Ang pannbyte
Ang pannbyte
Eftersom varenda sökning ang pellets lett till det här forumet så är det väll inte så konstigt att man hittat hit, är mitt första inlägg efter att ha läst så mycket man orkat i 3-4 månaders tid. Verkar ju finnas mycket sammlad kunnskap här ang uppvärmning så hoppas på att få lite hjälp ang pannbyte funderingar.
Köpte hus och flyttade in i sep-10
Huset är byggt 1950 och är ett sutteränghus med 95kvm boyta på övre planet med 95kvm källarvåning där 3 rum är uppvärmda.
I pannrumet står en Parca norha 3000 från 86 med en janfire minor, tycker jag spenderar alldeles för mycket tid i pannrummet med uraskning, sotning, påfyllning och manuell tändning. Efter vad jag läst så verkar det som om just parca 3000 är bland det sämsta att att elda i oavsett bränsle
Efter att ha läst lite så har jag konstaterat att askning och sotnings tiden kommer ju gå ner drastiskt av ett byte och manuella starter får man ju bort helt med elstart:) Men vad tror ni om påverkan på bränsleförbrukning? (alltså påfyllningsproblemet;)
Har kikat lite på olika pannor/brännare och har fastnat för janfire panna och deras nh brännare och har även ÅF och installatör nära. Så är det "värt" det med ett byte?
Köpte hus och flyttade in i sep-10
Huset är byggt 1950 och är ett sutteränghus med 95kvm boyta på övre planet med 95kvm källarvåning där 3 rum är uppvärmda.
I pannrumet står en Parca norha 3000 från 86 med en janfire minor, tycker jag spenderar alldeles för mycket tid i pannrummet med uraskning, sotning, påfyllning och manuell tändning. Efter vad jag läst så verkar det som om just parca 3000 är bland det sämsta att att elda i oavsett bränsle
Efter att ha läst lite så har jag konstaterat att askning och sotnings tiden kommer ju gå ner drastiskt av ett byte och manuella starter får man ju bort helt med elstart:) Men vad tror ni om påverkan på bränsleförbrukning? (alltså påfyllningsproblemet;)
Har kikat lite på olika pannor/brännare och har fastnat för janfire panna och deras nh brännare och har även ÅF och installatör nära. Så är det "värt" det med ett byte?
Hus byggt 1950, sutteräng 95+95 kvm
Panna parca norha 3000
Brännare Janifre minior
Panna parca norha 3000
Brännare Janifre minior
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
...har även ÅF och installatör nära är nyckelord när du köper nytt.
Du kommer snart få ett par sidor med andra förslag än det du nämner, men NH och Janfirepanna är inte dumt. Inte det billigaste, men som sagt, det har man ofta igen på att kunna få snabb hjälp under garantitiden/intrimningstiden.
Du sparar tid (mycket tid!) på det valet. En NH som funkar är en bekväm brännare.
Du kommer inte på många år att spara pengar på bytet. Men det har du väl inte räknat med.
Du kommer snart få ett par sidor med andra förslag än det du nämner, men NH och Janfirepanna är inte dumt. Inte det billigaste, men som sagt, det har man ofta igen på att kunna få snabb hjälp under garantitiden/intrimningstiden.
Du sparar tid (mycket tid!) på det valet. En NH som funkar är en bekväm brännare.
Du kommer inte på många år att spara pengar på bytet. Men det har du väl inte räknat med.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Att byta till en brännare med el-start är synnerligt vettigt! Jag har själv en Janfire NH som jag är mycket nöjd med men jag har ju en speciell sits där.
Jag har också kollat på en Janfire panna men har skippat den, inte för att den är dålig men för att jag har märkt att de 140L den har nog ville bli för lite för oss!
Jag har inte plats för tekniktank för att på det vis öka volymen.
Grejen är att det tar 10 minuter för att brännaren ska vara på full effekt med en kallstart och med mitt sätt att köra det hela (mycket hög tröskel, 26°C) ville 140L vara för lite men har man "kort" intervall (tröskel) på termostaten kan det mycket väl räcka långt och fullt med 140L. Detta ville då aktiver underhållseldningen när det är kallt och då är svarstiden på t.ex. duschning mycket kort.
Kombinationen kommer definitivt att vara avsevärd mindre underhållskrävande än ditt nuvarande och sannolikt mer effektivt också.
Det finns väl likvärda eller kanske en aning bättre pannor, jag är inte expert på det men brännaren kan jag!
Jag har också kollat på en Janfire panna men har skippat den, inte för att den är dålig men för att jag har märkt att de 140L den har nog ville bli för lite för oss!
Jag har inte plats för tekniktank för att på det vis öka volymen.
Grejen är att det tar 10 minuter för att brännaren ska vara på full effekt med en kallstart och med mitt sätt att köra det hela (mycket hög tröskel, 26°C) ville 140L vara för lite men har man "kort" intervall (tröskel) på termostaten kan det mycket väl räcka långt och fullt med 140L. Detta ville då aktiver underhållseldningen när det är kallt och då är svarstiden på t.ex. duschning mycket kort.
Kombinationen kommer definitivt att vara avsevärd mindre underhållskrävande än ditt nuvarande och sannolikt mer effektivt också.
Det finns väl likvärda eller kanske en aning bättre pannor, jag är inte expert på det men brännaren kan jag!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Janfire NH i Janfire pannan är ett bra val. Automatsotning, stor asklåda och programmeringsmöjligheter som ger en värmekomfort som är helt prima. En gammal panna vill som regel ha gjort sitt. Bara en sak: I förbindelse med pannbytet bör du passa på att sätta in en insatsslang i skorstenen eftersom du annars vill få problem med att få tillräckligt hög temperatur längst upp för att undvika kondens. Ett komplett paket vill gå på ca 4 500 kronor, och är väl värd pengarna och arbetsinsatsen. Diametern på slangen skall vara lika med rekommenderat skorstensdiameter för pannan. Då vill du kunna köra med relativt låga avgastemperaturer ut från pannan, och ändå erhålla de nödvändiga 60 - 80 graderna 1 meter ner i skorstenen
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ett insatsrör skulle jag inte sätta in om det inte var absolut nödvändigt. Speciellt inte om jag räknader med att ha kåken kvar en längre tid.
Med ett isolerat insatsrör förlorar man självventilationen och den för huset nyttiga värmen från skorstenen.
En färsk rapport från Anticimex visar bl.a. på en oroväckande ökning av mögelproblem på kallvindar i värmepumparnas spår.
Varför skaffa sig dyra problem om man kan slippa då man i övrigt inte tjänar ett öre i pelletsförbrukning på att montera ett insatsrör.
Att jag själv troligen kommer att sätta in ett insatsrör från Soliduct i sommar är en rent ekonomisk fråga. Jag vill ha skorstenen godkänd innan jag säljer kåken och leja folk är inte ens att tala om.
Kan inte lita på att min ytterst nitiska sotare som ständigt hittar nya fel där han tidigare godkänt skulle godkänna en hemmagjord glidgjutning.
Annars är det en bra ide att byta ut parcan som inte verkar göra någon pelletseldare lycklig.
Med ett isolerat insatsrör förlorar man självventilationen och den för huset nyttiga värmen från skorstenen.
En färsk rapport från Anticimex visar bl.a. på en oroväckande ökning av mögelproblem på kallvindar i värmepumparnas spår.
Varför skaffa sig dyra problem om man kan slippa då man i övrigt inte tjänar ett öre i pelletsförbrukning på att montera ett insatsrör.
Att jag själv troligen kommer att sätta in ett insatsrör från Soliduct i sommar är en rent ekonomisk fråga. Jag vill ha skorstenen godkänd innan jag säljer kåken och leja folk är inte ens att tala om.
Kan inte lita på att min ytterst nitiska sotare som ständigt hittar nya fel där han tidigare godkänt skulle godkänna en hemmagjord glidgjutning.
Annars är det en bra ide att byta ut parcan som inte verkar göra någon pelletseldare lycklig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
I bland blir jag inte klok på folk: Man skall INTE ha insatsrör för att det isolerar skorstenen så att det blir kallt på vinden, och sedan förlorar man självventilationen - på den ena sidan, på den andra sidan skall man ha avgastemperaturer ut från pannan som rena krematorieugnen för att det inte skall bli kondens i skorstenen. Hjälp! Nej, skorstenen skall vara isolerad så att man inte behöver stympa pannan och dess verkningsgrad för att ha rätt temperatur för att undvika kondens. Vill man sedan ha det varmare på vinden, så kan man dra fram rör och stoppa dit ett par element. Easy fix. Ventilationen av stöga kan man anordna på ett antal olika sätt, men det är inte en uppgift för värmepannan. Insatsrör förlänger livslängden på skorstenen, och gör den lättare att sota. Det minskar även risken för sotbrand eftersom tjära och sot inte får några skrymslen och vrår att sätta sig i. Sotaren kommer åt och får bort skiten hela vägen. Jag skall in med Soliduct i höst - inte tvekan om annat.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pelletspanna BlackStar 20/30
Hej är det någon som har erfarenhet av en dansk pelletspanna som heter BlackStar. Den är billig men är den värd pengarna?
janikani
janikani
Det jag fick fram om blackstar pannan ,
bl a genom mail konversation med agent är att den dessvärre inte klarar alla brännare, min px 21 fungerar inte i brännaren utan att "byggas om"
desshål är för litet.
Var själv mycket intresserad av den men uteslöt den pga av den inte klarade min brännare.
bl a genom mail konversation med agent är att den dessvärre inte klarar alla brännare, min px 21 fungerar inte i brännaren utan att "byggas om"
desshål är för litet.
Var själv mycket intresserad av den men uteslöt den pga av den inte klarade min brännare.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Men det är väl jättebra att man förhindrat klåfingriga personer att montera dit gamla brännare som inte alls passar i pannan. Resultatet blir ju bara problem och ökad brandrisk.
Chansar man och köper bromsbelägg till en 240 och sätter i en Sierra bara för att de med lite hjälp av en vinkelslip går att få dit och kostar 50 kr mindre?
Skulle själv gärna köpa Blackstar med brännare om pengar fanns.
Acktank behövs. Fördelen är nog att blackstar pannan är modern i sin helhet medan en del av de svenska pannorna som säljs med brännare är ett hopplock av gamla delar.
Ecoflex är ett alternativ som inte behöver acktank men tror den blir dyrare att få hem än en Blackstar med tank.
Chansar man och köper bromsbelägg till en 240 och sätter i en Sierra bara för att de med lite hjälp av en vinkelslip går att få dit och kostar 50 kr mindre?
Skulle själv gärna köpa Blackstar med brännare om pengar fanns.
Acktank behövs. Fördelen är nog att blackstar pannan är modern i sin helhet medan en del av de svenska pannorna som säljs med brännare är ett hopplock av gamla delar.
Ecoflex är ett alternativ som inte behöver acktank men tror den blir dyrare att få hem än en Blackstar med tank.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Hej tack för svar, för mig lutar det nog mest åt Vedsol Combifire, den klarar alla brännare och riktigt beprövad.skalman65 skrev:Det jag fick fram om blackstar pannan ,
bl a genom mail konversation med agent är att den dessvärre inte klarar alla brännare, min px 21 fungerar inte i brännaren utan att "byggas om"
desshål är för litet.
Var själv mycket intresserad av den men uteslöt den pga av den inte klarade min brännare.
janikani
Hej, jag är en sådan värmefreik, jag har luft-vatten värmepump, som i och för sig har fungerat bra, sparat kanske 10.000 kWh mot direktverkande el. Med Vattenfalls prognoser att vi ska betala deras vinster för att skicka el till Tyskland, då tänker man även på alternativ.
Jag har acktank på 500 l med shuntreglering, el.patroner upp till 18 kW
(behövs max 9 kW) med möjlighet att koppla in flera system. Därför vill jag ha en panna som jag redan har installerat i ett annat hus och är väl beprövad, mekanisk eller automstisk sotning, passar alla pelletsbrännare, eftersom det är mitt yrke att hjälpa andra med brännarproblem. Jag kan testa alla brännare i min panna och jämföra resultat och felsöka då det behövs.
Hälsn janikani
Direktcitering borttagen, forumet blir svårläst och oöverskådligt om vi använder citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Jag har acktank på 500 l med shuntreglering, el.patroner upp till 18 kW
(behövs max 9 kW) med möjlighet att koppla in flera system. Därför vill jag ha en panna som jag redan har installerat i ett annat hus och är väl beprövad, mekanisk eller automstisk sotning, passar alla pelletsbrännare, eftersom det är mitt yrke att hjälpa andra med brännarproblem. Jag kan testa alla brännare i min panna och jämföra resultat och felsöka då det behövs.
Hälsn janikani
Direktcitering borttagen, forumet blir svårläst och oöverskådligt om vi använder citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Grymma priser. En Blackstar med ungefär samma finesser kostar alltså ca. 30000 men då tillkommer acktank och laddomat.
Med DET priset skulle jag nog gräva upp tomten för en jordvärmeslang och strunta i pellets.
Med DET priset skulle jag nog gräva upp tomten för en jordvärmeslang och strunta i pellets.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.