Installatör i halmstad

Skriv svar
Mazchi
Gallringsobjekt

Installatör i halmstad

Inlägg av Mazchi »

Hej

Går i planer på att kasta ut gamla oljepannan till förmån för en ny pelletspanna. Har läst runt en hel del och har fastnat för Ecoflexen.

Nu är mina funderingar om vem/vilka i halmstadtrakten som kan det här med pelletspannor?
Är själv elektriker och känner en flock rörkrökare, men ingen tycks veta vem i stan som kan pelletspannor.

Har fått ett hiskeligt bra pris på pannan så den köper jag gärna själv. El och rör är heller inga problem, men injustering installation av resten har jag ingen koll på.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

du tror inte att du kan klara det själv med en hjälp av detta forum

Det är flera som fått den tråkiga erfarenheten att
"den kunniga pellets installatören" inte kunde sina saker bra nog,

med problem , problem och bekymmer i parti o minut.
och inte minst kostnader....

Många har funnit det bättre att lära sig sin anläggning själv.
Är själv elektriker och känner en flock rörkrökare
Så därigenom har du grunden, bara att bygga på med kunskaper från den breda kunskapen här på forumet...
Bild
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag håller med skalman65 där, ja. Det är tyvärr för många "behöriga installatörer" där ute som gick en kurs så snabb att de använde blixtlampa i arbetslampan Bild

Köp pannan och installera den, så finns det folk här som har likadan panna och kan ge dig instruktioner i hur du får den att brinna på bästa sätt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Satte mig och läste igenom installationsanvisningarna till pannan och installationsmässigt så verkar det inte vara något konstigt.
Har lite funderingar kring anslutningen av rökröret till befintlig skorsten.

Har idag en kombipanna från -73 med oljebrännare. Får ångest när jag ser den så den ska bara ut.
Anslutningen till skorstenen är nere, baktill som sedan går snett in i murstocken.
Mitt i skorstenen (sett på taket) går det ett stålrör som jag antar är ner till pannan. Det väl detta man vill ansluta till nere i pannrummet (källarplan).
Murstocken är putsad i pannrummet. Mina kunskaper om murstock och kanaler är ungefär lika med noll.
Hur fasiken löser man detta?

Detta är det enda osäkerhetsmomentet, och jag skulle vilja ha lite klarhet i detta innan jag beställer pannan.

Edit: För ordningens skulle så startar jag en ny tråd när installationen drar igång och fler frågor dyker upp
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det stålröret är sannolikt rätt gammalt, så det måste ut. Du måste ta upp ett arbetshål kring anslutningen till pannan så att du får se hur den är ansluten. När så pannan är ute, ser du efter hur mycket det skiljer mellan den gamla och den nya pannan. Sätt igen det gamla anslutningshålet i den mån det inte korresponderar med det som skall vara till nya pannan. Nu kommer väl någon, vanan trogen att protestera, men detta tycker jag är viktigt: En modern pelletspanna är mycket effektiv och har därför avsevärt lägre avgastemperatur än tidigare pannor. Detta kan förorsaka kondens längst uppe i skorstenen. För att lösa detta utan att avsäga sig de fördelar som en modern panna har, så stoppar man dit en Soliduct slang. Diametern på denna skall vara lika med rekommenderad skorstensarea för pannan. Denna isoleras med vermakulit. Detta, tillsammans med en anpassad diameter, gör att värmeförlusten bli mindre varför man uppnår rätt temperatur i skorstenen samtidigt som man får full nytta av pannan. Insatsröret skonar dessutom skorstenen för de aggressiva ämnen som finns i all avgas från eldning. Det medföljer en fullståndig beskrivning av hur slangen skall monteras i den sats där den ingår.

http://www.soliduct.com/paketerbjudande ... f30ccf085b
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kolla med lokala rörfirmor. Svårast är att hitta nån som gör ett bra jobb till rätta pengar. Lite finjustering med hjälp av detta fantastiska forum får man kanske räkna med. Tänk på att rörfirmor är säljare, och inte energirådgivare som vill dig bäst.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Jag ska ta lite bilder uppe på taket och lite nere i pannrummet vid tillfälle, så håll ögonen öppna efter en ny tråd.

Edit: Och den nya tråden är här: viewtopic.php?f=1&t=12287
Skriv svar