigt folk i närheten. Och kom ihåg: det som skrivs i detta forum baserar sig på vad folk har erfarenhet av men även vad de har av uppfattning där de inte har erfarenhet. Ett påstående behöver alltså inte att vara sanningen, det kan vara baserat på halvlösa rykten, det kan dock också vara baserat på erfarenhet.

Vissa tar sig även friheten att påstå sig vara allvetande, något som inte alltid är lyckat. Att man ropar högt betyder inte att man har rätt...

Och häftiga avatarer kan man blockera med lite tillägg i browsern, det har jag gjort sedan länge och det ger mig bättre överblick.
Senast redigerad av Icecap den fre 03 jun, 2011 18:48, redigerad totalt 2 gång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Några ytterligare "bra att veta"-frågor:

Är det en acktank på 2500 liter att elda mot, eller är 2500 liter delat på flera?

Hur är varmvattnet ordnat? med slingor i acktank?

Vad är det för skorsten? Insatsrör eller ej?

Vill du ha kvar möjligheten att elda med ved eller är det pellets för gott som gäller?

Var i landet är det huset ligger, och vilka fabrikat hanterar närmaste pålitliga installatör/serviceman?

Med de flesta brännare är det en inkörsperiod där a och o är att kunna ha en dialog med/en del besök av installatören. Forumet är också bra men ingår liksom inte i garantiavtalen och ger ibland motsägelsefulla bud...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Råd inför inträde i pelletsvärlden...

Inlägg av broberg »

Engahus skrev:Jag har sett att vissa brännare eldar i en skål och vissa ser ut att bara har ett rör in i pannan... vilken är att föredra?
De som absolut ska elda pelletsen i ett rör titta på Altbergs EP18. Brännarröret går där att vrida runt så spänningarna i materialet jämnas ut. En välgjord brännare med bra kvalitet.
Annars elda med 1000 grader i ena hörnet på ett runt rör som sitter fast är en konstig ide.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ja min guling PX-21 har jag bara eldat i 7 år så jag kan inte säga så mycket om slitage i röret jag får väl återkomma i den saken... :wink:

Men Ep- brännaren är nog inte inne på fel ide ...rörande rörisarna!!
Var faktiskt inne på en EP när det begav sig...bästämde mig på en värmemässa då var det EP och PX-21 som fanns där och jag råkade känna igen "guben" som hade just PX-21 och det blev den jag bestämde mig för i stunden!!..Jaja lite historia :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Inlägg av Engahus »

Ställer här lite ytterligare frågor...
Vad innebär trycklufturaskning? behöver man ha tryckluft kopplat till brännaren då?

Bergatorparen: Det är ju en undermatad brännare (om jag förstått skillnaden) som ATMOS själva säljer... ?? Varför är inte en sådan bra för denna panna då??

Velund: Varför skulle rökgastemperaturen bli för låg om jag har en stor panna? det borde väl gå att reglera med luftflödet ändå? Vi kommer mycket troligt att köra med insatsrör i skorstenen eftersom det är dags att renovera den oavsett...

Icecap: Varför blir det ineffektivt med en "för klen" brännare? 35kw är medeleffekt på pannan...

Ola Häggström: Det är 2 acktankar med ungefär lika stor volym...
Varmvattnet värms genom en slinga i ena tanken.
Skorstenen kommer bli med insatsrör.
Vi vill gärna kunna elda med ved även i fortsättningen. Man vet ju aldrig vad man får för sig... Det behöver dock inte vara superenkelt att byta bränsle.
Huset ligger i Klippan i nordvästra skåne. Leverantörer här har jag inte så bra koll på ännu...

broberg: Håller med om det där att elda i ett rör... :?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Bionordic brännaren och Roslagsbrännaren har tryckluftsuraskning vilket innebär att en liten hobbykompressor som också går att använda till annat blåser bort askan från brännarskålen när brännaren gör paus.
Praktiskt då man genom det inte behöver rengöra brännaren varje vecka som en annan är tvungen att göra.
De vanliga undermatade brännarna Ecotec och Bequem går inte att skrämma upp i högre effekt än 25 kW och det blir för lite för din 35 kW panna. Du får dålig verknigsgrad och för låg rökgastemeratur med för klen brännare. Röken smyger sakta förbi de värmeupptagande delarna i pannan utan att lämna av särskilt mycket värme.
När du eldar pellets ska du inte reglera några luftflöden alls, luckor och liknande vedpjolter på pannans framsida ska vara stängt och absolut tätt.
Spjället mot rökröret ska vara helt öppet. Dragbegränsare måste finnas.
Förbränningen ställer du sedan in med brännarens inställningar

Ska du ha kvar möjligheten att elda ved så gör en glidgjutning och strunta i insatsröret. Går dåligt att elda ved om skorstensarean är för liten. Du mister dessutom mycket av självdragsventilationen om du sätter in ett isolerat insatsrör. Röta, fukt och mögel är trähusens största fiende.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Engahus skrev:Ställer här lite ytterligare frågor...
Vad innebär trycklufturaskning? behöver man ha tryckluft kopplat till brännaren då?

