Pellets i ren oljepanna - funkar det?
Tack för alla synpunkter. Jag ser att jag kan vara säker på att det inte är någon större hit att elda denna panna med pellets/brännare. Ska ta mig en rejäl funderare på vad vi ska ha istället. Pellets är givet. Bergatorparen listar ett antal pannor. Från Baxi tar han upp en kombipanna ved/pellets. Jag gillar att ha möjligheten till ved. Möjligheten att ha ännu lägre omkostnader. Får man betala för det med sämre verkningsgrad både på ved och pellets i en sådan panna?
Ved-pellets låter enkelt men i verkligheten är det tvärtom. Vedeldning kräver en ackumulatortank på åtminstone 1500 liter till en liten vedpanna.
Ska du elda med ved och pellets är det en mindre vedpanna du ska ha.
Exempelvis Nibe Vedex eller en liten Orlan eller Atmos panna.
Acktank, rör, ventiler laddpumpar tillkommer så möjligheten att elda med ved som alternativ till pellets blir väldigt dyr. Gäller alltså att du kan få själva veden gratis om det ska vara minsta mening i projektet.
Kombipannor är en dum ide. Vedeldning kräver en panna med liten vattenmängd och de flesta kombipannor har stor vattenmängd. Sämre verkningsgrad får man också då kombipannan avger mycket värme i onödan.
Jag tycker inte man behöver gå längre än till CTC Ecoflex för att hitta en bra panna. Har riktig undermatad brännare och inget plåtskrammel som ursprungligen konstruerats för att ersätta oljebrännaren i en oljepanna.
Här finns alla möjligheter att gå torsk då oseriösa företag i stället för att utveckla moderna produkter köper in konkursfärdiga projekt, sätter på lite kromlister och säljer 10-15 år gamla konstruktioner som om det vore rymdålderns modernaste.
Ska du elda med ved och pellets är det en mindre vedpanna du ska ha.
Exempelvis Nibe Vedex eller en liten Orlan eller Atmos panna.
Acktank, rör, ventiler laddpumpar tillkommer så möjligheten att elda med ved som alternativ till pellets blir väldigt dyr. Gäller alltså att du kan få själva veden gratis om det ska vara minsta mening i projektet.
Kombipannor är en dum ide. Vedeldning kräver en panna med liten vattenmängd och de flesta kombipannor har stor vattenmängd. Sämre verkningsgrad får man också då kombipannan avger mycket värme i onödan.
Jag tycker inte man behöver gå längre än till CTC Ecoflex för att hitta en bra panna. Har riktig undermatad brännare och inget plåtskrammel som ursprungligen konstruerats för att ersätta oljebrännaren i en oljepanna.
Här finns alla möjligheter att gå torsk då oseriösa företag i stället för att utveckla moderna produkter köper in konkursfärdiga projekt, sätter på lite kromlister och säljer 10-15 år gamla konstruktioner som om det vore rymdålderns modernaste.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ja, man får sämre verkningsgrad i en kombi/flerbränslepanna än i en dedikerad pelletspanna. Jag tog med BAXI' n därför att det i och för sig är en bra panna - i synnerhet om man skall elda ved vår och höst och pellets när vintern är på sitt hårdaste. Men priset man får betala är att den sämre verkningsgraden äter en del av besparningen på ved.
Annars är jag inte helt överens med Torsten i att rörbrännare är plåtskrammel som hör en svunnen tid till. Anledningen till att de flesta pannleverantörer kör med rörbrännare, är att de är billigare att producera, de är enklare och snabbare att serva och de är bättre för gör-det-självare med begränsat verktygsvana.
Det finns i princip endast två företag som leverar undermatade brännare i Sverige idag: Ariterm och EcoTec. CTC Bio produceras av Ariterm och bygger på samma chassi som BeQuem brännaren. Både Ariterm BeQuem och EcoTec Bioline 20 är mycket dyra brännare, som kräver service med jämna mellanrum. De ställer krav på kunnighet över det som ett "plåtskrammel" kräver både hos användare och hos installatör/servicetekniker.
Annars är jag inte helt överens med Torsten i att rörbrännare är plåtskrammel som hör en svunnen tid till. Anledningen till att de flesta pannleverantörer kör med rörbrännare, är att de är billigare att producera, de är enklare och snabbare att serva och de är bättre för gör-det-självare med begränsat verktygsvana.
Det finns i princip endast två företag som leverar undermatade brännare i Sverige idag: Ariterm och EcoTec. CTC Bio produceras av Ariterm och bygger på samma chassi som BeQuem brännaren. Både Ariterm BeQuem och EcoTec Bioline 20 är mycket dyra brännare, som kräver service med jämna mellanrum. De ställer krav på kunnighet över det som ett "plåtskrammel" kräver både hos användare och hos installatör/servicetekniker.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vad för service menar du att en Ariterm/EcoTec kräver med jämna mellanrum, som inte en rörbrännare behöver??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Behöver du lite fler ideer .. Kolla på kotly.com. Där finns det massor med varianter som troligtvis aldrig kommer hit, ialla fall inte prismässigt.
Atmos har en räcka pelletspannor som börjar på en 16 000 SEK, men det finns ju fler!
ATMOS D 15P fungerar tex med ved som som reservbränsle, vilket kan vara viktigt.
http://kotly.com/index.php?currency=SEK ... 86&sort=2a
Lycka till
Atmos har en räcka pelletspannor som börjar på en 16 000 SEK, men det finns ju fler!
ATMOS D 15P fungerar tex med ved som som reservbränsle, vilket kan vara viktigt.
http://kotly.com/index.php?currency=SEK ... 86&sort=2a
Lycka till
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Du har ju en sådan Uppfinnar Jocke brännare själv, så du borde ju veta. Men för den oinvigde: Med jämna mellanrum måste man knacka loss koksning från brännarkoppen - ca varje ton pellets eldad. Man måste hålla efter kedjor och deras hjul för att undvika onödigt slitage. Man har lager som måste kollas för slitage med jämna mellanrum.Roli skrev:Vad för service menar du att en Ariterm/EcoTec kräver med jämna mellanrum, som inte en rörbrännare behöver??
Med ett "plåtskrammel" askar man bara ur en gång per vecka i förbindelse med att man sotar pannan. Har man oturen att ha en Viking Bio, måste man byta rör var 18 pall pellets - eller vart annat år - vad som infaller först, annars kan det gå rätt länge om man har en brännare med rör av riktigt material. Sedan är det en droppe symaskinolja på fläktlagret per år. Så jag fasthåller att undermatarna kräver mer kunnighet och verktygsvana än "plåtskrammlet"

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Att brännare behöver byta slitdelar är rimligt om priset är anständigt o levtiden hygglig.
Vad jag har sett av undermatade brännare tar frammatningsskruven stryk, dels äts skruven som sådan o dels samlas det skit på axelns inlagring vid eldstaden.
Det finns ett antal video som visar hur man rengör/byter lite varstans.
Det kan hända att det bara sliter så pass på dåligt ställda brännare, sannolikt på samma sätt som livslängden på roster beror på inställningen men saken är att OM det står fel kostar det inte bara dålig effktivitet, det kostar stål också!
Och då är ett roster enklare och (borde vara) billigare än en matningskruv att byta.
Och skulle man inte behöva byta skruven kommer man ändå att behöva rengöra den i inlagringen då den uppvärmning som sker av pelletsen utlöser tjärautfällning och sånt samlar sig alltid där det passar sämst!
Vad jag har sett av undermatade brännare tar frammatningsskruven stryk, dels äts skruven som sådan o dels samlas det skit på axelns inlagring vid eldstaden.
Det finns ett antal video som visar hur man rengör/byter lite varstans.
Det kan hända att det bara sliter så pass på dåligt ställda brännare, sannolikt på samma sätt som livslängden på roster beror på inställningen men saken är att OM det står fel kostar det inte bara dålig effktivitet, det kostar stål också!
Och då är ett roster enklare och (borde vara) billigare än en matningskruv att byta.
Och skulle man inte behöva byta skruven kommer man ändå att behöva rengöra den i inlagringen då den uppvärmning som sker av pelletsen utlöser tjärautfällning och sånt samlar sig alltid där det passar sämst!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bergatorparen:
Visst har jag en brännare från EcoTec (faktiskt 2 stycken...) men jag har ingen rörbrännare så jag kan inte jämföra. Men att sota ur brännaren varje gång man rengör pannan (en gång per vecka) eller att "knacka" koks var 4-8 vecka är väl snarlika saker, dvs inget extra för de undermatade brännarna.
Att skruven behöver bytas kan väl likställas med att rören behöver bytas på rörbrännarna. Min gamla A3:a gick 11 år på den andra skruven, den första bytte E.K Tekniks konkursbo efter en bakbrand när brännaren var ett år gammal. Om det var ett krav eller inte struntade jag i då eftersom de gjorde en genomgång av brännaren, bytte skruv, lager, slussvingar och IR-dioder för nästan ingenting.
Så att skuvarna måste bytas med "jämna" mellanrum beror nog på hur den är inställd.
Dessutom är väl ALLA brännare från någon "uppfinnarjocke", även din.......
Jag håller inte med dig om att undermatade brännare är jobbigare att ha. Men vad vet jag, jag har ju ingen rörbrännare att jämföra mot precis som du inte har någon undermatad som du verkar "hata"........
Visst har jag en brännare från EcoTec (faktiskt 2 stycken...) men jag har ingen rörbrännare så jag kan inte jämföra. Men att sota ur brännaren varje gång man rengör pannan (en gång per vecka) eller att "knacka" koks var 4-8 vecka är väl snarlika saker, dvs inget extra för de undermatade brännarna.
Att skruven behöver bytas kan väl likställas med att rören behöver bytas på rörbrännarna. Min gamla A3:a gick 11 år på den andra skruven, den första bytte E.K Tekniks konkursbo efter en bakbrand när brännaren var ett år gammal. Om det var ett krav eller inte struntade jag i då eftersom de gjorde en genomgång av brännaren, bytte skruv, lager, slussvingar och IR-dioder för nästan ingenting.
