Panna - CTC 453B från 1971
Brännare - Torsbyugn TB mini från 1999.
Det finns två Ak tankar med elpatron, 1 till varmvatten på 200L och 1 till elementen - vet inte hur stor men kan gissa på 150-200L.
Bulkförråd för pelletsen. Vid leverans blir det mycket damm och sönderslagna pellets och vi beställa typ 5000:- i månaden (2 1/2 ton). Börja fundera på att köpa pall och fylla på förrådet för hand! Vi är 6 eller 10 pers varannan vecka.
Rökkanal i skorsten - 120x240 mm ca. 8m hög (är det för stort för pellets?)
Tyvärr har jag ingen aning om dem olika värden - rökgas temp, tryck i pannan
I gårds huset så finns det alltid varmvatten direkt i kranen så det måste pumpas runt i kulverten tills man öppnar kranen (inte så ekonomiskt antagligen). Kulverten är på typ 25 meter. Antagligen har dem gjort på det viset så att man slippa vänta 5 minuter på varmvatten och sen när kulverten är kall så snor den värme innan rören blivit uppvärmt?
Pannan gick fint under vintern men på våren fanns det bakvärme i pannan och jag har smällt 3st fotocell (flamvakt) och överhetnings skyddet har slaget ut. Jag eldade med ved en stund för att få upp drag och fick igång pellets men den slocknade under natten och kunde inte tändas igen efteråt. Under en tändnings försök så blev det gas explosion i pannan, skrämde skiten ur mig javascript:emoticon(':lol:')
Mina frågor är så här:
1. Är 5000:-/mån en rymmlig kostnad på ett så stort hus med kulvert?
2. Pannan är gammal och jag tänkte kanske det är bättre ekonomi i att installera en laddpanna och en Ak tank till för att kompletera varmvatten (kranvatten). Vad tycker ni?
3. Skall jag flytta den gamla Ak tank till gårdshuset för att slippa pumpa runt varmvattnet hela tiden?
4. just nu så går VV på elpatron (även elementen i gårdhusets övervåning går på el sen vi fick in hyresgäst med spädbarn) Man skall väl kunna elda med pellets året om om man vill? Varför kan inte jag elda med pellets när det blir varmare ute? Vad kan mina eldnings problem bero på?
Det finns ingen blockage i pipan, alla luckor på pannan är stängda. Jag hade källardörren öppet för tilluftens skull. Jag har provat på olika effektläge på brännaren och fläcktspjäll och förbikopplingsspjället i pannan har jag provat båda öppet och stängt. Nu har jag kopplat förbi flammvakten så jag slipper smälter en till. Jag kopplade ur fläkten efter en tändningsförsök och tog bort matningsslangen, då blev det drag! Jag kliar mig verkligen i huvudet här. Har jag missat något enkelt?
Jag har ungefär 100000:- att lägga ut på det här om en ny panna/brännare kommer ge bättre effekt och ekonomi. Är pellets svaret eller skall jag kolla på nåt annat. Jag vill ha hyfsat automatik eftersom vi har hyresgäst. Ved verka lite för tidskrävande men rätta mig om jag har fel. Bergvärme har grannen och han fick borra 2 hål på 80m pga grundvatten. Jag gillar mina träd på tomten så slang är inte heller nåt för oss. dessutom så kan det kostar om det blir kallt när systemet inte pallar. Alla tips och förslag är glatt emottagna.
Fy vilket långt inlägg. Om ni läste allt detta så tackar jag för tålamodet.
Med vänliga hälsningar,
Adrian
Ps, ursäkta svenskan jag är från Wales, där husen är kalla och fåren går rädda