Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
Sven69
Gallringsobjekt

Inlägg av Sven69 »

Skalman65 svaret på din fråga är: En framåtbrinnande brännare skall sitta i övre luckan uppåtbrinnande i nedre luckan.

Det kan inte vara lätt och ta ett beslut efter svaren du fått på dina frågor.

Jag vill inte locka dig att köpa en viss panna jag har bara beskrivet den panna jag har och hur den fungerar. För mig har den fungerat bra. Exonom P20 UB är en pelletspanna som kan nödeldas med ved.

Jag kan inte sluta att förvånas över en dels självutnämnda roll som så kallade experter här på forumet.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Men Sven69 jag tycker man har fått riktigt mycket fakta i tråden. Funderar nu på pellets med acktank lite för att i framtiden ha en möjlighet till vad och sol. Utan den här tråden skulle jag nog komma fel och ångra mig. Köpa en bra begagnad brännare till min nuvarande Nibe City och sedan flytta över den till en laddningspanna har jag tack vare diskussionen insett är en riktigt dum ide´.

Tackar och bugar för all info :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Sven69 skrev: Jag kan inte sluta att förvånas över en dels självutnämnda roll som så kallade experter här på forumet.
Inte jag hellre. Jag har kollat vad man använder sig utav i övriga Europa, och upptäckt att blant vanligt folk med normala inkomster, så är det ungefär samma teknologi som vi använder här. Är man högavlönad, så är det givetvis Viessmann, Buderus och Fröling som gäller.

Det farliga med forum är de konsensus som bildas, typ rörbrännare är skit eller Effecta är skit. Många av de självutnämnda experternas resonemang, faller ofta på det faktum att de proppsar saker som är sällsynta ute i verkligheten. Undermatade brännare, är ett exempel. Visst kan de ha rätt i en del saker, men om man skall lyssna på dem rakt av, så kommer man att besluta sig för att göra ingenting.

I TS fall anser jag att han väljer rätt när han väljer att byta panna och behålla en brännare som genom många år varit tillförlitlig och välfungerande. Att i en panna helt undvika liggande rökgasgånger är näst intill omöjligt. Visst finns det bättre pannor än Euronom, men smakar det så kostar det minsann också. Euronomen måste sotas och askas ur precis som Mini Q och Effecta Solid. TS utgångspunkt var ju att han ville ha en panna där han ämnade mindre tid på sotning/uraskning - inte en panna där det totalt eliminerades.

Så oavsett om TS väljer Euronom P20 UB, EcoTec Mini Q eller Effecta Solid - så väljer han rätt eftersom alla dessa pannorna kräver mindre tid till sotning och uraskning än den befintliga pannan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Men är det inte du som är den verklige självutnämnde experten. Är det inte DKW så är det Polar brännaren. Skulle jag lyda dina råd så kom jag helt fel.
Du har själv instiftat ett konsensus att rörbrännare är extremt bra och detta tjatar och tjatar du till alla. I min dyrköpta erfarenhet är rörbrännare dåligt och det finns bättre saker tror jag.
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, jag är inte någon självutnämnd expert - mer Djävulens advokat. Om jag ser något som jag inte får att gå ihop, så ifrågasätter jag det. Ett exempel är rörbrännare: Om de var så himmla dåliga, varför produceras de då av så många? Och än viktigare: Hur kommer det sig att folk fortfarande köper de om så var fallet?

Du nämnar DKW - och de är ett skolboksexempel på hur viktigt det är att lyssna på marknaden och inte stänga sig in på styrelserummet och dra ner persiennerna. När de fick nya ägare som tvingade de att lyssna, så blev de en framgångssaga som lever kvar än idag under namnet AUDI.

Polarbrännaren? Ja, vad är fel på den då? Det påstås att den saknar eltändning, men gör den det? Jag vet inte för det framgår inte av materialet de har ute på nätet. Men i och med att den finns med automatisk uraskning, så lär den nog ha eltändning annars skulle den ju vara löjlig.

Men Vicke912: Din reaktion får mig att förstå varför det finns de som tycker det är viktigare att ducka Bergatorparen än att själv komma med något: Eftersom jag läser på innan jag svarar och eftersom jag har en sociolekt som folk förknippar med experter, så utlöser jag väl på så sätt oönskade reaktioner. Men jag är den jag är, och det tycker jag att jag måste få vara. Lika mycket som andra har rätt att vara som de är, har väl jag med rätt att vara den som jag är - formad av det liv jag levd och lever?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Oavsett Bergatorparen har "rätt" eller "fel" så blir ämnet djupare diskuterat när han är med.

I den här tråden som visserligen blivit lång går det att läsa sig till vilka egenskaper som är lämpliga i en laddpanna (liten vattenvolym, helst stående tuber, support efter köp m.m.) och varför.
Sedan har forumet en tendens (som B själv observerat) att snöa in i "min brännartyp är bra"-argumentation.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Inte riktigt så Ola. Om ingen brydde sig om att bemöta de saker som bara är helt gripna ur luften så skulle det bli rätt så mycket fel.
Jag tycker man kan säga att det lyckligtvis är väldigt lite av "min brännartyp är bäst" resonemang utan man låter fakta tala för sig själv förutom de som bara fantiserar friskt om ditten och datten och fantiserar och rekommenderar helt udda produkter som inte en enda pelletseldare på forumet verkar ha.
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Och vad gör dig till en sådan expert då, Vicke912? För att veta om någon har rätt eller fel, så måste man ju själv veta - inte nödvändigtvis genom erfarenhet, men genom att ha sökt kunskap, vad som är rätta svaret. Kanske är anledningen till att de "udda" brännartyperna inte finns på forumet att de faktiskt fungerar utan problem? Det finns inga ägare till Viessmann Vitoligno 300-P på forumet hellre, men det är inte samma sak som att de inte finns där ute. Vad du hittar på forum, antingen det är pelletsforum, värmepumpsforum eller annat, är folk som har eller har haft problem och söker hjälp och kunskap. Du hittar givetvis även de som deltar av rent intresse.

Det du gör Vicke912, är att du kommer ny in på forumet, och med utgångspunkt i det som det är konsensus om bland de gråa eminenserna ger dig på alla som har mer perifera åsikter eller som ifrågasätter konsensuset. Jag vette pokker vad du är ute efter, och ärligt talat: Jag bryr mig inte hellre.

En sak vet jag säkert: Om endast de saker det finns konsensus om här på forumet existerade, så skulle pelletseldning vara eldning för speciellt intresserade - inte för allmänheten. Nu är det ju så att pelletsen har blivit allmänhetens bränsle, och eftersom de flesta ju har sina specifika behov och förutsättningar, så finns det en uppsjö av olika alternativ så att så många som möjligt skall kunna få sina behov tillgodosedda. Och med ökande klyftor kommer även att man måste kunna erbjuda lösningar i olika prisklasser. Det ligger i sakens natur, att en anläggning som färdig monterat och intrimmat kostar låt oss säga 90 000 kronor inte kan konkurrera med en anläggning där enbart pannan kostar 90 000 innan den ens kommit ner i pannrummet. Skulle man ha en anläggning av tysk övre medelklass standard, så måste man vara beredd att lägga 300 - 500 000 kronor på det - samt ca 5 000 kronor per år i servicekostnader. I motsatt ända finns de superbilliga anläggningarna där du kan momtera själv och serva själv som kanske går på 30 000 kronor allt inklusive. På grund utav detta, så får alla sin anläggning och sin del av den nya tiden. Sedan kan man tycka vad man vill om en del lösningar - och inte alla lösningar är bra, men de flesta som överlever över tid är bra så tillvida att de har en publik som tycker om dem.
Och sedan så kommer även de "udda" lösningarna att komma och gå, och vad som är udda, beror på ögat som ser :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Vicke912 skrev:Inte riktigt så Ola. Om ingen brydde sig om att bemöta de saker som bara är helt gripna ur luften så skulle det bli rätt så mycket fel...
Men det är ju precis det som sker, att det han skriver bemöts.
Och allt bergatorparen skriver är inte gripet ur luften eller ens ur glassiga tyska reklambroschyrer.
Följ forumet ett tag så ser du. Och det finns inget konsensus mer än att eltändning och stående tuber är nödvändigt/bra. Allt annat är personliga preferenser eller budgetfrågor.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Tänkte bara summera ner vad som framkommit hittills.

Om inte annat så kan det säkert komma till användning för någon annan som funderar på att byta panna.

Bionet panna
http://www.ariterm.se/78_Ariterm_Bionet
vatten volym 50L
Ren Pellets panna, för uppåt brinnande brännare,
Främst avsedd för Ariterm BeQuem
Kan bli problem att ansluta en PX21'a el
likvärdig framåt brinnande brännre
Mycket bra omdöme från de flesta
Pris ca 30'

Effekta Solid
http://www.vvspartner.se/effecta-laddpa ... p-510.html
Vatten volym 55L
Förberedd för PX21
Problem att få svar från någon återförsäljare
Samma Panna som Eccotec Mini Q
Pris ca 23'

Ecotec MiniQ
http://www.framtidsenergi.se/visa_produ ... kW&lang=sv
är samma panna som effecta solid
Lyckades aldrig få någon svar via mail med försäljare
Pris ca 24,5'

Blackstar 16
http://www.biocomfort.se/erbjudande.asp
vatten volym 40alt. 55 l
"Brännar hålet" är för klent för PX 21'an (faller bort som alternativ)
fann lite info när jag sökte på nätet., men snabb mail support från försäljare
Mycket bra pris.
Pris ca 13'

Nibe Vedex 1000
http://www.nibe.se/Produkter/Vedpannor/ ... EDEX-1000/
vatten volym 55l
dåliga luckor (tidigare i alla fall), varken bekräftat eller dementerat av säljare.
Pannan klarar även av att eldas med ved
inga problem att montera Px 21'an
Pris ca 26'

SWEBO Ellips

ganska dyr så den föll bort av den orsaken
Pris ca 30'

Euronom Exenom P20UB
http://www.euronom.se/39_Exonom__P20_UB

Vattenvolym 60l
Förberedd för bägge typer av brännare
Går även att eldas med ved, utan större ombyggnad.

Pris ca 21’

Är det någon information som jag glömt att lägga till.
kan ju var bra som hjälp för framtiden tänkte jag.....
Kan meddela att jag har bett min installatör komma med ett slutligt utlåtande, så jag får ett pris och "omdömme" till helgen.
Sen hade vi tänkt att bestämma oss (förhoppnings vis)Bild
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Ola Häggström skrev:Men det är ju precis det som sker, att det han skriver bemöts.
Måste väl ändå vara bättre att ge riktiga fakta från början än att ge felaktiga fakta som någon ska få tid att bemöta. Kan kosta oss nybörjare på pellets mycket pengar.
Nu i går var Bergatorparen ute igen och förde fram helt felaktiga uppgifter i tråden Värmebaronen.
Citat:
För att uppnå detta utan att avsäga sig verkningsgrad i pannan, bör en insatsslang monteras och isoleras med vermakulit. Detta får temperaturen att hålla sig i skorstenen så att "daggpunkten" hamnar över skorstenen och inte inuti.

Som mångårig ventilationstekniker kan jag säga att detta är rena struntpratet. Man får inte bättre verkningsgrad med ett insatsrör i skorstenen. Mängden värme som lämnar skorstenen i toppen är exakt densamma.
Däremot förlorar man den värdefulla självdragsventilationen om man sätter i ett isolerat insatsrör. Insatsrör kan alltså leda till att man får komplettera med mekanisk ventilation.
Lite värme från skorstenen på vinden är också värdefullt. Många som satt i värmepump har nu fått begynnande fuktskador på vinden.
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Man FÅR inte bättre verkningsgrad men man KAN ha bättre verkningsgrad utan problem med skorstenen, som Bergatorparen mycket riktigt skriver. Det är ju en viss skillnad.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Bergatorparen ger VH Baronen en direkt rekommendation att kosta på 15000 för ett insatsrör i skorstenen för att verkningsgraden i pannan ska bli bättre utan att någon har bett om denna rekommendation.
Skulle VH Baronen nu följa denna felaktiga rekommendation blev han 15000 fattigare till ingen nytta och fick dessutom klart försämrad ventilation av fasigheten.

Sådana skitrekommendationer borde ett annars jättebra forum vara utan.
Rekommendationer ska man ge om man vet vad man talar om och inte annars.

Tack vare uppmärksamma personer som käftat emot i den här tråden har jag klarat mig ifrån att gå på en JÄTTEMINA men vad hade hänt om ingen käftat emot?

Ecotec Miniq eller Blackstar pannan blir mina alternativ om jag nu väljer att skrota oljepannan i sommar. Kan bara säga tack för tipsen. :)
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Sökte upp och läste hela tråden. Som jag läser det så fick han rekommendationen att höja effekten för att öka rökgastemperaturen, låter rimligt i mina öron. Och menar du verkligen att det är helt i sin ordning att fortsätta köra med 90 grader efter pannan utan insatsrör i skorstenen?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är väl egentligen ganska enkelt:

Lägre rökgastemperatur ger bättre effektivitet.

Men har man för låga kommer det att ske en kondensering i skorstenen vilket skadar den och då kan röret göra underverk.

Men för att det ska löna sig rent ekonomisk att sänka rökgastemperaturen och installera röret måste man bo många år i huset innan det är betalat i bättre effektivitet.

Så det är en avvägning man får göra, vilken rökgastemperatur som är "rätt" beror på skorstenen, litet area ger hög hastighet vilket gör att rökgasen inte hinner kylas av så mycket på vägen ut, stort area ger motsatta effekt, alltså ska hastigheten & temperaturen trimmas efter detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar