Joo, sant, e därför jag ventilerar det här
Lite fel skrivet av mej...
Jag tar 2 tankar på 70cm i diameter x 200cm i höjd.
Kopplar Topp till Topp
och ?? Mitten till Mitten
Botten till Botten
Med 1" Rör (Räcker det ?) Samt sätter kul ventiler på alla rören.
Och i den första tanken:
Sedan sätter jag 20 meter 15mm koppar rör i botten, går in i botten och ut från botten, upp till toppen av tanken på utsidan, och sedan in 20 meter igen (15mm rör) och ut vidare till inkommande på varmvatten beredaren. Denna slingan skall jag använda till tappvarmvattnet
Anledningen till att jag går via min varmvatten beredare är att om solen inte räcker så kommer beredaren automatiskt att fixa det.
Hade sedan tänk att koppla en lite cirk pump mellan beredaren och toppslingan för varmvattnet så att den i första han, om temperaturen skulle sjunka i beredaren, men vara varnare i toppen på tank 1, starta pumpen och höja värmen i beredaren utan att använda el patronen.
Jag har redan byggt en sån här lösning en gång innan, och det fungerade finfint, men då hade jag bara en tank, mitt grundproblem nu är å få 2 tankar att fungera ihop.
Det enda jag skall avänta tankarna till är solvärme. ingen sol = ingen värme i tanken. och då kan jag tänka mej att det kan vara bra att under vintern kunna stänga av tank 2, för att maxa värmen i tank 1 så några kul ventiler låter bra.
MVH Christer[/img]