Vinter på hösten och sommar på vintern (Flex1A)
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Vinter på hösten och sommar på vintern (Flex1A)
Med läge 3 (pot-FlexA) får jag nu med frost och tidvis blåst för fullt med aska i brännkoppen så att brännaren säger stopp (flamvakt, bännkoppen halvfull med aska och lite oförbränd pellets på toppen) efter bara 5-6 dagar. Det har hänt två gånger denna vinter och min teori är att den underhållseldar hela tiden mellan starterna och aldrig blåser ur brännkoppen (det är ju fem graders hysteres i min oljepanna).
De skillnader som föreligger mot föregående säsonger är att jag kör med högre panntemperatur och att jag bytt till Stora Enso från Smålandspellets.
Då jag varken tänkt minska panntempen igen (nu när jag har skaffat shunt till tappvattnet) eller byta till dyrare pellets tänkte jag köra på sommarläge så att jag vet att min brännkopp blir urblåst regelbundet.
Ett alternativ hade givetvis varit att tömma brännkoppen var femte dag, men någon måtta får det vara på pannrumsaktiviteterna.
När det börjar bli plusgrader tänkte jag slå om till vinterläge, då de längre stilltiderna (>60 minuter) ger blåsningar av brännkoppen.
Resonerar jag uppåt väggarna eller låter det vettigt?
Har någon annan fått samma problem?
P.S. Jag vet att flex A inte har någon tryckluftrensning av brännkoppen, men ni förstår säkert vad jag menar.
De skillnader som föreligger mot föregående säsonger är att jag kör med högre panntemperatur och att jag bytt till Stora Enso från Smålandspellets.
Då jag varken tänkt minska panntempen igen (nu när jag har skaffat shunt till tappvattnet) eller byta till dyrare pellets tänkte jag köra på sommarläge så att jag vet att min brännkopp blir urblåst regelbundet.
Ett alternativ hade givetvis varit att tömma brännkoppen var femte dag, men någon måtta får det vara på pannrumsaktiviteterna.
När det börjar bli plusgrader tänkte jag slå om till vinterläge, då de längre stilltiderna (>60 minuter) ger blåsningar av brännkoppen.
Resonerar jag uppåt väggarna eller låter det vettigt?
Har någon annan fått samma problem?
P.S. Jag vet att flex A inte har någon tryckluftrensning av brännkoppen, men ni förstår säkert vad jag menar.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Nu gick inte det heller. Det blev för varmt med de längre gångtiderna och då löste termokontakten ut (6 dagar efter senaste sotning). Hur man än vänder sig har man ändan bak. Nu är det vinterläge och någon extra tömning bara av koppen som får gälla...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Läge 1 & 2 kör utan underhållseldning (UH), läge 3 & 4 kör med UH.
Det är tänkt att man använder läge 1 & 2 på sommaren.
Läge 2 & 3 är i övrigt samma effekt.
Det är tänkt att man använder läge 1 & 2 på sommaren.
Läge 2 & 3 är i övrigt samma effekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Jepp, jag prövade läge 2 istf läge 3 i hopp om längre intervall mellan de manuella kopptömningarna, men uppenbarligen har jag att välja mellan läge 2 och termovaktens utlösning eller läge 3 och flamvakten eller bita i det sura äpplet och aska ur brännkoppen var femte dag.
Så det blir tätare uraskning och läge 3 för att spara elspiralen...
Så det blir tätare uraskning och läge 3 för att spara elspiralen...

Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Jag hade ett liknande problem i början av december när temperaturen dalade, flamvakten löste ut efter 4-5 dagar. För min del misstänkte jag att felet berodde på ett byte av leverantör (till Stora Enso). Fick hit en tekniker som ställde in brännaren efter nuvarande pellets, och därefter har det fungerat fint på brännarläge 3.
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Tack för tipset. Har kollat med en rättvisande multimeter om spänningarna ändrat sig över tid, men de har hållit sig. Efter koll i installationshäftet ser jag att Stora Enso har högre densitet (volymvikt) än den "standardpellets" som flex A är fabriksinställd för (680g/l mot 630g/l). Har strypt doseringstiden något (så noggrannt det gick utifrån illustrationen, dvs doseringspotten står som ett x (45 grader från +)vilket skall motsvara "exakt" 680g/l), så får vi se om den kan puttra på utan stopp. Återkommer om ett tag.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Jag hoppas att du har fått den att fungera men jag undrar lite över den angivelse du har på S. E.-pelletsen, hos dom jag just har köpt står det 650g/L - men de kan ju komma från olika fabriker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Du har säkert rätt. Jag har inte påsen framför mig, men tyngre än "standard" är de. Och jag hade påsen framför mig när jag ställde om, åtminstone...
Annars är det nog 620 som är "standard", 680 som är i nedre ändan av dostidsskalan och 650 (S.E.) som hamnar mitt emellan. Jag återkommer óm driften om några dagar.
Annars är det nog 620 som är "standard", 680 som är i nedre ändan av dostidsskalan och 650 (S.E.) som hamnar mitt emellan. Jag återkommer óm driften om några dagar.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Brännaren fortsätter att stanna då och då, med termokontaktutslag och slagg/aska i brännkoppen, men för varje gång så skruvar jag ned matningen lite till. Den har fler driftsdagar för varje gång.
Jag kom idag att tänka på att sintring inte har uppstått sedan jag bytte till SE-pellets, så den går nog lite fetare sedan bytet och i så fall gör jag nog rätt, även om skorstensröken inte varit mörk när jag granskar den.
Emellertid misstänker jag att Flex-A går magert nytömd (med ren brännkopp) och går fetare efterhand som aska lägger sig över hålen i brännkoppen...
Jag kom idag att tänka på att sintring inte har uppstått sedan jag bytte till SE-pellets, så den går nog lite fetare sedan bytet och i så fall gör jag nog rätt, även om skorstensröken inte varit mörk när jag granskar den.
Emellertid misstänker jag att Flex-A går magert nytömd (med ren brännkopp) och går fetare efterhand som aska lägger sig över hålen i brännkoppen...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Från mitten av februari har det skött sig rätt bra, tills elspiralen gick. Det var i och för sig drygt två år den hållit, så jag ger den godkänt. Jag har skruvat ner matningen rätt mycket (bilderna i installationshäftet kändes rätt meningslösa avseende doseringsändring utöver vilken riktning skruven skulle vridas). Matningen är nedskruvad så att jag kunnat vinterelda utan stopp när jag tömt brännkopp och askat ur var 6-7 dag, men som bieffekt ger 9 kW-läget knappt någon värme.
En för mig märklig iakttagelse är att jag trots att jag eldar magert inte har någon sintring med SE-pellets. Har haft det med de andra fabrikat jag eldat (neova, vida, derome, smålandspellets).
Det låter kanske som om en "riktig" pelletsgubbe borde ställa in min anläggning, men dels ger det värden för stunden och dels har jag ingen i närområdet som jag gillar. Min gamle installatör är oerhört lat, måste tjatas på och hörde aldrig av sig om servicebesök nr 3 trots att jag skrev ett riktigt brev och bad om det.
Själv är jag nöjd för tillfället. Men den dag jag kan investera i "den riktiga anläggningen" blandar jag in yrkesmän/yrkeskvinnor.
En för mig märklig iakttagelse är att jag trots att jag eldar magert inte har någon sintring med SE-pellets. Har haft det med de andra fabrikat jag eldat (neova, vida, derome, smålandspellets).
Det låter kanske som om en "riktig" pelletsgubbe borde ställa in min anläggning, men dels ger det värden för stunden och dels har jag ingen i närområdet som jag gillar. Min gamle installatör är oerhört lat, måste tjatas på och hörde aldrig av sig om servicebesök nr 3 trots att jag skrev ett riktigt brev och bad om det.
Själv är jag nöjd för tillfället. Men den dag jag kan investera i "den riktiga anläggningen" blandar jag in yrkesmän/yrkeskvinnor.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Först o främst är "standard" densitet för pellets 675g/L.
620g/L är en mycket lös pellets och den 650g/L S-E håller är rimlig fast men ändå i den lösare avdelning.
Om du skruvar ner doseringen så pass mycket att du kan köra UH-eldning även när det inte behövs (vår, sommar, höst behövs det inte) kommer du att köra med ett stort luftöverskott vilket ger usel effektivitet.
Det som undrar mig är att "termokontakten" löser ut... menar du överhettningsskyddet? Alltså att fallröret blir för varmt?
Om det är fallet är det draget genom pannan som det är något fel med.
620g/L är en mycket lös pellets och den 650g/L S-E håller är rimlig fast men ändå i den lösare avdelning.
Om du skruvar ner doseringen så pass mycket att du kan köra UH-eldning även när det inte behövs (vår, sommar, höst behövs det inte) kommer du att köra med ett stort luftöverskott vilket ger usel effektivitet.
Det som undrar mig är att "termokontakten" löser ut... menar du överhettningsskyddet? Alltså att fallröret blir för varmt?
Om det är fallet är det draget genom pannan som det är något fel med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Nej, underhållningselden funkar inte vår, sommar och höst. Den enda vinsten är lite längre gångtider och att chansen till varmvatten till 2 simultana duschar med varmt vatten även mot slutet ökar.
Ja, fallröret blev varmt och det enda fyndet var en extra stor kaka av aska i brännkoppen. Jag sotar igenom pannan varje vecka på vintern samt sotar skorstenen oftare än sotarn själv gjorde innan så jag "vet" att felet inte sitter längre bort i systemet.
Jag har minskat matningen med syfte att kakan skulle minska och jag var nöjd när jag kunde aska ur var 7 dag utan att den stannat dessförinnan.
Ja, fallröret blev varmt och det enda fyndet var en extra stor kaka av aska i brännkoppen. Jag sotar igenom pannan varje vecka på vintern samt sotar skorstenen oftare än sotarn själv gjorde innan så jag "vet" att felet inte sitter längre bort i systemet.
Jag har minskat matningen med syfte att kakan skulle minska och jag var nöjd när jag kunde aska ur var 7 dag utan att den stannat dessförinnan.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Att fallröret blir varmt beror på att det är för mycket motstånd i pannan! Varför det är det vet jag inte, det kan även vara draget som är för lågt men det är dock sällan.
Reagerar din dragregulator när brännaren kör?
Reagerar din dragregulator när brännaren kör?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Det kan ju vara där skon klämmer...
Att kakan i koppen är en följd av aska som ligger i botten av pannan, för det finns det förstås efter sådär 20 säckar (vilket det blir kalla vinterveckor).
Förbättringen hänger samman med förbättringen på termometern, inte bara med mitt fingrande på pottarna.
I och för sig tror jag att Stora Ensos kortklippta pellets är en del av processen, för de två vintrarna dessförinnan har inte haft någon vecka med tjuvstopp på det viset.
Kommande vinter får jag ta och sota/aska ur pana och brännare efter mängd förbrukad pellets istället för efter veckodag även om det bär mig emot.
Tack för kloka tankar!
Att kakan i koppen är en följd av aska som ligger i botten av pannan, för det finns det förstås efter sådär 20 säckar (vilket det blir kalla vinterveckor).
Förbättringen hänger samman med förbättringen på termometern, inte bara med mitt fingrande på pottarna.
I och för sig tror jag att Stora Ensos kortklippta pellets är en del av processen, för de två vintrarna dessförinnan har inte haft någon vecka med tjuvstopp på det viset.
Kommande vinter får jag ta och sota/aska ur pana och brännare efter mängd förbrukad pellets istället för efter veckodag även om det bär mig emot.
Tack för kloka tankar!
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.