Bergatorparen: Det är ju en undermatad brännare (om jag förstått skillnaden) som ATMOS själva säljer... ?? Varför är inte en sådan bra för denna panna då??
Trycklufturaskning innebär att du har en liten kompressor som via ett par munstycken blåser rent brännaren inför start. Det hela styrs från brännarens dator som har ett eget program för just denna funktion.

Brännaren ATMOS säljer är inte en undermatad brännare, utan en såkallad överfallsmatad brännare av samma sort som IWABO' s båda brännare. Den brinner snett uppåt, medan en undermatad brännare typ Ariterm BeQuem brinner rakt uppåt. Det som gör detta olämpligt är att pannans innandöme har fasong som siffran 8 vilket gör att en låge riktad rakt uppåt vill kunna starta en resonans som leder till driftsavbrott - bara så inte de som tycker jag är en idiot skall få vatten på kvarn, så menar jag med resonans det samma som den officiella förtolkningen: En pulserande rörelse in och ut av ett utrymme. Med en framåtbrinnande brännare, så undviker man detta problemet helt och hållet.

En annan sak jag vill ta tag i är detta med effekt: Pannan är på 35 kW - 5 kW mer än BAXI Bonus 30. För BAXI Bonus 30 rekommenderar BAXI en max brännareffekt om 20 kW - alltså 2/3 av märkeffekt ved. ATMOS brännaren skulle med andra ord kunna passa rakt in på din panna eftersom det inte vad jag vet är någon skillnad på 2002 års modell och årets modell av denna pannan. BAXI Eurofire 20 kan även den användas, det samma kan även IWABO' s båda modeller - även i NIBE utförande. Jag tror sannolikheten för problem är större om du skulle försöka med en 30 kW brännare eftersom avgasmängden den producerar skulle bli större än pannans konvektionssystem klarar av. Men ta ett snack med ÅF för ATMOS pannorna, så får du reda på vilka brännare du kan använda som ger bästa, mest stabila driften av pannan. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Inlägg av Engahus »

Tryckluftsuraskning låter onekligen bekvämt... :)

Efter jag skrev svaret igår så hittade jag denna sida: http://www.afabinfo.com/teknik_funktion.php som beskriver de olika brännarprinciperna... Nu blev det lite klarare... Jag trodde att det enbart var utseendet på brännardelen som sticker in i pannan som var skillnaden :oops: :roll:

Att en undermatad brännare är olämplig för min (jaja, snart min) panna förstår jag. Om inte så efterliknas vedeldningen minst med denna typ.

En dum fråga... Ska brännaren monteras på övre eller undre luckan. Jag var säker på övre eftersom det är där man eldar med ved men blev osäker när jag tittar runt på nätet... Vid drift är ju själva elden i nedre utrymmet vid vedeldning.

Jag har även skickat ett mail till info@atmos.se med en del frågor angående pelletskonvertering. Postar självklart här när jag får svar...
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Inlägg av protoflax »

Att köpa en 20 kW brännare till en panna dimensionerad för att eldas med 35 kW verkar ogenomtänkt.
Att elda en 30 kW brännare med 20 kW går utmärkt men tvärtom är det omöjligt. Skiljer ju inte många kronor på priset.
Har ni förresten observerat att en del brännartillverkare höjer priserna.
Tittade på vvsboden.se och höll på att flyga av stolen.
En enkel baxibrännare utan vare sig uraskning eller underhållsfyr kostar med 2,2 m skruv 22818.
Den gamla Pellx brännaren kostar med blå kåpa från Swebo och 2,5 m skruv 22575.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Engahus: en "för liten" brännare till pannan blir ineffektiv för att rökgasgångarna är dimensionerat till (i detta falla) 35kW.

Tänk dig extremfallet: sätt in ett värmeljus, isolera pannan "totalt" och tappa ingen värme från den. Ett värmeljus ger väl runt 40W har jag för mig men den luft den drar runt kommer att späda ut värmen så den inte ger någon värme i pannan.

Likaså med för låg effekt: värmen hinner dra förbi innan den avges till pannan. Om man t.ex. har en pannan med 7 st rökgasrör till värmeupptagning och den är dimensionerat till 14kW, då kommer varje rökgasrör att "ta hand om" upp till 2kW.

Vill man då sänka effekten på brännaren kan man plugga ett eller fler rör. Vill man köra upp till 10kW kan man plugga 2 rör, då får de resterande samma hastighet och tryck på rökgasen.

Det gör även att brännaren kan gå längre ner i effekt om det är vad man vill, om den opluggade pannan kan klara 14kW kan den nog jobba rimligt effektivt ner till kanske 8kW, pluggar man sedan 2 rör kan den jobba under samma förutsättningar men då mellan 5,7kW och 10kW.

En vedpanna är sällan med rör man kan plugga, det brukar att vara ett fett rör/kanal som kan slingra sig och det beror på hur förbränningen sker: "kort" och våldsamt! Man fyller i ved, tuttar på, det tar sig och brinner utav fan en ganska kort tid (jmf. pelletsbrännare) och då fylls ackumulatortanken.

En pelletsbrännare ger en lägre effekt men över lång tid, alltså ställs en del annorlunda krav på den perfekta pelletspanna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar