Lite hjälp med en marknadsundersökning om pellets.

Skriv svar
thesisVT11
Frö

Lite hjälp med en marknadsundersökning om pellets.

Inlägg av thesisVT11 »

Hej!

Vi är ett par studenter som skriver vår kandidatuppsats vid Handelshögskolan i Göteborg. Vi hoppas att det inte strider mot god sed här på forumet men undrar om vi kunde få besvära er med ett par frågor rörande era pelletsköp?

Frågeformuläret är en del i en konsumentundersökning som ligger till grund för en analys av den svenska pelletsmarknaden.

Undersökningen finns på följande länk: https://spreadsheets.google.com/viewfor ... E6MQ#gid=0

Vi skulle vara väldigt tacksamma om ni har lust att hjälpa oss med detta.

Mvh

Mauritz och Dan
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Frågorna känns inte riktigt genomtänkta.
Jag tror inte att ni hittar representativa användare här.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har läst igenom frågorna och får ge danei helt rätt.

Lite konkreta saker:
* Man förbrukar pellet efter vikt, inte m³! Detta då pelletsen är olika hårt pressat men innehåller samma antal kWh/kg.
* Det heter inte "lösvikt"! Jag tror inte att någon här köper pellet i lösvikt men en del köper "bulk".
* Vad är "landsort" och vad är "tätort"? Skillnaden är vad? Menas det "vischan" kontra stad?
* Man använder pellets för att värma upp, det är liksom hela grejen med "uppvärmningssyfte" (första frågan).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag svarade också att uppvärmning var anledningen till att jag använder pellets.

Utöver det som Icecap påpekat, så är inte pellets ett värmesystem.

Tyvärr är det ganska vanligt med frågor där man inser att de kommer att tolka svaren helt fel. Men här var det ju inte alternativ, så de märker nog att frågorna är fel ställda.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Några av frågorna var precis som ni skriver lite "fel formulerade".

Första frågan ansåg nog varför man använder pellets istället för t.ex olja eller el.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thesisVT11
Frö

Inlägg av thesisVT11 »

Hej allihop!

Inledningsvis så vill jag passa på att tacka alla som hittills har svarat på undersökningen! Den kommer att ligga öppen fram till helgen så det finns gott om tid att svara för er som vill.

Jag kan hålla med om att en del av frågorna är en aning osmidigt formulerade, eller förenklade om man så vill. Vi byggde upp formuläret för att även kunna hänvisa respondenter som inte är så insatta i begreppen till denna.

Nu bör jag väl inte gå in på specifika frågor p.g.a. risken att påverka er som respondenter i någon riktning men ett rimligt klargörande som jag tror gå bra att komma med är att den första frågan naturligtvis är ämnad att tolkas såsom Roli har gjort här ovan. Ber om ursäkt för att vi inte förklarade den bättre.

I övrigt så var just tanken med öppna textfält att ni skulle ha möjlighet att korrigera oss eller beskriva hur ni tolkar frågan i och med svaret och vi är naturligtvis tacksamma för att vi får lära oss så mycket som möjligt. :)
thesisVT11
Frö

Inlägg av thesisVT11 »

Som en del har märkt så är undersökningen fortfarande öppen för svar, detta beror på att vi har låtit undersökningen fortgå inpå sommaren. Vi har inte bestämt oss för hur länge vi kommer att hålla öppet men vi kommer att uppdatera er så snart något ändrar sig.

Tack så mycket för de svar som kommit in hittills, de har varit mycket informativa!
Skriv svar