Efter att ha tagit del av foruminlägg här så förstår jag att min panna inte är idealisk för pellets. Jag har dock sett att några medlemmar ändå använder den till det.
En brännare som jag ev. kan få tag på är en Infraheat 2000, och tittar man på Biomatics hemsida så verkar den ju som klippt och skuren för min panna.
Den kör emellertid alltid med underhållsfyr, vilket tillverkaren uppenbarligen anser vara bra, men jag, ja jag vet inte... Brännaren skulle i alla fall passa direkt, utan ingrepp i pannan. Brännkammaren är ca 36 cm djup, 56 cm hög och knappt 20 cm bred. Se bilder nedan:
Som sagt, synpunkter och förslag tas tacksamt emot!
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
En brännare utan el-tändning är bara att glömma i dessa dagar!
Låt gå att man kan klara att ha manuell tändning under vintern och klarar VV på sommaren med en elektrisk VV-beredare.
Men om brännaren blir "utsatt" för strömsvikt (alla minns väl "Gudrun") och strömmen sedan kommer tillbaka efter några timmar kommer det bergis att passa med att det sker just som man är på väg till fjället och då kommer hem till ett mycket kallt hus och kanske sprängda vattenrör.
Och det vill man inte!
Jag rekommendera gärna den brännaretyp jag har men mest av allt vill jag ropa en sak: Aldrig utan el-tändning! Min ex-svåger hade en sådan och hans mamma fick dels påbud att åka till deras hus varje dag o kolla brännaren, dels fick hon en skitlång lista över saker att göra om elden skulle startas upp igen.
Då vi skulle åka bort kom hon med papper o penna o frågade vad som skulle göras. Jag svarade "kolla att det finns pellets i förrådet och tryck på startknappen om det lyser rött."
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har tittat på andra som eldar pellets i din typ av panna. De flesta verkar elda med en vanlig framåtbrinnande brännare i luckan ovanför oljebrännaren så att det blir stort utrymme för askan.
Infraheat 2000 och Polarbrännaren som inte har eltändning kan nog bara användas i mycket speciella fall.
Jag är införstådd med att jag i sinom tid - om något eller några år - blir tvungen att byta panna. Att jag inte tänkt göra det med en gång beror på att jag skulle tycka det vore intressant att mixtra lite själv och på så vis skaffa mig fingertoppskänsla för pelletseldning - och då förstås m.h.a. kunniga medlemmar på detta forum.
Jag har snart hunnit smälta dina råd Icecap, och det lutar starkt åt att jag kommer att vara benägen att hålla med dig.
Du velund avråder också ser jag, dock undrar jag vad du närmare bestämt syftar på för "speciella fall".
Mixtra lite själv och lära sig är nästan nödvändigt om man ska elda pellets.
Eldar man bara på vintern då det är kallare ute än -5 grader går det fint med sparlåga. Stå med papperstussar och T-sprit för att tända varje gång man tömmer askan är inte så praktiskt. Har man elpatron gör det inte så mycket om brännaren stannar.
Din panna är svår att sota var det någon som tyckte och då blir det ändå sämre om man kör med sparlåga då det är varmt ute.
Ska du byta panna senare så skaffa något modernt som passar i en nyare panna.
Om du börjar med att skaffa en bra brännare som inte är specialdesignat att använda i en viss panna kan du komma långt.
Jag stortrivs med min brännare då den har automatisk askskrapning av brännkoppen och det ger mig en del fördelar i min gamla panna.
Om du ämnar att ha ett supersystem längre fram kan det vara en idé att brännaren kan vara förberedd för olika saker, t.ex. kommunikation och lambdastyrning osv.
Jag sitter i en speciell sits där jag har tillgång till det senaste i programversion inom den brännare jag har, helt enkelt för att det är jag som gör det... Jag har lambdastyrning, panntermostat & loggning och har haft det länge.
Att ha en brännare utan el-start kommer oundvikligen att ge glödhållning längre eller kortare tid mellan varje eldning. På vintern kan det vara helt OK (faktisk önskvärd) då det är kort tid men på höst/vår är det rakt av dumt! Det ger tjära och sot och en hel del otrevligheter i miljöväg.
Men visst, hade jag varit tillverkare/säljare av en brännare och den då var utan el-start hade jag också hittat på att det skulle vara himla bra...
Glödhållning ger vissa fördelar:
* Snabb svar på termostatsignal. En kallstart tar på en Janfire NH-brännare 10 minuter, glödhållning tar kanske 2-3 minuter att komma till normal eldning.
* .... hmmmm.... finns det fler...?
Nackdelar då? Jorå, de finns!
* Ett visst minimum effektuttag behövs för att pannan inte ska överhettas. Ett märkbart problem höst & vår där man då får fixa värmen med el-patron.
* Vid längre glödhållningstider sotas och tjäras det en kännbar del.
* Utan el-start är man rökt om det blir strömavbrott och man inte är hemma.
"Min" brännare rensar brännkoppen om en start misslyckats vilket förhindrar gengasexplosioner, den försöker starta automatisk 3 gg innan den lägger av. Den skrapar ren brännkoppen efter en viss mängd pellets har gått igenom och den mekaniska askskrapningen gör att askan trycks in i brännkammern, detta gör att jag inte är tvungen att aska ut förrän efter runt 1,8 t pellets.
Jag försöker dock göra det efter runt 1 pall, alltså runt var 3-4 vecka under eldningssäsongen - och det i en panna som de flesta påstår måste rensas varje vecka.
Det finns andra vettiga brännare men att skaffa en utan el-start är rakt av dumt!
Men en sak undrar jag lite över: vilka "ingrepp i pannan" anser du att andra måste göra?
Att ha en lucka som brännaren passar i är ju inget större problem, det kommer ju att ske i nära nog alla installationer men ut över det?
Är inte PK!
Tack, Icecap, för att du delar med dig av dina erfarenheter!
Det slumpade sig så att jag kunde köpa helt fabriksnya grejor: en ny ej använd TB-Mini-brännare, nytt veckoförråd och ny skruv. Allt mycket förmånligt, och på köpet fick jag en pall pellets. Säljaren hade p.gr.a. olika omständigheter inte hunnit installera och nu dessutom bestämt sig för att flytta till ett annat hus. Så så kan det slumpa sig tydligen!
I min panna har jag uppfattat det som att bästa platsen för brännaren är sotluckan i veddelen. Problemet är bara att rostert delar av öppningen på mitten och jag fattar inte hur jag ska kunna få ut det. Det verkar vara för brett för lucköppningen nämligen.
Hade jag kunnat flytta det ända upp i toppen på öppningen, så skulle det kanske kunna sitta kvar. Kanske skulle det då även kunna tjänstgöra som en baffel och på så vis vara till nytta för rökgaserna. Någon här som direkt vet hur jag ska göra?
Jag ska försöka ta lite bilder så det blir lättare att förstå hur jag menar.
Om rostret sitter löst, alltså inte är en integrerat del av pannan, har det blivit lagt in på något vis! Kan man lägga in det kan man dra ut det också!
Kanske man ska lyfta av det och sänka/höja det till någon annan lucka eller så.
Är inte PK!