Janfire NH felindikering utan text

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Knipplebo
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 maj, 2011 15:33
Ort: Knippla

Janfire NH felindikering utan text

Inlägg av Knipplebo »

Min Janfire NH från 2006 ver 1.20 KSE visar röd lysdiod utan förklarande text. Antar att den innebär att pelletsförbrukningen passerat ett gränsvärde.
Krävs underhållsåtgärder? Hur nollställer jag signalen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om det finns text i vanlig ordning är det sannolikt "Service behövs" som indikerar <gult>. Tyvärr blev det ett litet fel på ett batch brännare så ljusstyrkan på den röda och gröna LED matcher inte varandra varför den gula färgen (som ska komma vid att båda röd o grön tänds) ser väldig röd ut.

Det signal aktiveras för varje 6 ton pellets.

Nollställning kan ske i servicemenyn - och jag kommer inte att berätta hur man gör då det ska göras av en serviceperson.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Tocken
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

En servicesignal som aktiveras efter 6 ton pellets och som bara kan återställas av en hemsläpad dyr serviceperson??? :shock:

jo ja tackar jag..... Så en Janfire-brännare är m.a.o. inget att rekommendera för en normalhändig pelletshobbyist... :wink:
CTC 265B '78 med RoslagsBrännaren Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Äldsta dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).
Knipplebo
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 maj, 2011 15:33
Ort: Knippla

Inlägg av Knipplebo »

Tack för snabbt och uttömmande svar!
Får väl kontakta servicekillen som var här för mindre än ett år sedan... :wink:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tocken: var någonstans skrev jag att den indikator måste nollas? Det är enbart en flagga som visas som "Problem - Service behövs" och det har med garanti att göra då Janfire tydligen har ändrat garantin till att omfatta en viss mängd pellets.

Flaggan har ingen som helst driftmässig betydelse och inverkar inte alls på annat än färgen på indikatorn.

Så jag har svårt att ta ditt inlägg på speciellt mycket allvar.

Och såklart kan jag ställa den flagga precis som jag vill på min brännare ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tocken skrev:En servicesignal som aktiveras efter 6 ton pellets och som bara kan återställas av en hemsläpad dyr serviceperson??? :shock:

jo ja tackar jag..... Så en Janfire-brännare är m.a.o. inget att rekommendera för en normalhändig pelletshobbyist... :wink:
Vi som föredrar Hands On Approach, får nog styra klar av No Hands och hålla våra medlemskap i stiftelsen Gammelbrännarens Vänner uppdaterade Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Tocken
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

Icecap: Var någonstans skrev jag att indikatorn måste nollas?

Om lysdioderna på en brännares styrsystem börjar lysa som Åhléns på julafton så kommer naturligtvis en vanlig (?) användare att slänga sig på telefon och ringa efter service (och det är väl det som är meningen i det här fallet?) :wink:
Icecap skrev: Och såklart kan jag ställa den flagga precis som jag vill på min brännare ;-)
Jodå, det betvivlar jag inte eftersom du tydligen har insyn i styrsystemet till brännaren i fråga, men för en "vanlig" användare så kan lysdioden (röd, orange eller whatever) tolkas som en allvarlig driftstörning som förebådar "raggsockor på"... :x

Om sedan Janfire anser att det efter 6 ton pellets är "Problem - Service behövs" (ring service om garantin ska gälla) så säger jag bara I rest my case
CTC 265B '78 med RoslagsBrännaren Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Äldsta dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Då kan låta saken vila allt du vill, Janfire har beslutat sig för att garanti gäller ett visst antal ton pellets och att för att garantin ska gälla ska anläggningen kollas lite då och då.

Detta baseras tydligen på att vissa har köpt en brännare till ett fler-familjers hus och kört järnet och sedan begärt garanti som var de privatpersoner fastän de i själva verket är företag.

Om dessa service-besök sedan kostar eller inte under garantitiden har jag ingen aning om men det kan ÅF helt säkert berätta om.

Det jag tycker är konstigt är att ingen text kommer fram, det tyder på att TS antingen inte har kollat speciellt länge på displayen eller att det är en gammal version som borde uppdateras.

Vid problem ska displayen nämligen växla mellan driftinformation (status) och en text om vilket problem som finns, i de nyare versioner mjukvara kommer "Service behövs" inte ens att aktivera "julgranen"...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar