Fläktfel då och då, nytt försök

Skriv svar
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Fläktfel då och då, nytt försök

Inlägg av OPEC »

Hej,
Denna fråga finns även bland Värmebaronens trådar men utan något svar, så jag gör ett nytt försök här i det mer allmänna för att se om jag kan locka fram några tips till en stackars behövande pelletseldare. Frågan det gällde:

"Ibland har det börja dyka upp larm om fläktfel. Det kan hända två gånger en vecka för att sedan fungera en månad utan fel, för att återigen dyka upp en, två eller tre gånger på bara några dagar. Vid omstart fungerar det alltid klockrent. Jag har observerat när felet dykt upp vid två tillfällen och båda gångerna var det under slutet av avsvalningsfasen.
Vad fan är detta? Någon som haft liknande?
Fläkten är rengjord och snurrar lätt och fint utan lagerljud."

Detta gäller alltså min VB Viking Bio.
Jag hoppas nu på något klurigt svar, inget är för dumt. :?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det verkar för mig som om varvräknaren i fläkten emellanåt kan ha glapp kontakt. Det finns två fläktar till Viking Bio: Den gamla som var kopplat direkt på huvudkortet och den nya som är kopplat via ett anpassningskort.

Att felet uppträder i förbindelse med avsvalningsfasen är inte konstigt då fläkten vid denna går för fullt och vibrationerna är påtagliga. Om tachometerns signal antingen inte när styrprocessorn eller är förvanskat på grund utav kontaktglapp, så kan det ge larmet om fläktfel. Lösningen vill vara, som en första åtgärd att rengöra kontakterna med kontaktsprej. Om du har den nya versionen med det svarta "kreditkortet" mellan fläkten och huvudkortet, är det inte otänkbart att felet ligger där. Kolla kontakterna så att de är hela och rena. De får inte ha tecken på att ha varit överhettade eller vara oxiderade. Detta är lågspänt kretsar så de är känsliga för sådant. Spänningen är 24 Volt, och strömmen ligger på långt under 1 Ampére så det skall inte mycket till innan det glappar.

Se över att hela huvudkortet är rent från damm, och att det inte har några synbara sprickor eller andra skador.

Det var det jag kunde komma på. Eftersom felet är intermittent, så är det lurigt att leta rätt på det.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag köper glappkontakt då långt de flesta fel i elektronik är just glappkontakt men jag må, som professionell, varna KRAFTIGT för kontaktspray!!!

Det finns 2 olika typer:
1: En som dunstar helt bort.
2: En som "smörjer".

ANVÄND ALDRIG EN SMÖRJANDE KONTAKTSPRAY!!!! För stunden fungerar det men efter kort tid börjar det smörjande ämne att bilda ärg på allvar. Läser man noga på förpackningen står det att man ska tvätta bort medlen efter en kort verkningstid, typisk 5-15 minuter.

Den typ som dunstar bort helt är dock OK, det är oftast isopropylalkohol (förgasarsprit) och det är bra att få bort damm o fett med, det förstör inget heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det var typ 1 jag hade i åtanke :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Fett i alla möjliga former även handkräm, hjälper två metaller att leda bättre. Trots att de är icke ledande. Kanske pga at de skyddar mot oxider m.m. På min tempgivarkontakt i brännaren har jag kopparpasta. I en dator joystick (metall metall kontakt)har jag med god framgång anv nivea handkräm. Enl tesen "funkar det inte, så luktar det gott...". Enl mig så tar man bara bort oxidskyddet med dunstande spray.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Tack för era tips. Eftersom jag jobbar med datorhårdvara i krävande miljöer så köper jag helt ert resonemang om kontakttvättmedel utan kvarvarande kladd av något slag. På kontakten till fläkten är ett litet större stycke inuti en krympslang, finns det ett adapterkort däri?
I såna fall skall jag angripa detta brådast.
Jag ska låta er veta vad jag finner.
I annat fall så ber jag väl om hjälp igen.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag har nu kollat alla kontakter, lödningar, adapterkort utan att kunnat hitta någon orsak till mitt fläktfel som dykt upp med mycket ojämna men allt tätare mellanrum. Som jag skrev i en annan tråd så lyckades jag få en trasig brännare av en vän. Jag flyttade över fläkten och sedan dess har felet inte visat sig. Nu har det bara gått ca en vecka, men felet uppstod två till tre gånger i veckan innan bytet så det lovar gott, ta i trä.
Skriv svar