Så att skuvarna måste bytas med "jämna" mellanrum beror nog på hur den är inställd.
Dessutom är väl ALLA brännare från någon "uppfinnarjocke", även din.......
Jag håller inte med dig om att undermatade brännare är jobbigare att ha. Men vad vet jag, jag har ju ingen rörbrännare att jämföra mot precis som du inte har någon undermatad som du verkar "hata"........
Moderator
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Smaken är, som bekant, som baken. När jag ser en undermatad brännare "avklädd", får jag rýsningar. Det kanske beror på alla timmar jag tillbringat i garaget de senaste 30 - 40 åren skruvande på trilskande bilar och annan teknologi. I början tycker man det är roligt och intressant, men eftersom åren går, så blir det mer och mer en plåga. Jag gillar rörbrännare därför att man kan meka på dem utan mer än en insexnyckel och en tång. Inga kedjor, inga trilskande lager och bara en ända motor: Den till fläkten.
Att rengöra en rörbrännare tar knappa 2 minuter. Man dammsugar bort askan med Grovisen, sedan rengör man rostret och kollar att det är rent kring tändelementet, stoppar dit rostret igen - klart!
Detta är varför jag är så förtjust i rörbrännare. Jag slipper såra fingrar, jag slipper sitta och knacka koksning. Jag är lat, helt enkelt och rörbrännaren är den latas val. Bortsätt från rörbyten - som borde varit onödiga OM Värmebaronen använt rätt stålkvalitet - så är brännaren jag har bekväm och inte minst så jobbar den bra.
Att rengöra en rörbrännare tar knappa 2 minuter. Man dammsugar bort askan med Grovisen, sedan rengör man rostret och kollar att det är rent kring tändelementet, stoppar dit rostret igen - klart!
Detta är varför jag är så förtjust i rörbrännare. Jag slipper såra fingrar, jag slipper sitta och knacka koksning. Jag är lat, helt enkelt och rörbrännaren är den latas val. Bortsätt från rörbyten - som borde varit onödiga OM Värmebaronen använt rätt stålkvalitet - så är brännaren jag har bekväm och inte minst så jobbar den bra.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
jag har då inte gjort nåt med min 15d sen 2005 förutom uppgraderat till "20d" 2008 för att slippa lite oljud jag störde mig på.måste dock hacka loss lite sintring i koppen men det har blivit en vana,tar inte långa stunden.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Ja tittar man på forumet så är väl rörbrännare ett stort problem för de allra flesta. Varför man ska elda ett fast bränsle just i ett rör har ingen kunnat svara på när det fungerar så förträffligt att elda i en skål med roster som kostar mellan 475 och 1100 kr beroende på fabrikat. Mitt roster är fem år gammalt och har fortfarande inga skador.
Att utvecklingen går framåt måste man acceptera, det kommer ständigt bättre lösningar på tekniska problem.
Att utvecklingen går framåt måste man acceptera, det kommer ständigt bättre lösningar på tekniska problem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ja du Bergatorparen...... Bara för att du har haft problem med en massa bilar under de senaste 30-40 åren och tillbringat en massa tid i ditt garage. Så förstår jag inte parallellen till att undermatade brännare är så dåliga.
Att du får rysningar är en sak men att rörbrännarna skulle vara så mycket bättre..... nej så är det inte.
Eller hur var det med din egna brännare som du höjde så mycket till skyarna när du började skriva här på forumet, nu är den helt plötsligt dålig för att tillverkaren inte vill göra den i det material som du tycker att han skall använda.
Näe, sluta att klanka ner på det som du tycker illa om och försök håll dig till fakta och erfarenheter (för det har du, ingen tvekan) och inte till hörsägen som du ofta hänvisar till. Och om du ändå vill använda dig av det så skriv då ut det också att det inte är dina erfarenheter utan någon annans........
Att du får rysningar är en sak men att rörbrännarna skulle vara så mycket bättre..... nej så är det inte.
Eller hur var det med din egna brännare som du höjde så mycket till skyarna när du började skriva här på forumet, nu är den helt plötsligt dålig för att tillverkaren inte vill göra den i det material som du tycker att han skall använda.
Näe, sluta att klanka ner på det som du tycker illa om och försök håll dig till fakta och erfarenheter (för det har du, ingen tvekan) och inte till hörsägen som du ofta hänvisar till. Och om du ändå vill använda dig av det så skriv då ut det också att det inte är dina erfarenheter utan någon annans........
Moderator
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag förstår en undermatad brännare bättre än jag förstår dig Roli: Om man säger att man inte gillar en sak, så blir det i din förtolkning hux flux till att man "klankar ner" på det. Jag säger att jag gillar rörbrännarna mer för deras enkelhet. Jag har skruvat så mycket på tekniska manicker i min dag så jag tycker det är skönt att slippa. Jag erkänner: Jag är lat, och det gör att jag tycker faktiskt att det är bättre att göra många små jobb än få och stora. Och det är en fråga jag aldrig får något svar på: Om undermatade brännare är så tekniskt överlägsna de andra systemen, varför är det endast två företag som producerar dem?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25