Skulle behöva lite råd.

Suppe71
Ungskog

Skulle behöva lite råd.

Inlägg av Suppe71 »

Skulle behöva lite tips på vilken pelletspanna jag bör byta till.

Har idag en massa gammalt bråte i pannrummet som inte är vidare effektivt, vi tittade på en renodlad pelletskamin vattenmantlad historia som skulle göra jobbet enl säljaren.

Jag har idag 2 accktankar om 500 liter st (strömsnäs) med en punkterad beredare inuti. Så för tillfället kör jag tappvattnet med en el-beredare.

Jag skulle vilja få till så varmvattnet även värmdes upp av pelletspannan i detta eventuella byte, vid eventuellt köp av kaminen skulle detta kompletteras med en plattvärmeväxlare, totala kostnaden med kamin o installation skulle landa på ca 100.000 vilket jag tycker är på tok för mycket för en kamin jag måste sota var tredje dag samt fylla på pellets dagligen.

Därför funderar jag nu på att sätta in en ny renodlad pelletspanna att ansluta till mitt veckoförråd. Vad välja...kravet är en panna med beredare, acctanken jag har får duga ett tag till...

Finns det några andra prisvärda alternativ?

Vore ytterst tacksam för lite tips på vägen..
Pellmax CU + Janfire Flex-A
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Pelletskaminer är till för radhuslängor och torpstugor där källare inte finns.
Klart du ska skaffa en riktig pelletspanna.

Billigast blir det om du behåller en eller båda tankarna och skaffar en laddpanna med brännare från Biocomfort. Panna med brännare 20 kW kostar strax över 30000 och blir visst billigare om du kan åka till tyskland och hämta där 7% moms gäller.
http://biocomfort.se/erbjudande.asp

Varmvattnet ordnar du med en plattvärmeväxlare (tappvattenautomat) monterat på den ena tanken.
Är tankarna i bra skick så komplettera med en automatshunt för värmen så har du tiptop modernt för mindre än 2/3 av vad en komplett pelletspanna kostar.

Ska du ha en komplett pelletspanna och sälja tankarna så säger jag som andra. Titta på CTC Ecoflex.

Observera att en komplett pelletspanna med beredare INTE ska anslutas till acktank för då blir värmeförlusterna stora. Ska du ha tank kvar så är det laddpanna med liten vattenmängd som gäller.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Suppe71
Ungskog

Inlägg av Suppe71 »

Vad är fördelen respektive nackdelen med att köra helt utan accktank med en panna avsedd för ändamålet då givetvis.

Acctankarna jag har är ju idag ca 20 år gamla, men visst dom kan ju säkert hålla några år till, men jag måste ju komplettera med ett varmvatten system i form av plattvärmeväxlare då alt en panna med beredare..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du bara ska ha pellets och inget sol eller ved är det ingen fördel med tankarna, snarare ger de en liten förlust totalt sett.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Väl och bra med billiga grejor, men en sak är väl värd att fråga sig: Hur kommer det sig att en danskproducerad panna MED brännare kan kosta lika mycket som en svensk- eller italienskproducerad panna UTAN brännare gör?

Skall du ha kvar brännaren, så vill Vedsol Combifire kunna vara en idé. Inte direkt billig, men lättskött och verkar ha bra kvalitet.

Ytterligare än är Focus Miljö som även den kan använda Flex A'n utan modifieringar. Kamflänsbatteri och 220 liter pannvattenvolym borde ge tappvarmvatten så det räcker.
http://www.metrotherm.se/pdf/focus_pemiljo.pdf

Skall du ha allt nytt, så kanske Ariterm Biomatic+ 20 kan vara ett alternativ. Detta är en panna med en brännare som man lagt ner mycket arbete och pengar på att förbättra de senare år, så idag är detta det mest moderna alternativ på svenska marknaden.
http://www.ariterm.se/75_Ariterm_Biomatic
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Blackstar pannan från Biocomfort är absolut inga "billiga grejor" utan håller säkert samma kvalitet som se svenska pannorna. Skillnaden är att en laddpanna som körs mot acktank är enkel och därför billig att producera.Du får på köpet en av marknadens modernaste brännare.

Svenska pelletspannor kunde vara billigare men tillverkarna vet sitt bästa och håller upp priserna. Konkurrens skulle skada alla.

I vilket fall som helst, pensionera din gamla brännare och sälj den på Blocket. Lägger du ned pengar på ny värme så se till att få det modernt och enkelt då kostnaden ändå inte blir särskilt mycket större. Underskatta inte värdet i din gamla brännare. Jag blev bjuden 7000 för min gamling i November men bytet blev inte av.
Att köpa en ny svindyr panna och där montera en gammal omodern brännare är urdumt.

Att elda mot acktank har sina fördelar också. Man får en riktigt stor varmvattenkapaitet. En "pelletspanna" har 150-160 liter vatten och hur man än gör så räcker inte pannan för stort varmvattenuttag.
Med acktank kan man med fördel elda pellets hela sommaren för varmvattnet. Med en pelletspanna blir stilleståndsförlusterna så stora så att det blir billigare att ta varmvattnet från en elberedare.
Står acktankarna i ett annat rum än pannrummet så ger spillvärmen från tankarna lite värme till källaren och tankförlusterna kan räknas bort.

Hittade ett pris på Focus PE Miljö kring 25600 vilket låter överkomligt.
Till den pannan bör du skaffa en Ariterm Bequem, CTC Bio eller Ecotec Bioline 20 brännare så får du riktig underhållsglöd och kan köra på liten hysteres. De brännarna kan du ofta köpa till bra pris begagnade.
Kontrollera storleken på pannan bara. Den verkar lång och passar nog inte alla pannrum.

Jag skulle utan tvekan välja Blackstar pannan. Om inte så blev det en CTC Ecoflex.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

msh16: "Du får på köpet en av marknadens modernaste brännare."

Nja... det kan vara sant att den är extremt modern, det var BlueFlame/JetFlame också i sin tid men blev det så bra? Vad jag förstår är det inte speciellt många brännare som kan monteras i en Blackstar-panna och jag skulle aldrig lägga alla mina ägg i samma korg...

Man kan ha turen att få ett system som fungerar skitbra - men man kan likaväl ha en bra panna men en kass brännare och det är väl inget hit heller.

Så det kan vara bra grejer men själva det att de är "moderna" är inget kvalitetsmärka i sig.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Modernt är inte alltid samma som kvalitet, men åt andra sidan så betyder ofta modernt mer utvecklad och mera lättskött. Dock är jag starkt oenig i att Janfire Flex A skulle vara en kass brännare. Men Ariterm BeQuem är, som jag redan nämnt, avsevärt mer modern eftersom man löpande har uppdaterad den. Att det skulle vara mer kostnadseffektivt att varma tappvarmvatten i separat elberedare, ställer jag mig tvivlande till. Om pannan läcker SÅ mycket värme, måste det vara något som är riktigt fel någonstans.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev:msh16: "Du får på köpet en av marknadens modernaste brännare."

Nja... det kan vara sant att den är extremt modern, det var BlueFlame/JetFlame också i sin tid men blev det så bra? Vad jag förstår är det inte speciellt många brännare som kan monteras i en Blackstar-panna och jag skulle aldrig lägga alla mina ägg i samma korg...

Man kan ha turen att få ett system som fungerar skitbra - men man kan likaväl ha en bra panna men en kass brännare och det är väl inget hit heller.

Så det kan vara bra grejer men själva det att de är "moderna" är inget kvalitetsmärka i sig.
Nu tar janfiregrabbarna i. :D
Inte är väl de tusentals danska pelletseldare som har system liknande Blackstar fullständigt bakom flötet. De 7-8 år jag eldat pellets har dessa brännare funnits och utvecklats kontinuerligt utan att visa upp några uppenbara problem. Eller är de tre danska pelletsforumen bara ett riggat reklamfejk från Nordjysk Bioenergi?
Modernt och modernt? Hur många svenska brännare har utvecklats och förbättrats de senaste åren förutom Janfire NH?
En svensk brännartillverkare Nibe har t.o.m. nedgraderat, minskat på plåttjockleken och lagt tillverkningen i Polen.

Finns väl ingen anledning att jämföra Scotte- Biocomfort brännarna med uppenbara felkonstruktionet som VikingBio, Blueflame eller PellX.

Att pannan är gjord för en speciell brännare är väl bara bra så länge brännaren är bra förstås. Underlättar ju bara service och felsökning att ingen gniden snåljåp får möjlighet att spara någon tusenlapp på att sätta in en gammal brännare med medföljande problem.
Modern brännare med enkla reproducerbara inställningar sparar pellets så snåljåpen har troligen ingenting för sitt gnidande med tioöringarna.

Till en gammal brännare med potentiometrar och elände kan man väl köpa någon gammal panna på Blocket som matchar brännaren i så fall.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

suppe: Är du sugen på en Bequem 20d så finns det ett företag i Sthlm som säljer dessa för 1/2 priset, dom är inte använda utan har stått utställda :thumleft:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu är Torsten i farten igen Bild.

Viking Bio och PellX må kan hända vara "felkonstruktioner", men på Kontinenten säljs de som "Svensk kvalitet" baserat på striktare krav än närmsta DIN norm. Som grädde på moset så kostar de skjortan och halva garderoben i länder som Tyskland. När man kan exportera "felkontruktioner" och kamma hem en avsevärd större profit på exportmarknaden än hemmamarknaden, så finns väl ingen skäl att ändra på det - eller hur?Bild

Oavsett fick jag mig ett välbehövligt garv när jag läste Torstens inlägg. Folk tycker jag har förutfattade meningar om undermatade brännare, men Torsten - för honom är rörbrännaren självaste Fans ståthållare på Jorden - i synnerhet om så oturligt skulle hända att den hade potentiometrar! Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Om gamla brännare som fungerar dåligt säljs på kontinenten är väl bara bra. Exakt hur många säljs varje månad på kontinenten? Varifrån kommer den uppgiften?
Mina bekanta har haft tillräckligt med problem med sina gamla rörbrännare för att jag skulle köpa något sådant. De verkar ha eviga problem.

Är det nån som har en panna med brännare från Biocomfort igång så vi kan få lite uppgifter om driften.
Behöver ta tag i min värme och för mig låter det som ett bra alternativ.
Att acktanken kan fungera som stödvärme i källaren hade jag inte tänkt på. Det verkar bra. I vintras hade jag elvärmefläkt så inte vattenrören skulle frysa.

Tänkte först köpa en begagnad brännare till min oljepanna men har bara hittat urgamla brännare på Blocket. Är det ingen som byter ut sin pelletsanläggning längre? :)
Nibe City. Eurofire
Suppe71
Ungskog

Inlägg av Suppe71 »

JH: tack för infon, men i nuläget söker jag nån som kan göra en totalinstallation av jobbet, samt intrimning.

Det verkar vara en hel del strul med många av alternativen om man läser i trådarna så för mig att bara köpa en panna o be nån installera den känns för osäkert, vill ha nån som går i god för sitt märke o kan sakerna så att säga, jag e ju knappast nån kung på det här med brännare men måste säga att den brännare jag har idag är gammal som gatan men har aldrig bråkat en gång, dock är verkningsgraden på pannan så usel och pannan är så gammal så jag vill hellre byta innan den rasar samman helt.

Dock är jag ju som sagt i behov att tappvattnet oxå ska värmas med pelletsen, åtminstone vintertid då pannan går. Finns det alternativ med el-patron som stöd är ju det kalas...

Fördelen med acctank som jag ser det är väl att man kan elda på som tusan en dag o ha varmvatten några dagar utan att elda??

Som sagt, jag kan tänka mig att behålla mina gamla tankar, kan stänga den ena dessutom och bara byta panna o brännare (om inte brännaren går att installera i en ny panna vill säga)...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Man har ingen vinst med ackumulatortank! Den förlust som finns är den värme som strålar ur den(/dom) men det är ingen vinst i sig att elda upp temperaturen med pellets och sedan ha varmvatten i flera dagar.

Min panna är på 237L och brännaren kör upp den strax under 2gg/dygn. En ack-tank skulle bara förlänga intervallen men brännaren skulle köra dess längre så mängden pellets ville gå jämt ut.
Är inte PK!
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Den första frågan du måste ta ställning till är om du vill ha tankarna kvar eller inte.

Ska du ha ett system som bara går att värmas upp med pellets eller har ni planer på andra varianter för framtid ....

Håller själv på att byta panna, för mig var flexibiliteten viktigast , att inte vara fastlåst i ett system utan kunna byta om nöden så kräver.

Så för egen del så sätter jag in en liten ladd panna ,
kopplat till en acc tank, som har möjlighet att "kriseldas" om det skulle behövas..

Pannan kommer kosta mig ca 25-26' monterat , men då gör jag del av arbetet själv.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Skriv svar