Inkoppling av acktank! Ta vara på förluster i pannrum. mm
Inkoppling av acktank! Ta vara på förluster i pannrum. mm
Fortsättning på http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12179
Dags att ta tag i pannrummet snart.
Jag har en ganska bra oljepanna (mätt verkningsgrad mot el i vinter)och en kmp 20 kw. 4vägs shunten sitt rakt på panna med en egen in och ut. På panna finns ett utgående rör som delar upp sig till två parallella kretsar. Antingen matar pannan en ack tank på 500 liter från detta rör på toppen av pannan till toppen på tanken och från botten av tanken till botten på pannan via en pump utan styrning. Nästa alternativ som är lite krångligt är att från botten på pannan sitter det ett av stick och en ny pump som matar till en gammal vp som ej funkar sen till en liten 9kw elpanna (frico) sen till toppen på pannan. Gud hoppas ni fattar.
Nu tar vi tapp vattnet. Kv via back och säckventil (som jag nu fick byta när elvvb pajade) in i pannans vvb sen till acktankens vvb sen till en 100 l eldberedare. Denna har dragit sin sista kw. Pajat spruckit rostat sönder mm. Nu har jag kopplat så att efter pannans vvb så går det direkt ut till kranarna. Nödlösning då den nya 100 litaren jag vill montera en nibe kommer att ta i den gamla vp.
Så nu måste det göras något. Till saken hör att vvb i pannan har nog lite beläggning på sig eller så är den väldigt liten för den tappar temp ganska snart vid riklig spolning.
Min tanke är att sommartid skall eldberedaren få tillverka vv så den måste in. Men den kommer kv kommer alltid att gå igenom ack tankens vvb som kommer för det mesta att ha en högre retur än elvvb. Jag hade tänkt skippa vvb i pannan för att spara pannan några år. Synpunkter?
Till panna tänkte jag montera en laddomat till pannan som laddar tanken. Brännaren startar när shunten slår i topp fullt öppen, stopp när returen från tanken når en inställd temp. En ny trevägs shunt moteras efter ett stick på toppröret på tanken(har tyvärr inga fler anslutningar) innan detta röret når shunten går vattnet igenom elpannan( då leverer el pannan bara värme till radiotorkretsen och inget annat typ värmer ett pannrum. Elpanna har starttillstånd när brännaren larmar driftstopp. Returen från radioator kretsen in i mellan elpanna och shunt och ner till botten av tanken.
Okej nu snurrar det å går på vinter. Men det blit ju lite förluster i pannrummet av en ack tank och igenom draget i skorstenen. Är det någon som har skapat ett undertryck i pannrummet när brännaren står still. Typ blåser in varm luft i en kall tvättstuga bredvid. Skulle det vara lösbart utan att sotarten aldrig slutar skrika på mig. Typ brandspjäll mm. Är det någon som tänkt tanken?
Ös på med synpunkter????????????????????????
Dags att ta tag i pannrummet snart.
Jag har en ganska bra oljepanna (mätt verkningsgrad mot el i vinter)och en kmp 20 kw. 4vägs shunten sitt rakt på panna med en egen in och ut. På panna finns ett utgående rör som delar upp sig till två parallella kretsar. Antingen matar pannan en ack tank på 500 liter från detta rör på toppen av pannan till toppen på tanken och från botten av tanken till botten på pannan via en pump utan styrning. Nästa alternativ som är lite krångligt är att från botten på pannan sitter det ett av stick och en ny pump som matar till en gammal vp som ej funkar sen till en liten 9kw elpanna (frico) sen till toppen på pannan. Gud hoppas ni fattar.
Nu tar vi tapp vattnet. Kv via back och säckventil (som jag nu fick byta när elvvb pajade) in i pannans vvb sen till acktankens vvb sen till en 100 l eldberedare. Denna har dragit sin sista kw. Pajat spruckit rostat sönder mm. Nu har jag kopplat så att efter pannans vvb så går det direkt ut till kranarna. Nödlösning då den nya 100 litaren jag vill montera en nibe kommer att ta i den gamla vp.
Så nu måste det göras något. Till saken hör att vvb i pannan har nog lite beläggning på sig eller så är den väldigt liten för den tappar temp ganska snart vid riklig spolning.
Min tanke är att sommartid skall eldberedaren få tillverka vv så den måste in. Men den kommer kv kommer alltid att gå igenom ack tankens vvb som kommer för det mesta att ha en högre retur än elvvb. Jag hade tänkt skippa vvb i pannan för att spara pannan några år. Synpunkter?
Till panna tänkte jag montera en laddomat till pannan som laddar tanken. Brännaren startar när shunten slår i topp fullt öppen, stopp när returen från tanken når en inställd temp. En ny trevägs shunt moteras efter ett stick på toppröret på tanken(har tyvärr inga fler anslutningar) innan detta röret når shunten går vattnet igenom elpannan( då leverer el pannan bara värme till radiotorkretsen och inget annat typ värmer ett pannrum. Elpanna har starttillstånd när brännaren larmar driftstopp. Returen från radioator kretsen in i mellan elpanna och shunt och ner till botten av tanken.
Okej nu snurrar det å går på vinter. Men det blit ju lite förluster i pannrummet av en ack tank och igenom draget i skorstenen. Är det någon som har skapat ett undertryck i pannrummet när brännaren står still. Typ blåser in varm luft i en kall tvättstuga bredvid. Skulle det vara lösbart utan att sotarten aldrig slutar skrika på mig. Typ brandspjäll mm. Är det någon som tänkt tanken?
Ös på med synpunkter????????????????????????
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Jag har testat att blockera genomströmningen genom brännaren (och därmed pannan) vid stillestånd kontra låta det susa fritt.
Jag mätte vid att varma upp pannan, ha stängt shunt (även kran), pumpen avstängd och inget VV-tappning, då loggade jag tiden från eldningsstopp till nästa eldstart.
Jag testade detta förra sommar, strax efter att jag slog av värmen i huset och skillnaden var att brännaren var av i runt 12 timmar åt gången och körde strax under 2 timmar per eldning.
Det som dragstoppet skulle göra kan då avläsas av paustiden och skillnaden var under 15 minuter! Hyggligt konsekvent var det också, testade 3 gg att blockera och jämförde med 3 utan blockering, såg till att testa på ung. samma tid på dygnet också.
Så allt detta med att minska genomströmningsförlusten är bara hjärnspöke och inget att göra sig besvär med alls!
Sedan kom jag att fundera lite och om rökgasen lämnar brännaren med en temperatur på kanske 750°C och sedan avger värme till pannan till den hamnar på kanske 180°C kommer det att ge en viss verkningsgrad, låt oss slå till med 85%.
Det som är intressant är temperaturskillnaden som vi kan låtsas är runt 670°C, den varierar ju lite med panntemperatur och effekt.
När elden sedan släcks sjunker draget mycket och temperaturskillnaden likaså, nu ligger den runt 60°C.
Så draget är mycket lägre och temperaturskillnaden likaså.
Överföringen av värme borde i teorin då vara 9% av vad den är när det eldas, draget är kanske på 20% (högt räknat tror jag) av när det eldas, alltså kan förlusten (med dessa slumpade siffror) inte överstiga 1,8% av eldningsvärden.
Om vi sedan antar att du lyckats halvera denna förlust har du alltså sparat 0,9% av stilleståndsförlusten...
Ett brandspjäll kostar pengar, andra lösningar kostar också och allt mer än 5:- är för dyrt, du kommer att gå back på det helt enkelt.
Jag mätte vid att varma upp pannan, ha stängt shunt (även kran), pumpen avstängd och inget VV-tappning, då loggade jag tiden från eldningsstopp till nästa eldstart.
Jag testade detta förra sommar, strax efter att jag slog av värmen i huset och skillnaden var att brännaren var av i runt 12 timmar åt gången och körde strax under 2 timmar per eldning.
Det som dragstoppet skulle göra kan då avläsas av paustiden och skillnaden var under 15 minuter! Hyggligt konsekvent var det också, testade 3 gg att blockera och jämförde med 3 utan blockering, såg till att testa på ung. samma tid på dygnet också.
Så allt detta med att minska genomströmningsförlusten är bara hjärnspöke och inget att göra sig besvär med alls!
Sedan kom jag att fundera lite och om rökgasen lämnar brännaren med en temperatur på kanske 750°C och sedan avger värme till pannan till den hamnar på kanske 180°C kommer det att ge en viss verkningsgrad, låt oss slå till med 85%.
Det som är intressant är temperaturskillnaden som vi kan låtsas är runt 670°C, den varierar ju lite med panntemperatur och effekt.
När elden sedan släcks sjunker draget mycket och temperaturskillnaden likaså, nu ligger den runt 60°C.
Så draget är mycket lägre och temperaturskillnaden likaså.
Överföringen av värme borde i teorin då vara 9% av vad den är när det eldas, draget är kanske på 20% (högt räknat tror jag) av när det eldas, alltså kan förlusten (med dessa slumpade siffror) inte överstiga 1,8% av eldningsvärden.
Om vi sedan antar att du lyckats halvera denna förlust har du alltså sparat 0,9% av stilleståndsförlusten...
Ett brandspjäll kostar pengar, andra lösningar kostar också och allt mer än 5:- är för dyrt, du kommer att gå back på det helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag skulle skrota eller sälja av allt utom förrådet och köpa en rätt ny pelletspanna på Blocket nu när priserna sjunker.
Då slipper du ha stora problem i undertryck i pannrummet och stora förluster.
Jag har ocså gamla saker men har räknat på förlusterna i pannrummet och dom är små i förhållande till vad uppvärmningen tar.
Då slipper du ha stora problem i undertryck i pannrummet och stora förluster.
Jag har ocså gamla saker men har räknat på förlusterna i pannrummet och dom är små i förhållande till vad uppvärmningen tar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Men det finns ju rapporter som visar att det blir 10% flustökning om man eldar mot en ack tank istället för rakt mot pannan. Om inte värmen försvinner i genom skorstene när brännaren står still så tränger den höga temperature ut igenom ytterväggen i såfall. Om man då ser till att hålla nere tempen i pannrummet så borde det inte bli såna förluster.
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Och en annan sak som kommer in, är att när man har acktank, så har man möjligheten att komplettera med solfångare.
I ditt ställe skulle jag nog dra en Sven Ingvars i pannrummet: Börja om från början. Jag brukar inte ha lång stubin, men beskrivningen längst uppe på sidan gav mig ett sådant här ansiktsuttryck:
K-o-m-p-l-i-c-e-r-a-d!
http://www.youtube.com/watch?v=Hccf-8BYaDg
I ditt ställe skulle jag nog dra en Sven Ingvars i pannrummet: Börja om från början. Jag brukar inte ha lång stubin, men beskrivningen längst uppe på sidan gav mig ett sådant här ansiktsuttryck:

K-o-m-p-l-i-c-e-r-a-d!
http://www.youtube.com/watch?v=Hccf-8BYaDg
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sven-ingvars??
Börja om från början??
Ja de e ju det jag skall göra. Utan att springa å köpa nya grejer (läs pelletspanna).
På detta sätt kan jag andvända de matrial som finns där. De jag behöver e lite rör en nya shunt en tryckstyrd pump en laddomat en ny vvb som jag ändå måste köpa och lite styrningar.
Börja om från början??
Ja de e ju det jag skall göra. Utan att springa å köpa nya grejer (läs pelletspanna).
På detta sätt kan jag andvända de matrial som finns där. De jag behöver e lite rör en nya shunt en tryckstyrd pump en laddomat en ny vvb som jag ändå måste köpa och lite styrningar.
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp