Nja... beredaren är en kamflänsrörslinga i en "gryta" inne i pannan, hela pannan är beredaren på ett ungefär. Därför borde beredarens storlek motsvara pannans volym.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pratade med en installatör igår angående Biomatic och Ecoflexen.
Är det värt ca 8000K extra på Biomaticen för att få spaksotning?
Vad jag förstod så krävs det ändå en viss sotningsintervall på biomaticen, ecoflexen skulle tydligen sotas var 3:e vecka.
Det som är fördel med ecoflexen är att den är förberedd för dockning mot L/V.
Om du inte har invändningar mot att dra sotviskan var 3 vecka, så är ju 8 000 kronor väl värd att spara genom att välja EcoFlexen. CTC gör bra kvalitet, och det som skiljer mellan brännaren i Biomatic och EcoFlex är i all huvudsak mjukvaran. 8 000 kronor är ca 2,5 - 3 ton pellets. Och i fråga om pelletsförbrukning tror jag inte det skiljer så mycket mellan dessa två pannor.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
det är väl automatisk spaksotning på nya biomatic? sen tror jag nya biomatic har mer tekniska innovationer än ctc? förberett för lambdastyrning osv. personligen tycker jag ALLT som förenklar pelletseldning är värt det,det är ju dyrt som det är iaf så varför snåla och välja bort om man ändå ska fläska på med nytt?? då hade jag om jag vore du tagit bv och tagit en kopp kaffe framför det nya blänkande "kylskåpet"och lagt min tid på annat än allt som har med uppvärmning och dess problem att göra istället ,alternativt snåla till nån nödlösning med det jag redan har tills vidare.
Skäms stepside, inte dom tonerna nu när jag lämnat bv
Det blir nog för dyrt med bv idag och brännaren är ingen ide att hålla liv i så då blir det ny brännare.
Eventuellt en L/V mot ecoflex om några år så kan man pilla sig i naveln under höst,vår och sommar
På tal om elpriser så kan man binda på 5år för 108öre, vad tror ni om det?
Något billigare idag, 107,75 på 5år , måste kännas ganska säkert för folk med VP.
Priset brukar väl gå ner så här års, frågan är om det kommer att gå ner mer?
ps:lämna in lappen till elbolaget idag bundet i 5 år=96,88 öre men med diverse löjliga pålägg blev det 103öre.för 3 år sen handla det om 50-60 öre...sen tilkommer ju distribution eller vad det heter,inte gratis direkt.tydligt åt vilket håll detta går åt -upp eller ner hinhåle ler .tur man inte är helt beroende av polsk kolkraft vid -30
jo du är på rätt spår tycker jag för så har jag själv tänkt luftvärmepump+vvb ruggig höst och vår,vvb sommar och sen pellets vid kyla med stödeldning ved i kamin+vedspis (mysigt värre ) när min panna börjar läcka fast det tror jag inte den är ju precis inkörd köper jag(banken) den mest bekväma pelletspanna jag finner och pungar upp en slant för bekvämlighet helt klart.
Jag är inte riktigt säker på om min panna läcker, har haft en liten pöl ett par gånger vid "foten" på pannan.
Har eventuellt svängt litegran igen och funderar nu om man ska köpa en ny brännare istället och panna eller bv om några år.
Kruxet är ju om pannan läcker, då vågar man inte köpa ny brännare och att ta dit en rörmokare bara för att se om den läcker känns lite sådär.
Går det att se på något sätt om den är tät eller ej? Gör det något om den inte är 100% tät, kan man köra ändå ett tag ?
Om det finns en liten läcka kan du vara säker på att det är som rost på en bil: det du ser är runt 10% av den verkliga skadan.
Men en läckan behöver inte vara pannans fel, det kan vara en tätning som är trött t.ex. runt elpatron osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vi får ringa en röris som kanske kan kika på pannan så får vi se om vi köra på en ny brännare.
Jaghar fått lite tips innan men vill gärna lyta frågan igen, vilken brännare ska man kika efter?
Vad jag förstått kan vår panna inte tillgodogöra sig mer än 12KW, då behövs en brännare med olika effektlägen eller kan jag köpa en Baxi eurofire och ställe ner matningen själv?
Tanken var att köpa en ny Bequem eller ctc bio och köpa enbart Biomatic eller ecoflex pannan om några år, går det, är det samma brännare som dom innbyggda?