Pellmax CU eller CTC Ecoflex

p_stman
Gallringsobjekt

Pellmax CU eller CTC Ecoflex

Inlägg av p_stman »

Hejsan, ska till och installera pellets panna nu..

fråga till alla duktiga på detta forum,
vilken av pannorna ska jag välja.. offerterna är ungefär lika så grunda gärna era påståenden på själva pannan i sig..

det finns vissa saker som jag redan har tänkt som tex

Pellmax CU = liggande konvektorer (tror jag det heter) är lättare att sota
CTC Easyflex = bättre pelletsbrännare med inbyggd doseringsskruv, mmm

finns säkert hur mycket som helst att skriva men jag vill gärna höra era åsikter och erfarenheter..
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ecoflex alla gånger. Liggande tuber fastnar igen med flygaska. Ingen uraskning av brännaren hos Pellmax ger extra fredagsjobb.
Min oljepanna har också liggande rökgångar men kostade 2500:-
Liten hjälp att det är lätt att sota men det måste ändå göras.
En ny panna ska ha stående rökgångar.
Trodde nog att Pellmax var åtminstone 8000 billigare. :?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

enligt uppgift från 2 olika företag (ett som säljer värmebaronen och ett som säljer CTC) så kostar Pellmax CU 57000 ink moms med pelletsbrännare, CTC ecoflex kostar 55000 ink moms med pellets brännare.
sen vet jag inte vad som ingår mer till någon av pannorna, för mig så är totalpriset det som är intressant.

offerterna ligger båda runt 83000 kr (+- nån tusenlapp) på total installation.

men jag lutar också över lite åt CTC hållet tack vare att det verkar vara problem med värmebaronens brännare (syftar då på rooster och brännar rör)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag med tycker nog att CTC är det bättre valet. Färvisso är Pellmax lätt att sota eftersom det sker genom en lucka i fronten, men det är faktiskt lättare att se vad man gör när man sotar från toppen såsom fallet är med EcoFlex.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

Jag har nog bestämt mig för CTC pannan nu..
hittade den för 43400 kr på VVSbutiken.nu

Har bara en fundering och det är KAN EN NORMAL HÄNDIG PERSON MONTERA DENNA PANNA SJÄLV???????

jag är utbildad elektriker men har jobbat som mekaniker på ett stålverk, jag jobbade en del med hydraulik installationer och smörjsystem (både fett och olja)

tror ni att jag kan göra detta med lite stöd från er alla på detta forum.

Tänkte lägga upp en del bilder på hur det ser ut idag i mitt pannrum.

mvh Peter
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Den är så enkel att montera, så det klarar du fint själv. Och det finns folk här på forumet som haft sådan panna i många år som kan hjälpa dig med intrimming av brännaren. Och det finns f d installatörer här som kan ge dig råd och tips om rörkrökningens nobla konst :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

inkoppling av vattnet känner jag mig rätt säker på men problemet som jag
har är skorstenen...

min panna som jag har nu (en Eryl DP från början av 60) har anslutningen till
skorsten längst ner vid golvet men CTC har ovanpå i bakkant.

Vad göra?? måste jag ta upp ett nytt hål i mustocken eller kan jag dra rör ner till anslutningen som jag har nu?? skulle det vara godkänt med helsvetsad skorstens anslutning i syrafast rostfritt med ca 3 mm gods och 50 mm stenulls isolering??
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Du måste ta upp ett nytt hål i murstocken i den höjd som anges i monteringsanvisningen som medföljer pannan. Skorstensanslutning medföljer pannan och är gjord i cortenstål. Det jag nog skulle vilja rekommendera är att du kompletterar skorstenen med en insatsslang som har den diameter som rekommenderas för pannan. Anledningen är att det skyddar mot kondens genom att mer av spillvärmet från pannan stannar kvar i skorstenspipan så att du får de erforderliga 70 - 80 grader temperatur 1 meter ner i skorstenen, samt att det hjälper till med att ge pannan rätt dragförhållanden. En sådan sats med slang, monteringsdetaljer och vermakulit ligger på kring 5 500 kronor för 125 mm diameter som jag har för mig är rekommenderad för CTC EcoFlex

http://www.soliduct.com/insatsrorspaket ... -sjalv.htm

Sedan måste anläggningen besiktigas och godkännas av skorstensfejarmästaren innan driftssättning.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

är det bara att skicka ner röret i skorsten och fylla på med vermakulit runtomkring?? hur ska man ta upp hål och vad ska man täta med??

tror redan att det sitter ett rostfritt rör i min skorsten.... Hmm
ska kolla i morrn om det är så.

tänkte även ta lite bilder på hur det ser ut i mitt pannrum nu..

tack för nyttig info.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tala med sotaren i stället. Har du redan ett rostfritt rör i pipan med tjockt gods ska du väl inte stoppa in ett nytt lövtunnt böjligt rör som håller i 10-15 år. Kan du undvika insatsrör så får du den självdragsventilation som huset är byggt för dvs. mindre risk för fuktskador och mögel. Du tjänar ingenting i uppvärmningskostnad genom att ha ett isolerat insatsrör.
Den värme som pannan producerar stannar i huset förutom de ca. 70 grader som går ut i skorstenstoppen i båda fallen.
Sotaren kan ge klara besked om hur du ska ansluta till den befintliga skorstenen.
Om du ändå måste ha ett insatsrör så kan du behöva fylla igen rökgången under pannans anslutning ock flytta upp sotluckan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag utgick ifrån att det inte fanns något rör där. Sitter det ett rostfritt syrafast rör där redan, så går det utmärkt att använda det. Då tar du bara upp nytt hål för pannan, sedan gör du en öppning i det rostfria röret där det nya intaget blir och svetsar dit en stos som du kan koppla pannan på. Sedan är det bara att lägga isolering och mura igen kring det nya intagsröret. Oavsett kan det vara en fördel att prata med sotaren eftersom han kan - eller bör kunna det här. Men lägg även upp nägra bilder här, så blir det lättare att se hur det ligger till :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu..
vill ni ha mer specifikt så hojta till..

mvh Peter

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det var grov dimension på den skorstensanslutningen. Är det lika grov dimension i skorstenspipan, så lär det nog få bli en insatsslang, oavsett vad Torsten tycker :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

Det sitter ett rostfritt rör i skorstenen med diametern 150 mm
så det tänkte jag använda..

vad tror ni om skorstenen och håltagningen???
tänkte kontakta sotarn imorrn och höra vad han har att säga angående
detta..
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Då kan du skratta dig lycklig med en skorsten som håller länge och har perfekt dimension för pelletseldning. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar